AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
666

Vad blir billigast/enklast med rasad topp!

To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
Min 325 köptes med rasad topp, eller jag utgår från det. Den kommer att lyftas om ca 2v för inspektion men eftersom den blandar olja i vattnet och vatten i oljan så är väl sannolikheten rätt stor.

Bilen kommer att turbokonverteras (snik) + E85 efter denna operation.

Har funderat på vad som blir den bästa lösningen, skriver mina alt. nedan. Kom gärna med kommentarer vilken förslag ni skulle valt!

1. Köpa begagnad topp för runt 3000:-, ej provtryckt och utan garantier.

2. Köpa topp helrenoverad med garanti runt 8000:-

3. Köpa komplett beg motor för runt 4-7000:- utan garantier.

4. Köpa en hel bil från tyskland, strunta i att regga in, ta motorn och sälja övriga delar, ca 10 000:-

5. Skaffa topp från en m20b20 och gröpa ur fb-rum och ev fräsa in 325:ans ventiler. Pris???

6.Skaffa en billig m20b20 och ladda lite mer för att kompensera effektbortfallet mot b25:an. 2-4000:-

Allt arbete kommer att göras själv och budgeten ska hållas relativt stram. Behärskar dock inte att fräsa/plana osv själv.

Vilket alternativ anser du/ni är mest lönsamt och vettigt!

Trevlig helg!
//Tobbe
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Det beror ju på hur mycket du är beredd att lägga på en topp?? Men jag hade nog valt alternativ 2.

hjorten
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ska du överladda är det viktigt att du har en motor som är frisk, så jag skulle renoverat den befintliga eller köpa en renoverad från nånstans med garantier & där det gjorts seriöst. Kanske funderat på någon annan typ av topplockspackning?

Med andra ord tycker jag inte du ska ta någon annan motor som inte är renoverad eller så, för det lär du snart ändå få göra.

Laddar du inte så mycket så håller nog motorn bättre utan större ingrepp, men har du en m20b20 och vill ladda mer så är risken för att skjuta packningen större..
To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
Bygget är i första hand tänkt som nått skoj då jag har en s60 t5 som ska masseras under sommaren med, dvs att större delen av min budget kommer att hamna på Volvon. Bmw:n har jag som mål att ha en skoj rwd-bil att gasa lite med och inte lägga allt för mycket pengar på den. MLS packningar o dyl har jag inte tänkt att använda mig av utan det blir som sagt någon form av budget konv. typ:

-TD04-16T ev ett större agg.
-Grenrörsadapter
-3" DP
-9000ic
-Spridare 400-500cc
-535 lmm
-Progressiv BTR
-E85 i tanken

Toppen på b20 tål ju enligt andra bra mycket mer än just b25:ans därav tankarna på den motorn/toppen.

Effektmålet beroende på motor så klart runt 250-300+hk, men tanken är att få en kul och snabbare sleeper då det är en kombi som ska behållas exteriört original!

//Tobbe

To
115
TobbenA
330XiT -03 M-tech II
316i T -99 Abs-fel
Någon som har erfarenhet av b25 botten del och bearbetad b20 topp i samarbete med turbo?

Vad kostar det att fräsa in 325:ans ventiler?

//Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.