|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Nu måste jag byta eller renovera växellådan på min 740 (suck) är det nån som har eller vet vart man kan hitta något tips om vad man måste skruva bort för att få ner lådan MVH Danne | |
|
bmw740ial: Är Du en "driven mekaniker" eller bara hemmapulare? Vad har hänt? Hur beter sig bilen? Beggade lådor är inte direkt billiga, o de bör gås igenom vad gäller plastkulor samt olja o filter o även litet ventiler, innan de monteras på bilen. Har Du totalras/sprängt ventilhus/brunnet lamellpaket eller vad? Oavsett, så blir det rätt dyrt. Min låda totalrenoverades (hela innanmätet nytt, i princip), o det gick på 30.000:- inkl. moms o jobb :-( Vad behöver tas bort/ned: Avgassystem inkl. byxrör, kardan, alla elkontakter, vacuum, kickdown, oljerör, växelväljare, expansionskärl, övre motorkåpa, o inte så mycket mer... sedan lossas lådan från golvet, samt sprängkåpan. Jobbet är inte direkt mekaniskt svårt, om man har "tokmeckat" litet i sin dar...Det svårare o framförallt dyra, är isärtagningen av lådan, samt bytet av det felande. Ett lamellpaket kostar i runda slängar 5.000:-, sedan skall där till packningar, kanske lagersatser, slider o kolvar, tja vad som nu kan vara trasigt? Innanmätet kostar c:a 15.000:- + moms, komplett. Bara oljan kostar 1.200-2.000:- Sedan tillkommer filter o trågpackningar...O så bör man ju byta in o utgående stefatätningar o lager, samt se över turbinen... När man ändå har hela härligheten nere, så bör man byta hardyskiva o stödlager på samma gång! Vad skall jag säga, men så är det...Tappa ej modet, med "ny" låda, blir faktiskt bilen som ny :-) Om det kan vara till någon tröst! Lycka till i alla fall, o låt oss höra hur det går! Mvh Anders |
|
|
Hej Anders Tack för ditt svar Jag trodde att det var plastkulorna, efter alla tips som man fått o läst sig till så hag köpte kulor packningar o filter o olja. Skruvade ner ventilhuset idag och vad fick man se massor med 8mm långa aluminium bitar ovanpå ventilhuset så troligen lamellhuset som är paj skruvade bara tillbaks grejorna bytte aldrig kulorna så nu måste jag ner med hela lådan, det var därför som jag undrade har inte skruvat ner nån låda på en BMW tidigare det ser trångt ut. Är bara en glad "hemmaskruvare" men inte rädd för att skruva om det behövs. Vet du om det finns några bilder eller dyl. nån stans på nätet MVH Danne |
|
|
Hej igen Nu har jag rivit ner lådan! och jag har 2 frågor 1. Passar en växellåda från en 740 -95:a 2. om inte, passar grejorna i lådan i annat fall Fan det var ingen lek att plocka ner lådan ute på gården hemma på pallbockar kan jag säga Hoppas på posetiva svar M.V.H Danne |
|
|
En första kontroll är att räkna stiften i el-kontakten, stämmer de är du iaf en bit på rätt väg. //Magnus |
|
|
Hej Magnus Japp det är 16 stift i båda lådorna men det är en kontakt till på höger sida som jag inte har på den trasiga, där kommer det ut en axel bara, undrar vad den är till, någon som vet M.V.H. Danne |
|
|
Hej igen Nu har jag äntligen bilen rullande igen. Köpte en läda till en 95:a trodde att den skulle passa, det gjorde den men inte oljekylaren. Sä jag fick plocka isär båda lådorna och plocka ihop en av dom 2 (suck sicket jobb) ute på går´n dessutom men har nu åkt på semester med bilen den verkar funka (jippiiii) Skulle bara tala om att det gick bra ha en fortsatt bra sommar det som är kvar av den MVH Danne |
|
|
Kul att du fixa det! //Magnus |
|
|
Tack Magnus Det var ingen lek att plocka ner lådan o isär och ihop igen inte lätt att lyfta upp 110 kg växellåda med bilen på pallbockar. Men en skön känsla när man vred i gång bilen o det FUNKADE :) MVH Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.