|
|
|
|---|---|
| Hej...är det någon som kan bmw:s historia bra eller har någon sida där man kan läsa om den?? skulle vara kul att veta lite mer om världens bästa bilar :D | |
| Länk | |
|
"BMWs berömmelse för ingenjörskonst inleddes 1916 med en flygmotor som satte ett imponerande höjdrekord på 9.760 meter. Och fortsatte med motorcyklar och bilar, där avancerad teknik, sportighet och körglädje varit ett bärande tema genom decennierna. Idag har BMW en position som ett av de mest respekterade bilföretagen i världen. Den speciella utstrålningen hos det vit-blåa märket bidrar till en ökande marknad för produkter från BMW. Den totala försäljningen uppgår år 2002 till över 1 miljon bilar. Några märkesår: 1928 tog BMW på allvar steget in i bilvärlden genom köpet av fabriken i Eisenach, mera känd som DIXI-fabriken. 1937 slår Ernst Henne rekord med en BMW motorcykel: 279 km/h. 1944 ligger BMW fabriken i München i grus och aska. Efter krigsslutet börjar återuppbyggandet. 1951 startar bilproduktionen på nytt. Den första tillverkade bilen är BMW 501. 1955 visas i Frankfurt BMW 507 för första gången - fortfarande ansedd som en av de vackraste bilarna någonsin. 1959 avvärjs i sista sekunden att BMW övertas av Daimler-Benz AG och Deutsche Bank. 1962 presenteras "den nya klassen": BMW 1500 börjar sitt segertåg. 1972 byggs "Fyrcylindern", BMWs nya huvudkontor i München. 1978 har BMW M1, urfadern till alla följande M modeller premiär. 1983 blir brasilianaren Nelson Piquet i en Brabham BMW den första världsmästaren i Formel 1 med en turbomotor. 1987 startar BMWs "tänkarfabrik" - forsknings- och ingenjörscentrat FIZ - sin verksamhet med 6000 medarbetare. 1992 tas det första spadtaget för den nya bilfabriken i amerikanska Spartanburg - ett stort steg i BMWs internationalisering. 1999 tar BMW i drift världens första helautomatiska tankstation för vätgas vid Münchens flygplats. 2002 visar vätgasdrivna modeller av BMW 7-serie som testas i omfattande försök i flera år i CleanEnergy-projektet, att den nya, miljövänliga energikällan är mogen för serieproduktion. Ett revolutionerande genombrott som visar att efter 86 år mycket av initiativet för bilismens framtid fortfarande ligger hos BMW." BMW M Historia 1972 - 1981: I början fanns motorsporten Den 24 maj 1972 grundade BMWs styrelse företaget BMW Motorsport GmbH och drog därigenom upp riktlinjerna för en comeback för BMW inom motorsporten på bred front. "Tävlingssmedjans" arbete var synnerligen framgångsrikt. Man vann flera Europamästerskapstitlar i rad i Formel 2, BMW 3.0 CSL dominerade touringsporten och gjorde bilarna från "Bavarian Motor Works" populära i USA. 1982 - 1991: M-modellerna tar fart BMW M5 och den inom motorsporten så framgångsrika M3 inleder omvandlingen av företaget från Motorsport GmbH till M GmbH. Av "tävlingssmedjan" blir det en tillverkare av sportiga high-performance-bilar, vilka varje dag bevisar sin kapacitet på gator och vägar. Med individuella bilar i toppklass tar BMW sig framgångsrikt in på ett nytt marknadssegment. 1992 - 2001: Varje kund kan få sin önskebil Över hela världen väcker M3- och M5-modellerna uppmärksamhet. Nya på programmet är M roadster och M coupé. Och företagets nya avdelning BMW Individual, som grundades 1992, håller vad det lovar. Varje kund kan medverka till att skapa just den bil som han drömmer om - den bästa formen av kundanpassning. M Innovationer Utvecklingen av bilar i den högsta prestandaklassen, som förenar resurser för tävlingsbanan med egenskaper för vardagens trafikmiljö, kräver en enastående förmåga till tekniska innovationer. Hos BMW M arbetar högt kvalificerade ingenjörer, tekniker, designers och professionella förare hand i hand, för att skapa nya teknologiska höjdpunkter, som inte bara kommer de sportiga bilarna i BMW M programmet till godo, utan också hela BMW programmet. BMW M har därigenom också kommit att symbolisera BMWs innovationskraft. M Innovationer omfattar: SMG Drivelogic M högvarvskoncept 4-ventilsteknik M dubbel-VANOS Variabel M differential Reglering av oljan vid laterala krafter i M5 M Compound bromssystem Källa: BMW Sverige. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| JAg har ett annat tips, köp den nya boken som säljs lite varstans, den är svart med blå text ganska stor och heter HISTORIEN OM BMW, ruskigt bra bok kan varm rekomenderas, speciellt då den kostar under 200kr :-) | |
|
Som FRIFART säger, köp den boken! Jag köpte på den på bokrea 150 kr. Otroligt trevlig läsning i flera dagar med många fina bilder :) ///Foppa |
|
|
Hej, Fanns för några månader sedan på Gekås i Ullared för 89:-, min sambo hade vänligheten att köpa en till mig :-) (Finns även med Porsche i samma serie) Mvh Jimmy |
|
|
Vad i helvete, snacka om billigt, kan det verkligen handla om samma bok? Min är iallafall tjock med kanske 300-500sidor, har en likadan om Porsche också. |
|
|
FRIFART : Det är denna bok jag menar Länk och den är väl på en cirkus 192 sidor vill jag minnas. ///Foppa |
|
|
Det är lite skumt med den boken för den engelska och svenska versionen har olika författare angivna. Köpte själv den svenska på bokrean till ett klart trevligt pris. Rätt så ovanligt att den typen av böcker blir översatta till svenska. ___ //Ulf |
|
| Ja det är den boken, men jag har upptäckt fel i den, det står inte rätt text vid rätt bild på en del ställen. Jag misstänker att hela boken är lite 2a sortering och därför kan säljas så billigt på vissa ställen. | |
|
Stämmer att det är den boken dom säljer på "Gekås" men jag har inte läst den så noga (Än) så jag vet inte om det är några fel på bildtexterna.. Mvh Jimmy |
|
| Med risk för att verka gnällig men nämner dom nåt om all gratis arbetskraft i form av judar som Hitler tillhandahöll i boken? | |
|
mattihas h: Flera av dessa arbetare har fått ersättning för de arbetet som de gjorde under kriget: Dessutom var det inte bara Judar som jobbade i dessa fabriker |
|
| Såg bara ett väldigt intressant program om detta på CBS för några år sen, och det är klart i den tidsanda som rådde så var det nog inte läge för BMW att gnälla allt för mycket. Alltid lätt att kritisera historien när man inte själv levde i den. Kan däremot inte tänka mig att så många av dessa judar överlevde kriget så ersättningen var nog förmodligen mest en symbolisk grej. | |
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
mattias h: Flera Tyska företag betalar fortfarande ut mkt stora belopp till Judarna enligt olika domstols beslut, det som är lite märkligt är varför man idag fortfarande betalr ut pengar. Varför ska dagens tyskar betalar något som de inte är skuld till. |
|
| Det kan jag också hålla med om. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.