AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.891

Vilket håll är det bäst att rikta basarna åt?

pe
110
peeak
525i -93
Hejsan

Jag har ett par rockford fosgate p310d2 basar. Har nu byggt två stycken lådor åt dem, men ljudet blir aldrig bra. Den första ritningen jag gjorde var en sluten låda i probox, den hamnade på 31 liter, tyckte det lite, men litade på probox.
Den lådan gjorde inte mycket väsen av sig kan jag säga. Med öppen skuff spelade den dock lite bättre. Nästa låda hörde jag med brl´s-tekniker om han kunde fixa ihop en bra ritning åt mig. Fick en ritning på en 5.e ordningens hifi-låda. Den lådan lät mycket högre än den slutna, men i otakt med musiken. Inga rena bastoner heller för den delen, i alla fall misslyckat. Men en 5.e ordningens hifi-låda är väl väldigt svår att få till bra antar jag.

Tänkte nu göra ett nytt försök. Den här gången ska jag vara smart (tror jag) och endast gå på rockfords rekommendationer. För ett P310D2-baselement krävs det en 18.4 liters sluten låda. Så då tänkte jag nu bygga en sluten låda på 40 liter ( lite felmarginal ). Gör ritningen för hand, inge mer datorprogram.

Nu till min fråga, blev lite långt utlägg för den enkla frågan, men men. Åt vilket håll ska jag rikta baselementen? Framåt mot baksätet, i bilens riktning. Eller bakåt mot resten utav skuffen?

Mvh Tobias
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Om du har någon form av armstöd eller skidlucka bak, så rikta basarna in genom luckan & se till att det blir tätt runt om.
Om du inte har någon lucka så gäller det att på annat sätt få in ljudet i kupén, tex. ta upp hål bakom ryggstödet eller i hatthyllan. Täta alltid så att allt ljud kommer in i kupén.
Spela ut i bagaget är som att elda för kråkorna.
pe
110
peeak
525i -93
Jo, det är väl så... Jag har sågat ut ett hål bakom armstödet, så får väl ta den varianten.

Men egentligen, borde inte basljud kunna ta sig igenom "väggen" och in till cupén? Är inte ljudvågorna så pass långa att de ska kunna ta sig igenom?

Förresten, kom på att jag skulle kunna bygga om min senaste låda till en sluten. Volymen blir då ( med borträknad volym för elementa ) ca 41.5 liter. Rockford rekommenderade som sagt 18.4 liter för ett element.
Ulke
Rockfordbasarna kan prestera väldigt bra i en sluten låda, men då krävs att du har ett riktigt kraftfullt slutsteg. Ju mindre sluten låda du gör desto mer kraft erfordras för att plocka ut den rena kraftfulla basen.... Se till att du fyller lådan väl med dämpull.....

mvh Ulke
pe
110
peeak
525i -93
Driver lådan med ett P3001-steg.

Uteffekt: 1x150W RMS 4ohm. 1x300W RMS 2ohm. Uppmätt effekt CEA-2006 1x400W RMS.

För klent?

Vad tror du/ni om volymen?

Tack för svaren hittils! Mvh Tobias
Ulke
skriv värdena för Vas/Fs och Qts här så kan jag lättare uttala mig om volymen.....
Effekten på steget är inte i överkant i alla fall...

mvh Ulke
pe
110
peeak
525i -93
Här kommer lite värden: Vas 26 liter. Fs 27Hz. Qts 0.520.

Svår fråga kanske, men skulle jag egentligen behövt leta efter ett nytt steg?
Kan ju iofs testa lite med mitt fyr-kanals sen när lådan är klar.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ett sånt steg per bas skulle funka men ett på bägge är för lite , räkna med minst 400w rms per bas om du kollar efter ett större steg och satsa på ett som ger den effekten vid 2-Ohm med tanke på dina basar(2X2-Ohms spolar)som jag antar du kopplat med talspolarna parallellt och basarna i serie eller tvärtom.
pe
110
peeak
525i -93
Gör en kondensator på 1.2F någon nytta?
Ulke
Om jag själv var i dina kläder, så skulle jag nog bygga en ny låda. I så fall kan man lägga lådvolymen på cirka 21L per bas och sedan lägga till virka 3.5L per element som upptas av korgen/bakstycket......

Total Bruttovolym (invändigt) för lådan blir således 49L

Det har på senare tid gått lite prestige i att ta fram basar som har teoretisk möjlighet att prestera bas i så små kaviteter som möjligt, detta är väl delvis av godo. Pengens baksida talas det sällan om......de extrema kraven på förstärkardelen som uppstår.

