|
|
|
|---|---|
| Jag vet att de siljker i effekt men vad är det annars som skiljer? Ventiler kamaxlar? Funderar nämligen på att köpa en 318 is med m40 motor.. | |
|
m42 har ju 16ventiler och dubbla överliggande kamaxlar m40 har 8v enkel överliggande kam. m42 har hydraliska lyftare m40 kör med uråldrig vippor m42 har kamkedja m40 har kamrem (är inte 100% på det) m42 har oljekylning original m40 har inte det m42 och m40 har samma gjutkod på blocken. m42 har extractorgrenrör original m40 har inte det. Tror det är en massa mer saker som skiljer men i stora drag så. BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den... |
|
| Jaha okej.. men va fan då skillde de ju massa saker.. då e jag inte lika sugen längre.. Fan trodde jag hade hittat en bil nu, men icke. Tack för hjälpen! | |
|
Oljekylning original? Jag kan inte hitta någon oljekylning på min. Extractorgrenrör original? E |
|
|
E > 318is har oljenipplar för kylning av kolvarna men däremot ingen oljekylare vilken är en klar brist. Grenröret är av extraktor typ men går säkert att göra bättre. M42an har i stort sett samma block som M40 då den härstammar från den motorn, däremot är det ett halvjobbigt arbete att plocka på en M42 topp på en M40 pga kamkedjedrivningen. M44an (1.9l is motorn i Z3 och e36 318is / 318ti) härstammar från M43. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
m42:an har oljekylning på kolvarna... oljekylare kan man köpa o slänga på, inte direkt svårt eller dyrt... men ja tror att m40:n oxo har hydraliska lyftare!!! inte säker dock.. |
|
|
xelerator: Var köper du den adaptern? Jag är mycekti ntresserad av veta detta. Kylen är inte dyr nej. finns att hämta på tex 325 osv. Adaptern till filterhuset är det krångliga på M42an när man ska ha oljekylning på den. /Anton |
|
|
anton: du tappa bort mig där ;)... vilken adapter?? syftar du på adaptern till filterhuset eller??? ja har inte köpt nån adapter till min.. 325:an har oljakylare original ;)... men om du e intresserad av adaptern till 318is kan ja kolla med min polare hur han har gjort, han kör med oljekylare på sin.. mvh |
|
|
Jo jag vet att 325 har oljekyl original. Jag vet dessutom att M20 har konventionella filter och M42 har insatsfilter.. Jag vet att det finns omkring en handfull av denna adapter ute i landet. Men såvitt jag vet finns den inte som en färdig lösning att köpa över disk? Nu är det inte jätteprioriterat för min del då jag sålt min E30 och har väl inte tänkt att köpa en till. Men man vet aldrig. :-) Dock finns det ju mång andra än jag som är intresserade av denna adapter. :-) /Anton |
|
|
Jag har en sådan adapter liggandes !!!!!! För m16x1.5 mm banjo. Maila på michael.hedlund@comhem.se eller ring 0706897606 mvh micke |
|
|
så alltså om jag har förstått det hela rätt så passar m42b18 (16v) i samma motor fästen som m40b16? planerar motorbyte i min 316i e36 där av frågan=) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.