|
|
|
|---|---|
|
Fick aldrig info av säljaren kring detta innan jag beställde min bil, men tydligen måste man köpa möjligheten att stänga av airbag på passagerarsidan. Som ett tillval. Jäkligt kul att få veta nu... tre månader innan leverans av ytterligare en familjemedlem. Vet någon om det finns något sätt att komma runt detta? Eller är jag hänvisad till att ha barnet i baksätet, eller byta bil? Hur kan detta ens vara möjligt, att leverera en bil där airbag inte går att stänga av??? I övrigt nöjd med bilen. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är väl så att det går åt en person på 12 Kg för att aktivera passageraairbagen på den gamla typen av sensormatta. Den nyare typen kan även känna av vikten och storleken och skillnaden på ett barn och en person under 45 kg och har du en sådan OC3 matta så tänds även airbaglampan med ett gult sken som talar om att passagerarairbagen är avaktiverad. Det enligt E90 spec till USA vet ej om det är nån skillnad på EU E90. Tidigare har man mjukvarumässigt mot avgift fått den urkopplad. ///MVH Hasso Länk |
| Det går att montera dit i efterhand, tror det kostar ca 8000 kr. Isofix fästet som monteras från fabrik kostar väll 800kr har jag för mig. | |
| Själv skulle jag ALDRIG sätta mina barn framför en sprängladdning som ska "kopplas bort". Sprängladdningen sitter ju kvar iallafall och kan fortfarande explodera vid en olycka. | |
|
Hasso: har ingen koll på vad du menar... 'gamla typen av sensormatta' säger mig inget, inte heller 'OC3 matta'. Får väl kolla upp det. SNakey_: Bara 8ksek... härligt. Lagom till sommaren. Fast... jag kanske får lyssna på bood. Bood: kanske man får lyssna på dig. Men finns det något exempel på när en sprängladdning åsamkat personskada? Jag har aldrig hört talas om detta i alla fall. Det är ju jäkligt skönt att ha koll på lilla kotten när man är ute och kör. Även fast man inte kan ägna speciellt mycket tid åt honom/henne (koncentration på körning!), så ges moment av ögonkontakt då man kanske kan lista ut om man behöver stanna eller lugna bebben med ens synliga närvaro. Oavsett, så blir man ju besviken. Varenda detalj har i alla fall inte jag koll på när jag köper bil. Typiskt mig. Men säljaren kunde väl ha nämnt det... |
|
| Ja de tycker jag faktiskt att han borde gjort, jag beställde en e90 för ett tag sen till min farbror, vi tänkte inte heller ta de här Isofix fästet, men det var säljaren som rekomenderade oss att ta det om ifall det någon gång skulle vara bilbarnsto sa han, till nästa ägare osv. | |
|
dope: jag har heller aldrig hört talas om något sådant fall men jag vill heller inte vara den första det händer. Insatsen är "lite" för hög. Jag brukar fråga förespråkare för urkopplingsbara airbagar om de kan tänka sig att lägga laddningen på ett skruvstäd och drämma till den med en slägga. (dvs orsaka högt tryck). Det är det aldrig någon som vill. Explosiva ämnen kollapsar under högt tryck. Det är så de är konstruerade. Det behöver inte orsakas av någon elektrisk impuls. Alla sprängämnen har en sk "kritisk hastighet". Nitroglycerin har en i sammanhanget låg sådan och dagens moderna, säkra sprängämnen en betydligt högre. Hur det förhåller sig med en drivsats till en airbag vet jag inte men, som sagt, jag tänker inte chansa. Jag har själv sprängkort och min far har varit bergsprängare så länge jag har funnits. Så lite kunskap har jag nog i ämnet. Det är inte så krångligt att ha dem där bak. Man måste ju ändå stanna om man ska hjälpa till med något. Det går att montera en spegel på baksätets rygg/nackstöd så du får ögonkontakt med den lille där bak. Det kanske är lättare i en Touring med lastnätet. Framför en airbag ska ingen under 140 cm sitta. Är de kortare är risken stor att en airbag bryter nacken av dem. Den träffar för högt upp på huvudet. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
| Hur kommer det sig att svenska barn prompt måste åka bakåtvänt när dom i resten av världen åker åt rätt håll så att säga??? Är vi såååå mycket smartare på det där med krocksäkerhet, *host*, eller är vi lika "korkade" som jänkarna med alla deras knepiga speciallösningar för den amerikanska marknaden. Visste ni att E39 har större handskfack i USA för den vore osäljbar utan detta! ;) Till alla orginalnissar på forumet, mig själv inkluderat, så deklamerar jag att framåtvänd barnstol är orginalutrustning och skall nyttjas med samma frenesi som gula blinkersglas. Länk | |
|
PowerMac: menar du allvar? "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
