|
|
|
|---|---|
|
Hej Vad använder ni eller rekomenderar ni för bensin till en chippad bil. Gäller alltså min bil, 323 e46. //Peter | |
|
v power helt klart om du ska tanka nått som har mer oktan tal än 95. när man tankar 98 kan kvaliteterna vara väldigt olika och ibland till och med vara sämre än 95 oktan. det är för att det inte är speciellt många som köper 98 oktanig bensin v power är 99 oktanig och är alltid det oavsett vilken shell mack du tankar på. BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den... |
|
|
Chiptillverkarna rekommenderar väl nästan alltid minst 98 oktan? Eftersom tändkurvan är en av de saker det ändras på så låter det ganska logiskt. Kör alltid på 98 oktan i de bilar jag haft chiptrim i, även om dessa två bara är sugmotorer. ------ BMW CS #04839 |
|
|
kör alltid på 98 kommer alltid göra...kvaliteten på bensin är så otroligt skiftande...har jobbat på en mack i två år där fick man ju veta att ska man minst ha 95 alltså minst ska man alltid tanka 98.... mvh pezen Länk |
|
|
Tack för svaren! Då ska jag börja tanka 98 istället, är ju inte så mycket dyrare. Har väl blivit 95 av gammal vana. //Peter |
|
|
Lånar tråden lite här . Nån som sett några tester med 95 96 98 och V-power oktanig bensin med nå diagram på motor i bromsbänke eller liknande ? M som i Motor |
|
pg_ice |
Lasse: några hästar skiljer det garanterat! och ja man känner skillnaden i axet. sen går bilen betydligt mjukare och jämnare med V Power. jag tankade alltid 98oktan på Q8 förut men har nu gått över helt till V Power. att blanda 98 oktan med V Power är inte att rekomendera,helt bortkastade pengar enligt Shell. ska man köra V Power så ska man enbart tanka V Power för att få bäst prestanda. 325an : Länk |
|
Jo jag har också märkt skillnad men tänkte mest om det är provat och bevisat i tester med en specifik motor i bänk osv ? Det är ju synd att det är dyrare med V-Power på ett redan dyrt bensinpris så . V-Power borde vara billigare typ miljö avdrag efter som att den är mycke renare än 95 oktanig osv . Alltså bränslet i sig är väl sak samma i miljösynpunkt men det måste släppa ur sig mindre gifter osv eftersom förbränningen blir bättre i en motor med 99 oktanig så kallad V-Power. Har Tävlat i Enduro en hel del i mina dagar och då köpte man högoktanig Racing soppa på fat eller körde med OktanBooster och det va som natt och dag på det och 95 soppan . det märks ju rätt mycke på en Tvåtaktare om man har bra soppa eftersom att dom är lite svårare att få totalförbränning på osv. M som i Motor |
|
| Bilsport kollade för ngt nummer upp skillnaden på 95 och 98 och på en motor som gav ca 200 hästar vann man ca 2 hk på att byta till 98! | |
|
OK tackar för svaret ska leta på det nummret . M som i Motor |
|
|
En Audi A4 1.8t 2003 har en redovisad effekt på 150hk från fabrik, dock så mätte Rototest upp strax över 150hk på drivhjulen. Skillnaden mellan att tanka 95 och 98 gav en skillnad 3Nm och 2hk till oktan 98s fördel, vid de bromsningstillfällena! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.