AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.105

skillnad på stötdämpare

fi
100
fiat131
530da touring 02
523i sedan 99
nån som vet om det är någon skillnad på orig stötdämpare bilstein eller sachs till 530 d -01, det är en väsentlig skillnad i pris mellan orig o dom andra.
tack på förhand

bengan

hej o hå
bengan
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Bytte ut mina orig. stötdämpare mot sachs supertouring (jag har standardchassie) och de såg identiska ut. Det enda som skilde var att på orginal satt en BMW-logga.

/Fredrik
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Skillnaden sitter inte i utseendet som för övrigt bör vara snarlika om den skall passa.Jag har inte gjort någon direkt test men på dom bilarna jag har haft bilstein så har jag varit mkt nöjd , speciellt med livslängden som varit mkt bra och det är nog en del av det man betalar för , sämsta jag haft är Weitec:s dämpare.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sachs /boge är ju vad som sitter monterat från fabrik, är visst dubbelverkande dämpare till E39 noterade jag.
Har Bilstein sport är lite än hårdare än original M.chassie dämpare och inte dubbelverkande.Men funkar mycket bra.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
187
widehall
Bmw123d -09
alpivit
m-sport
Jag har kört på både sachs & bilstein samt H&R:
Sachs är kanonbra om än lite mjukare än Bilstein,men ett bra val.
Bilstein är super,bytte från Sachs/boge för en vecka sedan & såg en stor skillnad. På sachs/boge så var kolvdiametern ca 15mm? men på bilstein ca 30mm!!! . En fantastisk dämpare som är hårdare än sachs men det handlar åxå om tycke & smak. Har familj med liten tjej så stötigt funkar inte för oss.
Bilstein sprint dämparna har gett vår bil nybilskänsla. Kan åxå bero på att jag bytte samtliga slitdelar som hade med dämparna att göra inkl. övre fjädertallrikarna med lager i fram. Bara dessa listade ca 1900:- . Totalt på dämpare & slitdelar ca: 12k. Värt varenda öre!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.