|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Införskaffade mig en 520 -95iT för några veckor sedan och började direkt med att fylla fulltank. regerade redan då över att från halvtank till full gick i 25l på en 80l tank? nu har ett par veckor gått och mätaren har verkligen rasat ner till halvtank igen. igår spillde jag i fulltank igen och det gick i 30l och hade kört typ 24mil. drygt 1,2l/mil!!! Iofs enbart kallstarter och korta sträckor innom stan, och iofs lite nybilsgasfot, men jag har ändå kört försiktigt. vafan 1,2 låter lite väl blodigt! eller? sen är det ju uppenbart att det enbart sitter 60l tank på den. och man får väl anta att det är mätarhuset som är bytt. men finns det något sätt att ta reda på om det är tanken eller huset som bytts? Mätarställningen verkar stämma med helhet och servicebok och dyl, men sånt vet man ju aldrig. slutligen! vad kan jag göra åt bränsleförbrukningen? kan det hjälpa att byta filter? det sitter väl även ett i tanken? några andra enkla medel? tack på förhand. | |
|
Jag tror nog du har 80 L tank i bilen, testa att köra den tills reserven lyser och tanka upp den och se hur mycket du får i den. Jag misstänker att mätaren visar lite fel. Min hoppar också lite snabbt i början ner till halvtank, sedan står den still där ett tag. |
|
|
Ok, det låter ju gott. Åker till fjälls nästa vecka, då får vi se både förbrukning på landsväg och antal liter i tanken. spännande spännande! lite dåligt måste jag säga ifall en bmw visar drygt 10liter fel på mätaren...? |
|
Juhas 530i |
Min 80l tank rymmer 74l, exact! Och nålen faller fortare än den borde. Ingenting att bekymra sig för. En tung touring med kallstarter, korta sträckor och lite tung fot drar nog det du angivit. Men på landsvägen drar den nog inte mer än 0.8 Mvh Juha |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.