AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.259

Uppgraderade bromsar till E36 M3/Z3 M Coupe?

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Ja som rubriken lyder så behöver jag hjälp med att veta vad man ska byta ut bromsarna till på min Z3 M coupe (samma bromsar som på E36 M3).
Bilen körs någongång i mellanåt på bana med original 17" hjul. Annars rullar den på 18" på gatan.

Sen ska det se snyggt ut också!

Finns det en lösning som är bra som inte kostar en förmögenhet så är den att föredra

Z3MPOWER
Första klivet är ju riktiga belägg och bromsvätska, gör stor skillnad.
Jag kommer prova på den varianten i sommar, Castrol SRF och Ferodo DS3000 belägg. Och hoppas att det skall räcka till för banträffarna.

Du kommer ju rätt långt med att byta skivor och belägg. T.ex. PEANs flytande skivor från PFC. (3000kr/styck iofs) och belägg typ PFC97, Pagid Gula (RS19?) kanske Ferodo DS3000.
Krävs ju skapligt värmetåliga belägg då bilarna är tunga.

Eller är du ute efter värre grejjer?
RH
12
RH
Z3M coupe -99
Det som min bil har fått är ATE BLUE broms olja,stålomspunna slangar + Ferodo belägg samt en riktig koll av oken
blev helt andra bromsar efter detta = mer känsla och tar mycket bättre
det är också beroende på den som bromsar(inte ligga och fis-bromsa utan när man bromsar så bromsar man hårt och ordentligt)
tror nog att detta är väldigt kostnads effektiv uppgradering
bilen son detta är gjort på är min Z3 M coupe

300
höfläkt
535daT -05
Du kan köpa mina GT3 bromsar jag har liggande. Bygga en adapter och bromsa typ senast. 6500:-

0707342020
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tack för alla förslag.

Höfläkt, hur stora är GT3 bromsarna, eller hur stora fälgar måsta man ha för att få plats med dem? Kan vara intresserad!
Får man fråga vad du ska ha i stället för GT3 grejorna?

Klart man bromsar ordentligt! Tog förarlicens förra helgen så lite kan jag om bankörning. Ev. bygger jag en banbil till nästa år.

Z3MPOWER
modano
Du behöver minst 18" fälgar för GT3 ok (antar det är 6-kolvs vi pratar om?)
Hade sådana ok på min M3 E46 och det var precis att dessa monsterbromsar fick plats innanför original M3 18"-fälgar...

Tycker att det räcker mer än väl med PFC skivor och bromsar i originalstorlek till din bil.. PFC är ruskigt fina grejjor. Visst är skivorna dyra i inköp MEN när du slitit ut dina första skivor behåller du det flytande navet och byter ringen.

ps. själv tog jag Formel-licens för några år sedan men kan fortfarande inte bromsa ordentligt...
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Modano:
Klart man inte blir expert på en endagars utbildning, men det jag vill säga är att jag bromsar inte i onödan utan körr full karreta fram tills det är dax och då bromsar jag hårt.
Formel licens, wow! tävlar du också eller planerar att göra det?
Tyvärr är man ju för gammal för att själv ha en kariär som tävlingsförare, men det är något jag alltid drömt om att göra, så till nästa år bygger jag mig en ban kanske tävlingsbil. Fungerar det bra då så ska jag börja med att vinna BMW cup och kanske några långlopp och så kanske West cost racing hör av sig sedan.......också.....också.......

Hur som helst kan GT3 bromsar vara bra att ha, fast 18" som bandäck låter dyrt och M coupen rullar ju på 18" på gatan men 17 på bana.

Höfläkt, vilket skick är bromsarna i, hur långt har de gått??? Är skivorna slut eller knappt använda? Ingår några belägg?

Z3MPOWER
modano
Tävla i Formel. hm.. näe.. saknas ett antal milioner i kassan... skulle även blivit född i en go-cart för att ha chansen...

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Höfläkt:
Jag kan vara intresserad, men jag måste veta skicket på dem!
Bor du i kanske i Stockholm så man kan kika på dem, eller tar du kanske med dig dem till BMW Spring Break 6 Maj?

Z3MPOWER
300
höfläkt
535daT -05
Jo hej igen, Bromsarna är i helt ok skick. Dom kommer från en GT3 -00 som uppdaterat bromsarna. Och på M3:an har jag 993 Turbo, dvs Movit kit. Så jag har ingen användning för dom.
Har tänkt 6500:- och jag tror jag har belägg liggande. Beroende på vilken bil jag tar till Mantorp så kan jag EVENTUELLT ta med dom. Men blir det inte cupbilen på trailer, så vill jag helst att du köper dom om dom motsvarar dina förväntningar, om jag tar med dom.

Sen är det 4-kolvs ok på GT3 mkI. Inte 6. Men som Johann skrivit 100 gånger här på forumet, less is more.
Skall du åka bana räcker inte orginalbromsarna till. Oavsett om du köper eftermarknadsprylar, så kör du skivorna skeva.

Tänk dig att hålla stumt till strax innan 80 skylten den 6:e, och sedan bromsa...

Ursäkta moderator för annonsartat inlägg, men han frågade ;)

Mvh Stefan 0707342020
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag ringer dig i morgon.

Jag vill troligen ha bromsarna, så tar du dom med dig till BSB så köper jag dem då. (Skicka gärna med belägg!).

Hade dom suttit på din M3 innan? har du kanske adapter kvar då?

Z3MPOWER
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Var på Porsche center i dag, GT3:an fick 6-kolvs Ok först 02.
Det de dock inte kunde berätta på PC var diametern på skivorna!
Inte heller om det var flytande nav eller ej.

SÅ Höfläkt du får fylla i lite uppgifter åt mig.

Sen måste jag fråga, hur får man dit skivan? för inte har väl Porsche och BMW samma bult cirkel diameter, eller?
Att Oken behöver en adapter det förstår jag och kan säkert få tillverkat på jobbet, men skivorna!

Vad har skivorna suttit på för bil (mer än GT3:an!)

Modano: hur gjorde du för att få dit dina?

ILiveToRide: Men för det priset du berättar om får man bara skivor, inga Ok va!? Menar du att de skivorna med BMW OK skulle bli lika bra som GT3 bromsarna?

Z3MPOWER
Ja det är bara skivor.
Är ju alltid mer potential med GT3 bromsarna.
Exakt hur de är i jämförelse vet jag inte.

Ett alternativ när det gäller ok är att använda 4 kolvs oken som fanns på en del 750. De är tyngre än porsche oken men passar utan ändringar. Och man kan använda 17" hjul. Men de kostar ju de också.
GT3 oken är prisvärda men drar med lite kring problem. Fixar man dem (praktiskt och ekonomiskt) så är det ju klockrent.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
ILiveToRide:
"Kring problem"!!!!!
Är det hur man fästerdem och fårdem att passa navet på bilen samt fälgarna eller är det något annat som jag inte är medveten om?

Höfläkt:
Du kan maila bilder på bromsarna till:
bmw.zmpower@spray.se

Z3MPOWER
300
höfläkt
535daT -05
Bilder kommer enligt Din önskan! (nästa vecka el helgen)
ja det var det jag menade, inget allvarligare;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.