|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Nu blev jag med nyfiken på denna "bör renoveras med korta intervall"! Återkom gärna när du har mer information. |
|
|
"Renoveras" har jag aldrig sagt. Det har en negativ klang. Skulle hellre kalla det ett mer avancerat underhåll. :o) Jag ska se om jag kan få fram lite info om vad det gällde. "Alpina - Bättre än BMW" |
|
|
Det svar jag lyckats få fram är att B10-motorn inte är lämpad för att turbomatas. Kolvarna saknar oljekylning vilket gör att kolvarna lätt blir för varma och motorn slits lätt. De saker som man bör byta är topplockspackningen och en del lager i motorn. (Vet ej vilka) Även kolvar(med allt vad det innebär) om det är riktigt illa. Kan även vara något mer? Även turboaggregaten är känsliga. För att få plats med allt underhuven har Alpina använt sig av 2st relativt små aggregat som lätt blir för varma och kan behöva bytas redan vid omkring 10 000 mil. Dessa aggregat är tydligen ganska speciella och kostar därefter. Jag har tyvärr inga priser på dessa delar men det kanske det är någon annan som sitter på? "Alpina - Bättre än BMW" |
|
VIP |
Alla turboaggregat är väl känsliga, har väl inte med vilken bil dom sitter i..... Men jag har hört att Garrett håller typ 15000mil sen är dom slut eller behöver renoveras. Dom ska inte tjuta när man hör dom för då är dom på gång..... Men jag antar det är det du är rädd för med B10 Bi-turbo?? Vet inte vad två nya Garretts till den bilen kostar med montering, men jag antar det kostar en slant ;( |
|
Visst är alla turbos känsliga. Det gäller att ha ordentlig kylning och sköta dom på rätt sätt. Om de som sitter i Bi-turbon är speciellt känsliga vet jag inte, men de kostar tydligen en hel del. Detta är vad jag har hört, och jag vet inte om det stämmer. Rätta mig gärna om jag har fel, det är väl därför vi diskuterar? ;o) "Alpina - Bättre än BMW" |
|
|
Cyberoid: Oljarna har, vad jag vet oljekylning och och det kan man se på B10Tobbes hemsida där han precis renoverat en dito motor. Vanligt är när ekonomin tryter och man ska renovera B10 block är att många tog 745 block (ej förstärkt?!) och då har man väl inte samma förutsättningar... Ang. turborenovering så tvivlar jag på att dessa aggregat har lägre livslängd än andra Garrett aggregat. Men jag är lekman i fråga. ;) så länge man sköter bilen och gärna byter olja var 500:e mil och använder föreskriven olja borde aggregaten hålla närmare 20.000 mil. Har sett att många Biturbos har renoverat sina aggregat innan 10.000 mil, men då kan man ställa sig frågan hur de var skötta och körda. Vad jag vet så har mina aggregat inte bytts hitills och de laddar som de ska och för inga oljud så den som lever får se... M V H Stephan ______________________________ Länk |
|
|
Jag hittar inte B10tobbes hemsida tyvärr. Har du adressen så skulle jag gärna ta en titt. Har inte 745 blocket oljekylda kolvar? "Alpina - Bättre än BMW" |
|
|
Cyberoid: Jo, 745 har just oljekylda kolvar, varför skulle då inte Biturbon inte ha det?! Men men...här är sidan som visar innanmätet: Länk M V H Stephan _____ Länk |
|
|
Jag blev lite nyfiken och plockade fram de tyska orginalpapperna ifrån Alpina som jag fick med bilen. Jag är ingen Guru vad gäller det tyska språket men "Kolbenbodenkuhlung" låter ju som oljekylda kolvar i alla fall? Någon som vet? I sånna fall har även Den vanliga 3.5:an det och det är inget specifikt för Bi-turbon. "Alpina - Bättre än BMW" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.