Ditt steg är nog i klenaste laget för att driva dessa basarna till den potential de egentligen har. Det är ett mycket bra steg i sig, men med två såpass kraftiga basar kommer det att stå sig lite kort.

Lådans volymändring upp till 49L kommer att ge dig ett extra tillskott i basenergin och kanske är det just den lilla extra peaken som du har saknat?

Virke är billigt och en sluten låda snickrar du ihop lätt, prova med det i första hand, så kanske du nöjer dig sedan......

TIPS!
Bygg framsidan av lådan sluttande som baksätesryggen, bygg sedan dit en ram i ytterkanterna runt fronten på cirka 4-5cm.......applicera någon form av tätningsmassa/medel på ramen/sargen och montera så det blir luftätt mot ryggen på baksätet.....

All luft från basarna skall nu löpa genom skidluckan....

Lycka til och fråga gärna om något är oklart eller om du har andra bekymmer....

Ha det Gott //Ulke
pe
110
peeak
525i -93
Tack ska du ha Ulke! Det där låter som det vettigaste svaret jag har fått på mycket mycket länge! Eller ja, nästan det enda vettiga. Det här kan bli en lösning på mitt problem.

Själv kommer jag då aldrig mer att handla på brl. Iaf inte i borlänge. När jag knatade in där för första gången hade jag inte en susning om vad ljudteknik innebar. Bad dom hjälpa mig att plocka ihop lite saker.

Glad i hågen kom jag hem med mina nyinköpta saker. Upptäckte senare att jag fått två monosteg. Det är väl inte så bra att driva ett framsystem på ett monosteg? Fick åka ner och byta (24 mil tur och retur). Ett tag senare upptäckte jag även att jag fått ett alldeles för klent kabelpaketet. Och nu detta, att jag egentligen skulle haft ett värre steg till mina basar.

Felen har jag upptäckt efter hand ju mer jag lärt mig om ljud. Kanske var dumt att åka dit helt oförberedd. Men jag tänkte ju att de borde ha en sån pass bra kundservice att de kan hjälpa mig. På måndag ska jag ringa ner och be att få byta in mitt slutsteg. "öppetköp-tiden" har väl passerat för längesen, men de är nästan skyldiga det mot mig tycker jag.

Återigen, Tack Ulke!
pe
110
peeak
525i -93
Hm, testade nygamla lådan nu. Byggde ju om den senaste 5.ordningens till en sluten med nettolitern 41 liter. Lät ju ganska bra och högt. Men fortfarande halkar den efter i takt med musiken. Det beror på för klent steg eller?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ja troligen för som skrivet tidigare är det för klent , troligen fick du tag i den nya praktikanten eller ngt när du var hos Brl för dom borde inte göra sånna missar som dom gjorde mot dig + att försäljare annars på sådana ställen har en tendens att sälja dyrare/bättre grejer än man egentligen behöver.
Har annars hört om många som fått bra service/förslag hos Brl.Prova att gå ut och snacka med killarna på monteringen för dom borde ha lite mera erfarenhet.Det enda mono steg dom säljer som är kraftigare än ditt är GAS SILVER2400D för 4998kr men jag vet inget om det så jag vill varken rekommendera det eller avvisa det.
Ulke
Problem med fasfel uppstår oftast i samband med byggnationer av högre ordningens lådor, alltså att man upplever att basslagen kommer efter eller i otakt med de från framhögtalarna.......

I en del av fallen är detta beroende på felberäknade volymer/portlängder och i en del beroende på riktning av element/portar......

Det kommer alltid att förekomma en viss mån av tidsfel mellan framsystem o bas beroende på skillnaden i avstånd mellan dina öron och de olika högtalarna....

Om du kör med en sluten baslåda och ändå upplever tidsfelet som störande, så kan du prova med att vända fasningen på dina mellanregisterhögtalare fram dvs. byt plats på plus och minus till dem på både höger o vänster sida. Se dock till att det enbart är dessa 2 du byter på så att du fortfarande matar övriga framhögtalare i fas.....

På en del stereos av lite högre kvalitet så finns det något som heter tidskompensering, detta är ett system som fördröjer ljudet från de högtalare som är placerade närmast dina öron för att ljudet från samtliga högtalare skall nå ditt öra samtidigt. Detta är en annan utväg.......

Men med en sluten låda och lite pillande med fasningen på dina mellanregister fram, så tror jag att du kommer finna vägen.....

Bättre ork i basssteget är dock aldrig fel om tidsfelet beror på att steget ej har så bra kontroll över konrörelsena.......

Ha Det Bra! //Ulke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.