|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Undrar vilket höjdmått ett m30 topplock minst måste ha för att vara okej samt vilket mått ett nytt topplock har? Måste man ha en extra tjock topplockspackning efter planing och i så fall vid vilket mått på toppen? |
|
Kan inte tyska men om jag tittar på rätt rad så är det minst 128,6mm |
|
Grabber: Är du säker på att det är till M30 för det är samma mått som till M20 i så fall? |
Paap Reeder |
Enligt vst-boken är original 129 +/- 0,1 och man bör inte ta mer än 0,5 ... d v s 128,4 skulle vara minimimåttet. Vad som reglerar det är KANSKE det som står om att även främre bröstet isf måste tas ner. Att montera tjockare toppackning är väl inte att rek då kompressionen isf sänk ... om man inte skall "turbomontera". MVH /// Paap R |
| 128,6 enligt haynes! | |
Paap: Tack för svar! Det är just ett 745 turbo topplock som jag avser nu. jag har en ny bmw original standardpackning men har hört att det finns tjockare packningar och att de således torde fylla en funktion. Främre bröstet? Där hängde jag inte med? |
| ja det finns en som är +0,3mm, så att plana 0.3 mm är inga problem.... Främre bröstet är kåpan som fördelaren sitter i, kan vara smart att plana den samtidigt, för annars blir den lite högre eftersom toppen är planad. Men det burkar gå bra ändå, har aldrig stött på några problem, märkte skillnad nu men då planade jag även blocket, då stämmde det inte något bra med bröstkåpan... | |
erikk: Men om jag planar 0,3 mm på turbotopplocket och monterar original standard tjocklek på toppackningen, funkar det bra? |
| vad ska du ha toppen till, sug eller turbo? du behöver ju inte ta så mycket som 0.3mm heller, du kan ju ta en 0.1mm, ifall det inte är så väldigt skevt. men för att svara på frågan så ska det väl fungera, men för säkerhets skull så kontrollera med modell lera så att ventilspelet mellan kolv och ventil är bra. sen så kommer ju även kamdrevet att automatiskt flytta sig några grader om du inte monterar den grövre packningen... | |
Jag skall ha den till turbo, den skall inte vara skev. Men jag undrar fortfarande om det är 129 +/- 0,1 som Paap anger eller 128,6 enligt haynes som erikk anger? Hur påverkas motorn av att kamdrevet förflyttas lite? Hur mycket är vanligt att plana på en frisk M30 topp som bara behöver "fräschas upp" lite och få bra fäste för packningen? |
|
Ok, om du ska ha den till turbo, så tycker jag du ska gör som jag har gjort. Planande den så lite som möjligt, bara så att den blev rak. Jag planande min ca 0,1mm. Då kvittar det om du har org packning eller +0,3mm packningen. Själv kör jag med +0.3mm packningen pga av att jag även har planat blocket. Men planar du så lite som 0.1mm så kommer du inte att märka ngn skillnad på kamdrevet, men ska du byta kam så tycker jag att du fräser upp hålen så att det blir ställbart. Hur mycket som är vanligt vet jag inte men det ligger nog på ca 0.1-0.3 mm, på dom som jag har planat i alla fall, beror lite på skick och så. Men dom blir inte så lätt skeva, har värmt upp en topp till ca 300 grader flera gånger och den planande jag ca 0,2mm innan den blev rak. |
|
Paap Reeder |
I E3´ vstbok står angivet original 129+/-0,1. I "Reparaturanleitung" E28 står också ovanstående mått. I Heynes E12 står också 129. I Dieter Korp vstdbok står att man kan ta ner en M30 525/528-topp till 126 +/- 1 mm?. Han säger at man som max kan ta ner toppen 3 mm men då måste en 3 mm tjockare toppackning monteras. Han verkar var ute och cykla. Ngn som kikat i TIS eller på microficharna? Jag tror på 129 +/- 0,1 och att man utan bedövning kan ta ner 0,5 på en std-motor d v s hamna på 128,4. Och skulle det bli 128,0 tror jag inte heller det märks annat än på kamaxelförställningen. MVH /// Paap R |
| Papp Reeder: Håller med dig, men är ju ingen ide att plana mer än vad som behövs och så mycket som 0.5mm behövs nog ej. Så det känns ganska se lugnt. | |
Paap och erikk: tack för svaren. Men som i mitt fall där det skall sitta i en 745ia E23 maskin, funkar det bra med 128,4 då också? Framgår detta i litteraturen? När bör man på den motorn lägga i en +0.3 mm packning? |
| plana så lite som möjligt är mitt råd, bara så att den blir rak, ... räcker nog med 0.1 eller 0.2 mm skulle jag tro. om du ska köra turbon kan det ju va bra med +0,3mm packningen pga kompet, sänker ju alltid litegrann.... | |
Paap Reeder |
... jag TROR att man kan plana mer på en turbo ty avståndet ventil kolvtopp är väl större eftersom komp är lägre p g a att kolvarna är "lägre". När jag åkte omkring med Schrick-kam så fanns det i kolvtopparna markeringar efter ventilerna. Inte så dom gått emot men säg att det var 0,1-0,2 i "spel" Minns nu tyvärr inte hur mycket den toppen var planad men ca 0,1-0,3 skulle jag gissa. Originalpackning. Schricken lyfte 2 mm mer än std tor jag det var. Har inga siffror för 745:an. MVH /// Paap R |
| men jag förstår fortfarande inte meningen med att plana toppen mer an vad som behövs för att den ska bli rak.? speciellt inte om man ska köra med turbo, när man inte vill öka kompen..... sen går det inte plana så himla mycket mrd än dom här måtten som är angivna pga att det blir väldigt tunnt gods vid ventilsätet... | |
erikk: Jo jag tänker i så fall inte plan amer än vad som är nödvändigt. Paap: Så om Schricken lyfte mer så ka det ha påverkat så att ventilerna kom närmare kolvtopparna? |
|
ta bara det som verkligen behövs så är det inga problem! |
|
Paap Reeder |
... vad jag hörde förrrörra sommaren. En vst visade mig en avbruten kamaxel. Vafalls ... tänkte jag. Om toppen har slagit sig skev kommer kammen att gå av eftersom den kommer att böja sig för varje varv. Planar man en skev topp är det ju OK ... men även kamlagerlägena måste arborras isf. MVH /// Paap R |
| ja men när man sätter ihop toppen tillbaka så känner man ju naturligtvis efter hur lätt kammen går i kamlagringarna.... å det känns ju ganska fort om det går lätt eller trögt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.