bood: om inte annat, så blir jag mindre lack på säljaren, när du övertygar mig om att det kanske är lika bra att ha kotten där bak. Du verkar ha koll på de dödliga prylarna. Och trixet med en ytterligare backspegel på bakre nackstöden fick jag precis höra av min 10-åriga dotter... och nu även från dig. Det blir nog i baksäte, med dubbelspegel. PowerMac: jag tror inte vi svenskar är så speciellt mycket bättre än andra. Däremot är jag övertygad om att jänkarna är helt väck. Men som jag uppfattar det, har vi alltid legat långt framme i säkerhetstänk. Om 'dom' säger bakåtvänd, så kör jag med det. Logiskt så känns det rätt också. Om du har en liten krabat som inte ens kan lyfta huvudet själv, sittandes framåtvänd, och du råkar ramma en Volvo 745 som inte förstått sig på väjningsplikt, så lär inte bebben vara skadefri efteråt. Å andra sidan så satt jag helt utan dylika prylar, medans morsan/farsan satt i framsätet och rökte röda Prince, när jag var pilt. Osäkert om jag tagit skada, skada, skada, sakdla. :) För övrigt är jag också på din linje: orginal skall sitta på. |
|
|
Det är aldrig nåt barn i Sverige som dött vid en trafikolycka som suttit i en bakåtvänd barnstol, det måste väl ändå vara ett gott resultat. Jag har alltid haft mina barn i bakåtvända stolar. När jag själv var barn på 60 talet hade man inte ens bälte på sig, man kan vara glad idag att det aldrig hände nån olycka. BMW CS #5206 |
|
|
Hej, Jag har oxå mina barn bak (1 & 2,5 år gammla) men i bakåtvänd barnstol och det fungerar alldeles utmärkt ! Min sambo var först väldigt "mot" att sätt dom bak men efter att ha fått prova det i några veckor så tyckte även hon att det var bortkastade pengar att lägga ut på att demontera (och plocka ur) airbagen.. Dessutom måste det ju vara betydligt säkrare att åka bak än fram ? Mvh Jimmy |
|
|
Den mesta delen av tiden då mina barn var små nog att åka i bakvänd barnstol hade jag dem i baksätet, vilket gick alldeles utmärkt. Nu är de stora nog att åka framlänges och den snart levererade nya bilen kommer att ha alla krockkuddar i fullt fungerande skick. I den nuvarande bilen har jag haft krockkudden avaktiverad men alltjämt på plats. Minsta grabben hann åka några gånger i framsätet sittandes i bakvänd bilbarnstol. Jag gjorde bedömningen att risken att något skulle hända på grund av den avaktiverade krockkudden var så mikroskopiskt liten att jag inte brydde mig om att den fysiskt fanns på plats. |
|
|
Ja, nu har jag pratat med säljaren. Det slutade med att jag fick 'en upp' på honom. Ni vet hur det är, man är alltid torsk i en bilaffär om man inte är halvkriminellt inblandad i krockade tyska bilar som säljs. Men ändå så tror jag att jag kan ordna till mig typ en rattmuff eller så när jag byter bil om en två år eller så. Men han kunde inte göra något i just den här situationen. När jag gjorde affären så var tydligen BMW i diskussion med Folksam om de skulle eller inte skulle göra den elektroniskt avstängbara varianten till standard eller ej. Det slutade med att Folksam, numer IF, inte gillade upplägget. Mycket tack vare typ det som bood menar; att även om elen är 'av', så kan skiten gå av och rycka nacken ändå. Och jag har nog, i skrivandes stund, blivit övertygad om att ha kotten där bak. (Hur lät det där egentligen... kotten där bak...). Tack! |
|
|
Klokt beslut! Det är ju givetvis upp till var och en att lita på tekniken men i just det här fallet tycker jag att man ska vara extra försiktig. Det går ju inte att ångra sig efteråt. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
bood: Jag både skojjar och menar allvar (i vanlig ordning), för att sätta lite krydda på anrättningen. Det blir en lite torr och trist middag annars... Där risken att sätta i vrångstrupen tilltar för varje tugga. ;) Men visst är det konstigt att olika marknader kräver olika saker av bilarna för att det skall bli affär. Det förstorade hanskfacket i USA är sant. Entusiaster konverterar till den smäckrare europa versionen för dyra slantar. Och visst är det otroligt märkligt att sverige som enda land i världen (vad jag vet), har bestämt att barnstolen skall sitta i framsätet och vara bakåtvänd??? Som jag ser det så är detta ett typexempel på en märklig kulturellt betingad marknadsanpassning. Liknande anpassningar sker på många marknader, och överallt så är man rörande överens om att dessa anpassningar minsann är fullständigt självklara och nödvändiga... ;) Aliquando et insanire iucundum est. |
|
|
PowerMac: märkligt så tillvida att inte resten av världen fattat att barnen ska sitta bakvända. I baksätet om det finns airbag fram. Det är ju ganska enkelt att begripa, tycker jag. Ett barns huvud är t ex mycket tyngre i förhållande till kroppsvikten än på en vuxen. Det är ju bara att fundera själv hur man vill sitta vi en ev olycka. Jag hade givetvis hellre haft ett helt ryggstöd som fördelade trycket än två stycken band tvärs över kroppen. Varför har de annars 6-punktsbälten i tävlingsbilar? Är inte det för att fördela trycket ytterligare? På tal om bälten så har flera biltillverkare längre bälten i USA än i Europa. Undrar varför? "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
| det som hasso säger gäller bara usa marknaden. Ingen standard för europeiska marknad. I detta fall är det bästa att avaktivera via en autoriserad bmw-verkstad. Så som jag har förståss så har bmw aldrigt haft nån utlöst airbag vid avaktiverad airbag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.