|
|
|
|---|---|
Grusse |
Är det något mer än insugsventilerna somskiljer 325 toppen mot 320 toppen? |
|
Förbränningsrummet är mindre på 320 toppen..är ej säker men hörde det för länge sen. bengan BMW,vad annars? |
|
|
Förbränningsrummen har en helt annan utformning på 320/323 toppen.Blev osäker nu,men visst fan är väl avgasventilerna oxå större?Har bara hållt på med 2,5:or senaste åren. Länk |
|
|
Stämmer Bäckis, Ventiler 320/323: avgas 34, insug 40 Ventiler 325: avgas 36, insug 42 Mvh Anders S. |
|
Peter |
Förbränningsutrymmerna är olika. Avgas och insugsventilerna är större på 325. Kylkanalerna är ej heller lika. |
Grusse |
Okej, tack så mycket. |
|
Hur menar du med kylkanalerna?320/323 topp passar på 325 om man fräser om förbränningsrummen,det vet jag efterssom jag gjort det en gång.Kanalerna kanske ser lite annorlunda ut,men det funkar prima med 320/323 toppen på 2,5:an. Länk |
|
Grusse |
Kollade på Etk skivan nyss, där står det att 320/323 toppen har 38,05mm avgasventil och 42,55mm insugventil. 325:an har 38,05 avgasventil och 43.55mm insugsventil. Är detta fel? Ni som säger att avgasventilen är mindre på 320/323 toppen är ni 100% säkra på att det är så? |
Peter |
Grusse...hmmmm... ja på de M20 motorer jag plockat isär har det varit skillnad på bägge (avgas/insug).. man visst jag kan kontrollmäta hemma i helgen, har både en 320topp och en 325topp liggandes till m20'n.. Kylkanalerna är olika.. säger inte att det är omöjligt att för denskull "blanda" 325botten med 320/323topp.. men det skiljer.. mvh PETER |
|
En sak som jag upptäckte när jag byte topp på min bil är att det finns olika 323-toppar...har åkt 2 säsonger med en topp från -81(E21)...och fick se nu i vinter när jag bytte till en portad topp att insugkanalerna är mycket trängre i den äldre toppen...(alltså jämfört med en org E30 323-topp,inte den portade!)..kanalen ligger c,a 4-5mm innanför insugspackningen...allt har ju funkat iof men ändå.. 7900rpm |
|
Grusse |
"Peter" Har du kollat toppen än? |
Grusse |
Plockade av min 320 topp idag, och det stod fel i ETK:n det var 34,05mm avgasventil på 320:n. Då var det uträtt. |
Peter |
åhåå.. jag tyvärr hade jag inte tid i helgen att mäta.. jaja då var det som vi trodde då.. :) nån som provat kört med ett 325block och 323/320 topp? får man lite högre komp då?... mvh Peter |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.