AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
774

Höga avgasvärden 520i, troligt fel?

Hej,

Har idag besiktigat en 520i från 1994.
Förutom att de tyckte att en spricka i framrutan va i synfältet så va avgasvärdena inte bra.
Värdena va som följer.

CO 0,4 (0.5) Tomgångsvärdet va okej.
CO 2500 varv/min 0.6 (0.3) Fel
HC 192 (100) Fel
LABDA 1,21 (0,97-1,03) Fel

Bilen som jag har för avsikt att ta över från mina svärföräldrar har varit dåligt servad de senaste åren. Besiktningsmännen
tyckte det lätt som om de va hål någonstans i avgassystemet men hittade inget när de lyfte bilen.
Då bilen har stått still ett tag 2-3 månader körde jag en rejäl sväng i tisdags men idag innan besiktningen fick den bara rulla 15 min innan vi kom fram till bilprovningen.

Vad tror ni är de troligaste felen.

-Åke

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Börja med att kolla noga att inte du har läckage i avgasröret , kolla sedan över filter , stift m,m och byt det som verkar dåligt , då har du iallefall kollat dom grundläggande sakerna.
Tack för svaret!

Ja en läcka i avgassystemet är väll troligt eftersom HC och Lambda värdet sänder motstridiga signaler, eller tänker jag fel?
Det höga HC värdet tyder på för mycket oförbränt bränsle medans lambda värdet anger att motorn går för magert.
Om det finns ett hål innan lambdasonden så kommer de in luft där som lurar sonden att tro att mer bränsle behövs
vilket i sin tur leder till kassa värden för CO och HC. Men borde det inte va övertryck i avgasröret så ingen luft smiter in?

Får åka någonstans där man kan hissa upp bilen för att kontrollera avgassystemet. Luftfiltret är byt men få kolla stift och bränsle filter.

-Åke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.