AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.044

E46 eller A4 ?

Sida 1 av 2
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Sålde bilen i går, lätt & smidigt..
Så nu måste man hitta nått nytt, svårt. Helt köttig i ögonen efter allt annonsläsande.
Man vill ju ha så ny bil som möjligt för pengarna. Kan tänka mig att spendera max 160-165000. Kanske en 325-330iA eller en A4, vad kommer att ge minst lack/rost/mek/elektronik problem ...?

/Johan
Diva
Köp en Bmw
328:an slår A4 alla dagar på året

Volvo s60 eller BMW 3 serie?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Skulle helt klart välja en 325-330 som du säger. Rost är inget problem så länge den är mindre än 6 år gammal. Visst, lite besvär är det att åka och byta huv etc men då får du istället en ny huv utan stenskott...

BMW'n är betydligt trevligare än en Audi.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
em
538
emilsson
i4 M50 -22
För 160 är det inga problem att hitta en faceliftad 325:a i riktigt fint skick med inte speciellt många mil på mätaren. Faceliftade 330 kostar fortfarande närmare 200k verkar det som.
Tittar man på dom kraven du ställt upp så finns det betydligt bättre bilar än A4 och 3-serie. e46 rostar nästan inne i bilhallen....tyvärr.

Flåklypa
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Sålde precis en 528-97 , trycker att den modellen börjar kännas lite gammal.
Nya 3 och 5-serien är alldeles för mycket pengar. Samtidigt är det svårt att hitta nån annan bil (fabrikat alltså) , för man har ju blivit BMW-beroende.
Man kan ju få en nästan ny bil för samma pengar man lägger på en BMW med 4-5 år på nacken, men vilka trista bilar.

/Johan
Med den ändrade kravbilden tycker jag du skall köpa en 330i, speciellt eftersom ditt beroende gör att du inte kan åka annat än BMW. ;-)

Flåklypa
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Länk
Värt att notera är att AMS gjorde en uppföljare på denna test nu i vintras och E46 blev vinnaren över A4 och Volvon.
Har haft både E46 och A4 (B6) och trivdes med båda. A4 mycket bättre på vintern, BMW roligare på sommaren.
Grandy:
Hur kunde du få det till att e46an vann det testet du länkade till?
Testet: Länk

Flåklypa
Ahhh, vänta. Det finns alltså ett nytt test med samma bilar och det vann BMWn menar du?

Flåklypa
Köp Bmw, Audi är fina bilar men jag har mkt dålig erfarenhet av de. Samtidigt är deras service dålig med skyhöga reservdelspriser !!!!

BMW- När du älskar att köra
Jag skulle nog hållt båda dörrarna öppna. Audis motorer kommer visserligen inte i närheten av BMWs raka sexa när det gäller gångkultur och ljudkuliss. Dessutom är A4 mycket understyrd och inte särskilt kul alls.

Fördelen med Audi är istället komforten, möjligheten till fyrhjulsdrift och den trevliga Boseanläggningen med 10 högtalare som ingår i motsvarigheten till BMWs komfortpaket. Och man slipper problem med spindelleder och rost.

En A4 med quattro är högvilt och lär vara mycket lättsåld när den dagen kommer. BMW är ju nästan hopplösa att sälja och kräver samtliga options i tillvalslistan i kombination med få mil samt ett rejält underpris för att bli någorlunda attraktiv i ögonen på begagnatspekulanterna :-)
Fast man skall ju å andra sidan inte köpa bil för att man skall sälja den...
Köper man Audi får man en spindelled på posten varje månad !!!!
De Kör fortfarande med den så kallade fina framvagnen med 8 länkarmar.
Quattro är kul... Men åandra sidan finns xi på Bmw med :)

BMW- När du älskar att köra
Var jag i behov av en touring hade det till 80% landat på en A41,8T men annars så kan ni nog räkna ut vad jag hade valt...

/Thomas
danieel, då får man väl en spindelled i veckan till BMW? Audi A4 har inga problem med spindelleder, åtminstone inte jämfört med BMW som är kända för det.

Du tänker förmodligen på länkarmarna, ett Audifel som upphörde iom A4 B6 från 2002 och framåt. A4 B6 första årsmodellerna har strulande tändspolar, men de har i allmänhet bytts på garanti.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Flåklypa:
Japp det var en uppföljare till den testen då ägare fick berätta hur nöjda/missnöjda det var med bilen och då "vann" E46.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
För de pengarna får du en fin A4. Jag har ägt båda bilarna och mitt totalomdöme so far är att Audin håller mycket hög kvalitét och är totalt rostsäker (alla mina tre Audi´s har varit i princip underhållsfria på det hela taget), och att BMW:n jag kör nu är hur skön somhelst men drar för mycket bensin. Lite seg fördröjning med steptronic, men det kan bero på att jag aldrig kört automat tidigare.

Audin svarar snabbt på gaspådrag tack vare sin lättrycksturbo och går mycket billigt, medan BMW:n drar starkt ända från botten och långt över 200.

Slutsumma: Båda bilarna är bra bilar, men BMW:n vinner i mina ögon på körupplevelsen och den sköna motorn.

tj
432
tjoa
320d Touring -14
Ska viga eftermiddagen åt provkörning.
Kollade lite på nordicaudi, och jag tycker mig känna igen ungefär samma problem som även drabbar BMW (bl.a rost !) Så det är kanske mest en smaksak, och tur/otur. BMW är ju underbart att köra iallafall, men det kanske Audi är också (har inte provat nån nyare modell).

/Johan
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Rost på en A4??

Jag har aldrig hört talas om något sådant på modeller senare än -86 då helgalvad kaross blev standard.

Däremot har jag nagelfarit min BMW efter alla skräckrapporter gällande E46:ornas rostbenägenhet........dock utan att upptäcka så mycket som en minsta bubbla ens.

Men återigen - för körupplevelsens skull väljer du otvetydigt 330:n.

bu
85
buzz
325i sedan -05 e90
tjoa: audi eller bmw?? vad förväntar du dig att få för svar på det här forumet?? :) Lada är ett annat hett tips annars... kommer med en ny vass modell i år, Lada Kalina
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.