AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.488

hjälp med hjulinställning!

ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
En kompis monterade nyss en ac schnitzer sänk sats på min 325 coupé -93. Bilstein dämpare fram ooch fjädrar.
Nu är de så att han inte kan inte få till hjulinställningen på bilen och de glappar i bakvagnen mer och mer.
Vad är de för fel! Han vet inte och jag vet absolut inte!
Tacksam för snabba svar
Hjulinställning blir ett litet problem i E36:an efter sänkning, speciell på framaxeln eftersom det inte finns någon camber-inställning där. Min bil är sänkt 40 mm fram och camber-värdet var åt helvete. Framhjulen sitter så här / \ då de skulle sitta så här | |. Men det finns något man kan göra åt det. I länkens bild (Länk är bult nummer 5 och mutter nummer 6 av storlek M12 och haren hårdhetsvärde på 8.8. Jag bytte dem till en bult och mutter av storlek M10 och hårdhetsvärde på 10.9. Då finns det lite möjligheter att justera camber eftersom bulten kan röra sig i hålet. Det är bara att ha en hjäpare med som trycker hjulet så lodrätt som det går och den andra drar muttern så jävla tajt som det går. Efter detta hade jag camber värden på båda framhjulen "inom gränserna".

Om din bil har en rejälare sänkning och ovanstående inte hjälper, tar man fram Dremelen och förstorar hålet till bult nummer 5 i bilden ovan i riktning mot hjulet. Man gör det så att hålet blir en oval (__). Då hittar man säkert rätt camber. Även då är det rekommenderat att använda hårdare bultar och muttrar på 10.9. Justeringen kommer säkert att hålla sig bara man drar bultarna tajt som f**.
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Tack för de! Verkligen!
Hoppas han bara ´hinner fixa de tills på lördag. Vill hämta bilen!
Vad kan de vara för fel bak då? Glapp sa han.
Är de camber värdet där också lr?
Nej. Bak måste det vara fråga om glapp i bussningarna någonstans. Då betyder det är ingen mening att justera camber eller något annat eftersom justeringen håller sig inte eller man har ingen utgångspunkt på grund av glapp i bussningar. Alla glappande bussningar måste bytas innan man kan göra hjulinställningen.

Förstås kan det också vara fråga om glapp någonstans framme också. Bilen måste vara fullständigt glappfri i chassit innan man börjar göra hjulinställning. Annars är det ingen nytta av det.
Ska tillägga att bak finns det inställning till camber. Det gör man med bult nummer 10 och mitter nummer 11 i länkens bild (Länk. När min bil var på hjulinställning var jag tvungen att byta dessa delas eftersom de var fastrostade och således kunde man inte justera. Med nya delar gick det alldeles utmärkt.
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Då byter jag bussningarna bak för att vara på säkra sidan! Räcker org bussningar?
Glappet utstod efter monteringen av sänksatsen.
Har vanliga däck firmor maskiner som kan ställa in hjulen på sänkta bilar?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det går också att fila upp hålen i fjädertorden så att de blir ovala och därefter kan man dra fast muttrarna på det ställe där man vill ha och därmed påverka camber... Det är ett fultrix men det fungerar..

De flesta större däckfirmor erbjuder hjulinställning... om bilen är sänkt eller inte det skiter de i. De justerar det som justeras kan.
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Nästan alla däckfirmor har hjulinställningsmaskin.
Och precis som Highway Star säger så har det ingen betydelse om bilen är sänkt eller inte när de ställer. Det som går att ställa ordnas. Ska du låta de på däckfirman fräsa upp hålen till dig så får du nog räkna med ett ganska mycket högre pris.

Glappen i bakvagnen bör inte ha uppståt av sänkning. De har antagligen varit där innan men inte upptäckts förän nu.
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Testade göra en inställningen igår!
De gick inte. Skiljer mega mycket mot vad de ska vara.
Får leta upp någon i närheten som är en baddare på bmw!
Måste lösa detta nu. Körde hem den från malmö i morse. 12 mil. Var inte kul!
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Var ute idag igen. De låter lite när jag kör på ojämntheter. Är de bussningarna som är slut??

De började även låta som något låg emot någonstans. De kom helt plötsiligt. Stannade och tog väck vänster bakdäck, men där var allt som de skulle. Vad kan de ha varit?

Har du kollat övrestötdämparlagringarna?
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Nej de har jag inte gjort. Ska förhoppningsvis lämna bort den i veckan till en mer kunnig! Måste ju kunn aköra med den. Alla med sänkta e36or kan ju inte ha de så här!

Om jag filar upp tornen, bör jag inte sätta stag då också?
Fo
49
Forza
328i Touring -97
Hej!

Lånar tråden lite.

Har också problem med camberinställningen och lämnade bilen till Euromaster som inte fick loss och inte ville ta loss bultarna. De ville att jag skulle köra till en verkstad först och få den delen gjord innan hjulinställningen.

Funderar därför på att köra till Förenade Bil och få gjort en fyrhjulsinställning. Har någon aning om vad det kostar där?

Tacksam för svar!

Mvh

Robert
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.