|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har funderat på en sak rörande hållfastigheten i M50 motorns topplock. Det är en del som säger att dom är kass och att man ska vara observant på detta. Min tanke är att om man har en motor som har gått ganska långt så borde alla spänningar sedan tillverkning försvunnit.(Det är ju därför man väldigt ofta utgår från beggade motorblock om man ska bygga en monster-motor). Då borde ju ev. problem uppdagats. finns det någon som kan sprida lite ljus på detta i vidare termer än bara att dom är kass. m.a.o. Spricker dom. vittrar dom sönder. läcker. slår sig... Vad är problemet med dem? */Danne | |
|
jo men problemen kommer ju när dom blir för varma. då blir det ju högre spänningar än vad de klarar av, då slår de sig i bästa fall. i sämsta fall så spricker de! bara man ser till att bilen inte får gå för varm så håller dom bra. |
|
| det viktigaste när man har en m50 är att serva väl o ofta! och att hålla bra koll på kylarslangar(dåliga på bmw)! och gärna byta termostat, även kolla så att den extra vattenpumpen funkar som den skall och LUFTA ORDENTLIGT! lite krångligt på den motorn, det viktigaste av allt kör ordentligt innan motorn blivit helt varm typ 2 mil!!! sen kan man trampa plattan i botten och hoppas på det bästa! | |
|
När min topplockspackning gick paj på min f.d. 525i -91 så upptäcktes en spricka i toppen mellan två av ventilsätena på fyrans cylinder, har ingen aning om hur länge den hade varit där eller hur den uppstått. Kanske föregående ägare kört och kokat bilen? Det blev i alla fall en annan bättre begagnad och hel topp innan sakerna skruvades ihop. ------ BMW CS #04839 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.