AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.359

Nyfiken på Alpina B6 3,5?

Sida 2 av 3
Verkar som han bromsat den till 262 hk därför han nämner det i rubriken. 261 hk är ju orginal i den utan katalysator.
VIP
Men jag köpte en fabriksny B6 3.5 ett halvår senare till vintern.

Kunde inte låta bli frestelsen, bytte in en 911 Turbo -86:a.

Körde den 9000mil, sålde den till nån IT-snubbe i Sthlm för 185000:-

Bästa bil jag haft, utan tvekan, ingen fattade vilka krafter det var under huven på den bilen, speciellt när man drog E30 M3 på raksträckorna så gapade dom bara :-)

I Tyskland fanns de tillgängliga med AC. Har faktiskt en svensk broschyr på B6an där det står som sagt att den itne är tillgänglig med AC eller drag, men det gällde endast de svenska.

Den var egentligen otroligt dyr 1988/99 med tanke på att 535i och M3 E30 kostade 300 000 kr om jag inte minns fel. Men å andra sidan fick man grym prestanda som spöade alla Porschar (förutom Turbo?).
Cy
97
Cyberoid
Alpina B6 3.5 Kat -89 nr. 176/219
318i(s) -88 VarioValve
528i -85
Kul att läsa om era uppfattningar om B6:an. Kan bara nicka och hålla med! :o)
VIP: Vad var det för reg nr. på din bil? Jag har tillgång till alla reg nr. på de 20 svensksålda B6:orna från 1989 vilket var det ända år som den senare versionen av e30 togs in. Kul att se miltal m.m på dessa bilar.

"Alpina - Bättre än BMW"
VIP
Cyberoid:

Jag vill inte ange hela regnumret på ett offentligt forum men den börjar med reg:OMX...

Resten efter OMX kan du säkert se själv om du har listan :-)

Gjorde en koll på bilen förra året för skoj skull, bilen var stulen ;(

Tydligen hade Länsförsäkringar en efterlysning på bilen.

Den stals ett år efter jag sålde den till den där IT-snubben i Sollentuna.

Innan dessa hade jag haft den mellan 1989 till 1994.

Sorgligt alltså....
Cy
97
Cyberoid
318i(s) -88 VarioValve
528i -85
Är du säker på att du minns rätt reg nr? Enligt mina papper finns det oingen OMX. Det finns dock OMS, OZX, OMC, OMK, och OMB m.m.

Det är skrämmande när man ser statistiken på denna modell. Listan är senast uppdaterad 030201 och då såg det ut på följande vis:

Av 20 svensksålda är:
Avregistrerade: 6
I trafik: 8
Efterlysta: 4
Körförbud: 2

Efterlysta torde väl vara bilar som inte återfunnits efter stöld och avregistrerade bilar som skrotats av olika anledningar tex stöld.
Ingen trevlig läsning....

"Alpina - Bättre än BMW"
Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
Ja Gustav,den bilen var riktigt rolig!!saknar den faktiskt!!
Synd bara att han som har den nu har satt dit nå tanigt avgassystem på den.Var kul med 3" halva vägen(maffiga eldkvastar vid snabba växlingar!!)
En sak är ju säker iallafall.DOM ÄR SVÅRSÅLDA!!

Cy
97
Cyberoid
318i(s) -88 VarioValve
528i -85
Barnman: Varför tycker du att en B6:a skulle vara svårsåld? Hade ni problem att bli av med bilen?!

"Alpina - Bättre än BMW"
Visa användare
800
Wizzard
525Tds Touring -93
Barnman>>>>
Alpina B6 3,5.. Svårsåld?
Min kompis som har bilen nu har spekulanter även fast han inte ska sälja den!
Tråkigt system? de vet jag inget om. Dubbla 2½" är de på den nu, blir rätt stadiga flammor vid växlingarna. Det är fan i mej ett monster :)

----------------------
King of the road
VIP
Cyberoid:

Kollade gamla papper, OZM ska det vara...
Cy
97
Cyberoid
318i(s) -88 VarioValve
528i -85
Det stämmer bättre. Bilen är avregistrerad och körförbud råder sedan -97. Låter som om den stulits och kanske återfunnits i "obrukbart skick" = skrot.
Vet du vad som hände bilen?

"Alpina - Bättre än BMW"
Barnman: hehe, ja jag hade orginal avgasystem på när jag hade den om jag itne minns fel men det gav eldkvastar iallafall :)

Jag komemr ihåg jag hade en del spekulanter på den som bara vill provköra.

Barnman: har mailat dig nu ang. M3 3,5
Lite bilder påen Hartge 3,5, tyvärr med SMG:

Länk
VIP
Cyberoid:

Jag skulle kunna maila den jag sålde till, han vet nog mera.

Lite sorgligt faktiskt att man stjäl en sån fin bil.....

Bästa bil jag har haft, går inte ens jämföra med dagens bilar tycker jag för dagens bilar har inte den körkänslan som dessa Alpinor hade.
Cy
97
Cyberoid
318i(s) -88 VarioValve
528i -85
Som dessa Alpinor "HAR"!! Alla har inte passerat gränden till skrothimlen. :o)

Min bil har bara rullat 4700mil och har fortfarande nybilskänsla. Att köra en ny bil med samma prestanda på pappert går inte ens att jämföra.

Mycket tråkigt att folk blivit av med sina bilar, de är oersättliga.

"Alpina - Bättre än BMW"
VIP
Cyberoid:

Växellådan är bäst :-)

Ville köpa en B10 Bi-turbo 1992 men BMW Solna sa dom inte kunde ta hem en sån för den var inte typad men det var min drömbil och det naturliga steget att ta från B6.

Är din också SV-såld?

Ba
90
Barnman
BMW M5 -94
Ok..men det är väldigt många som "säger" att dom vill köpa den osv.Det märkte jag när jag ägde den.Men när det kom till kritan så var det ingen som skulle ha den.Jag gick nog ner till 70.000 på den innan jag böt in den.Det finn verkligen många snackpåsar i detta land.skit samma!!Det var en JÄVLIGT rolig bil iallafall!!Man tackar Gustav!!det var snällt!!

Cy
97
Cyberoid
318i(s) -88 VarioValve
528i -85
Ja, min bil är svensksåld och av papperna att dömma den som rullat minst. Växellådan är exakt och distinkt, men efter 3 års Mazda Miata körning är man vad vid det. ;o)

Bi-turbon har jag aldrig testat men den bör väl inte vara sämre än de övriga alpina bilarna? Dock kräver motorn en ordentlig genomgång med korta intervaller vilket gör den till en riktigt dyrägd pjäs.

"Alpina - Bättre än BMW"
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Cyberoid:

Behöver Biturbon en rejäl genomgång med korta intervaller?!
Känner jag inte igen...Vid vilket intervall rekommenderar du?
Vad ska bytas isåfall?
Min har gått 14.300 mil utan renovering och ingen ligger närstående heller.

M V H
Stephan

Cyberoid
318i(s) -88 VarioValve
528i -85
Hej Stephan!

Jag har fått höra att motorn "bör" plockas ner och gå:s igenom med relativt korta intervaller. Jag har för mig att det var mellan 4-5000 mil. Alpina byggde bilarna för rika tyskar som hade möjlighet(ekonomiskt och geografiskt) att lämna bilarna på dessa underhåll. Nu är det klart värre. Jag vet inte exakt vad det är som bör bytas men jag kan försöka ta reda på det?
Informationen kommer ifrån en tysk bekant som jobbade hos Alpina fram till 1990 någonting.

"Alpina - Bättre än BMW"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.