|
|
|
|---|---|
|
fick ombesiktning pga att vänster framhjulslager var dåligt. så nu ska hag till å byta det ikväll. men har alldrig gjort det tidigare så undrar om nån skulle kunna vara snäll och förklara hur man går tillväga? tips å trix med för att kunna göra dte hela lite enklare. :) tack på förhand! | |
luddlum |
Inga tips tvvärr skriv gärmna hur det gick. Tur att det är framhjulslagret det är billigare och lättare att byta eftersom drivningen sitter bak. |
|
Hmm... framhjulslagret är betydligt dyrare än bakhjulslagret. Kan hända dock att det är lättare att byta. Mvh, Anders Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl... |
|
|
Japp, dyrare pga av att framhjulslagret omfattar hela hjulnavet med lagret redan på plats. Har bytt själv på min och det var inte speciellt knepigt, gick bra med standard avdragare men då får man köpa på sig nya inre dammskydd av metall för de måste man då bända sönder lite grann för att komma åt med avdragaren, kostar ca 12:- hos BMW. Proceduren är i kort ungefär som följer: 1. Lossa den feta muttern (under täckkåpan) som håller navet på plats lite grann innan du lossar däcket och innan du hissar upp bilen...för den kan sitta hårt! 2. Hissa upp bilen och ta bort däcket, broms och bromsskiva 3. Skruva av den feta muttern och ta avdragaren och dra lös det gamla hjulnavet, nu kommer förmodligen den gamla inre lagringen att sitta kvar längst in på spindeln. 4. Deformera det inre dammskyddet så du kommer åt med avdragaren eller använd en speciell avdragare som nu finns att köpa på Biltema som ryms innanför den gamla inre lagerbanan och dra av den av axeln. 5. Montera ev. nytt dammskydd och för på det nya hjulnavet och använd en lagom stor hylsa som enbart täcker den inre lagerbanan och pressa/knacka försigtigt hjulnavet på plats. 6. Dra åt muttern med 290Nm tror jag det var och det kan ju vara lite knepigt att hitta en momentnyckel som täcker så högt moment så jag gjorde istället så att jag tog en enmeters förlängare på min hylsnyckel, ställde mig på en badrumsvåg och drog vinkelrätt så att jag blev 29kg tyngre! Se bara till så du inte drar bilen från pallbocken då det ska dras ordentligt! Ja det var en snabbgenomgång av dokumentet som jag följde och finns här Länk Det är ju samma hjulnav fram på e46 som e36. Lycka till med hjullager/-nav bytena! / Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.