|
|
|
|---|---|
|
Någon som bytt detta hur sitter det till måste kofångare ner finns någon länk med beskrivning ? Tacksam för svar, har beställt filter o avlufftningsventiler har även lokaliserat mitt läkage mitt under tanken (tror och hoppas jag) en minimalisk spricka som det knappt fuktar ur. Håbba | |
| Varför byta kolkanister? Den ska ju bara rena bensinångor så att det inte går rätt ut i luften när bilen står parkerad.. | |
|
Hej Håbba! Kolkanistern sitter ovanför innerskärmen på vänster sida, ska ta ca en halv timme att byta! Enligt uppgift! Ska själv byta den i veckan! Det är aldrig försent?? |
|
|
Kan en dålig kolkanister göra så det luktar bensin när man har full tank - och endast då? Eller varför byter ni? |
|
|
Igensatt kolkanister kan förstöra tanken genom sk. hävningar. Oftast pga. stopp i avluftningsledning samt trasig avluftningsventil(er). Finns även beskrivet i TIS som ett service åtagande. Jag har tillfälligt laddat upp några "print screen" bilder från TIS i mitt galleri: Länk Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
PJ: (trevligt med TIS på svenska!) Jo jag kommer ihåg att du hade det problemet - hur blev det, fick du stå för allt själv eller blev det garanti? Dom verkar ju erkänna felet åtminstone. Undrar om man skulle fixa det där i förebyggande syfte? Tror ni min bensinlukt (vid full tank) kan ha att göra med samma? |
|
|
Ja TIS på Svenska underlättar ;) Nej det var inget som de ville ta på sig och kännas vid. Jag var på en snabbkoll hos BMW Solna för att för att få skadan bedömd och reglerad via sk. förlängd garanti som de oftast har när det gäller fabrikationsfel. Trotts att jag hade TIS rapporten samt en annan på Autopower som fått sin skada reglerad som referens, var det bara att bita ihop och fixa det själv. Perre på Bil & Motorteknik, Huddinge hade fixat ett antal E38:or med samma problem, och fick därmed även fixa min. Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
| Det var nog mig du hade som referens.. min förra 750 hade fått tanken utbytt av föregående ägare på goodwill. Skickade dig lite uppgifer om det om du kommer ihåg? | |
|
Stämmer nog bra det Johan. Tänk vad världen (forumet) är liten ibland ;) Tyvärr så räckte det inte för att få dem att ändra sig. Det vart bara mer taggar utåt när jag försökte att få dem att förstå att detta var ett återkommande fel som fanns dokumenterat. Men tack ändå! Mvh. Patric, BMWCS #4598 Min E38 Länk |
|
|
Hej igen! Vad ska man köpa nytt och byta för att förebygga sug-ihop-syndromet? Antar att det är någon/några artiklar från denna skiss: Länk ? |
|
|
Hmm... hittade nu PJ's gamla tråd, och ser att han rekommenderar: * Tankavluftningsventil 13901433603 (finns ej i ovan länk??) * Kolkanister (någon som vet art-nr?) |
|
|
Inga svar här? PJ var är du? Kolkanistern verkar ska ha art-nr 16136752623. Däremot förbryllar tankavluftningsventilen mig.. Jag fick ett helt annat art-nr från BMW (fick inte med mig lappen med numret in från bilen). Dessutom åtgår 2 st, och dom var tämligen dyra.. har för mig runt 800 kr /st?? Är det någon vits att byta bara kolkanistern? |
|
|
Hej på er alla, Jag hade detta "sug ihop tanken problemet" i min 750 -99:a. Som första åtgärd var det bara att ta den packningen på tanklocket (fort som f....n) så att inte tanke skulle spricka. Sedan införskaffade jag kolkanistern på BMW. Böt den på ca 1½ timme. Har M-paket (rör till stötdämparna bak) så det var lite trixit att få ner innerskärmen. Sedan var det inga problem att byta ut den. Efter detta så var det packning på igen. Och efter det har jag inget spöke i tanken längre. Jag var själv inne på tankventilerna. Men började med kolkanistern. Har dock lite bensin lukt utanför min bil också vid full tank. Men detta kommer ifrån på fyllningsslangen. Den börjar svettas lite. Den ska bytas i nästa vecka när jag inte har så mycket bensin i tanken. Det sägs att det sitter en backventil ut ifrån tanken, men jag vågar inte chansa på det. Alltså vid en olycka om tanken skulle bli skada där så rinner inte all sopa ut. Utan denna backventil stoppar flödet. Mvh, Pocke |
|
|
Pocke: Tack för infon. Kanske chansar på att byta kolkanistern bara då. Man ska alltså ta ner innerskärmen? Man behöver inte lossa bakre stötfångaren? Meddela gärna hur det gick med bytet av fyllningsslangen, om det var krångligt, och om lukten försvann. |
|
|
Någon som vet om kolkanistern kan sitta endera bak eller fram beroende på årsmodell ?? Tog själv ned innerskärmen vänster bak på min 750 95:a o där fanns inget filter har då fått dubbla budskap att det ska sitta under vänster fram men även höger fram är det senaste budet ! någon som vet säkert ?? Håbba |
|
|
Det är ventilerna som sitter vänster fram lätttillgängligt med öppen motorhuv. Kolkanistern sitter enligt BMW TIS (verkstadshandbok) bakom innerskärmen i vänster bak hjulhus. |
|
|
Ventilerna vet jag dom har jag bytt för den ena sprakade hela tiden men under min innerskärm vänster bak fanns inget filter däremot frågade jag några BMW mekaniker som hade för sig att de kunde sitta både bak och fram beroende på årsmodell men de va så länge sedan dom bytt något men att det kunde sitta under vänster eller höger innerskärm fram ? Håbba |
|
| Det står samma även för -94 och -95: Ta bort bakre vänstra innerskärmen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.