|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa, fick i tidigare inlägg svar på hur mycket och vilken olja det skulle vara i bakdiffen.... Men mitt lilla bekymmer kvarstår, fortfarande i färddatorn står att läsa "R/AXLE FAILSAFE PROG". Har väl kommit så långt att jag räknat ut att det har med systemet till fram och bakvagns inställningen, Komfort/Sport. Har varit under bilen i hopp om att det skulle vara en lös kontakt eller dylikt, utan framgång. Har ingen större erfarenhet av detta, har någon stött på detta? Finns det några andra alternativ i Malmötrakten än Förenade Bil? Tacksam för alla tips. BMW-För människor, aktiva i livet och bakom ratten :) | |
|
Stod lite om det där felmeddelandet i länken nedan,dock verkar det bara gälla 850Csi vad jag kunde utläsa,men du har ju hur som helst detta larm också.. Länk Mvh Janne. |
|
|
Stort tack Janne, har varit inne på Förenade Bil och "äntligen" köpt en svensk instruktionsbok. Passade även på att få en utskrift på vad bilen är extrautrustad med, Lenksaeulenverstellung Elektrisch. = Justering av bakvagnens hjulvinklar under körning. Det verkar ju som du säger att det bara finns i Csi:n, men tyvärr så vet jag att det sitter nog på min vanliga 8 också :) . Varför skulle det vara lätt. Ska felsöka allmänt lite nu till påskhelgen, får se om man kan hitta något. Om någon har någon ide eller haft liknande problem så lyssnar jag med stora öron. :) Tack än en gång Janne. Glad Påsk till er alla...........VROOM :) |
|
|
"Lenksäulenverstellung" betyder att Du har elektriskt ställbar ratt. Kolla om Du har kod 237A "Fahrdynamikpaket" angivet i utrustningslistan för bilen, för då är den utrustad med AHK "Aktive Hinteraschs Kinematik" (fyrhjulsstyrning, precis som på CSI:n) Du kan också kolla om Du får upp en "fyrhjulsstyrning" symbol ner till höger i instrumentpanelen när Du slår på tändningen. Det fanns nämligen AHK som option på vanliga 850:n men det kostade 6400 Euros extra! Se utdrag från www.e31.net nedan: "With the introduction of the CSi the Active Rear-Axle Kinematic was also on the option list for the normal 8 series. But the additional amount of money you had to pay was 6400 Euros (DEM 12500), so a non-CSi with AHK will belong to the rarest things on this planet." Har Du AHK på ditt exemplar så är det bara att gratulera, den är mycket ovanligare än CSI:n...... Jag har en 1993 850 CIA som är utrustad med AHK enligt ovan, som jag importerat själv från Italien för 2 år sedan, men har aldrig stött på problem med AHK systemet på min bil. Kolla oljenivån i behållaren till stryservot i motorrummet, det är samma behållare som försörjer AHK systemet med hydralolja. Behållaren är större för bilar med AHK. Har Du tur så kan det bara vara låg nivå som orsakar felmeddelandet. I annat fall så finns det tre filter till AHK systemet som du kan kolla, det ena sitter på AHK servomotorn vid bakaxelklumpen, det andra sitter vid tryckregulatorn i baggagerummet (under reservjhjulet), och det tredje sitter under remskivan till AC kompressorn i motorrummet. Kolla dessa länkar för en utförligare beskrivning med bilder: www.realoem.com samt www.clube31.de/index.php?id=482 (AHK Filter tauschen) Hoppas detta hjälper något! Peter |
|
|
Wow, rena databasen! :) Helt rätt av dej Peter, helt fel av mej. Min bil har utrustats med kod"237", det finns alltså AHK. Läste i instruktionsboken att systemet aktiveras vid 40 km/h. När jag tog bilen i sommartjänst, så tändes symbolen på panelen efter ca 1 km, körde raka spåret hem, felsökte allmänt, fyllde på hydraulolja i styrservon, (den var lite låg), har inte tagit ner bilen från liften ännu :) tänkte att jag kunde passa på att göra rent bromsar och lite annat smått och gott. Har alltså inte kört med bilen sen jag fyllde på olja....hoppas att det bara va så enkelt. Bockar och bugar för BMW-lektionen, tack :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.