AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
845

Bilen dog, sedan gick den att starta igen? Vad är felet?

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
När jag var ute och körde igår så tappade den (525:an) kraft i ett ögonblick, sedan gick allt tillbaka till det normala. Ca 10 minuter senare så tvärdör motorn mitt på motorvägen och alla varningslampor tändes. jag lade ur växeln och rullade in till vägkanten. Testade att starta bilen och den gick igång precis som vanligt.

Körde hem, ca 15 min utan några fler problem. Körde även till jobbet imorse utan problem.

Vad kan felet vara? Jag kör ganska mycket längre sträckor så man vill ju hellst fixa felet innan man blir stående på motorvägen :)

Min första tanken var om bränslepumpen är på väg att ge upp. Vad brukar symtomen vara då??? Bilen hackade aldrig eller gick ojämt utan dog bara helt smärtfritt.

Min nästa tanke var om tändningen spökar??

Vad tror ni experter?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tror inte bränslepumpen är påväg att ge upp, den beter sig annorlunda då, tex tappar kraft och orkar inte dra vid högre varvtal. Men det kan mycket väl vara glapp i bränslepumpen!

Tändningen är ju också troligt, pröva att jucka lite med nyckeln om det går då bilen står på tomgång för att se om det kortsluts. Borde pröva samma sak med pumpen, men den är ju lite svårare att komma åt då den sitter i tanken. Jag vet på 323an är det vanligt att bränslepumsreläet går, vet ej hur 525E34 har det med den saken, men bör kollas upp.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag var ute och körde i 45 minuter efter jobbet idag för att se vad som händer lite mer i detalj.

DEt verkar inte som att det är soppapumpen då den går bra på toppvarv. Problemet framkommer ofta efter en fullgasaccleration. Det visar sig då tydligast om man ligger i stabil fart på 5:an och trycker lite lätt på gasen, då stryper något motorn och den tappar all kraft som finns och borjar sakta ner. Så länge man då håller gasen i samma läge så är den död. Men om jag trycker ner gasen i botten så vaknar den igen.

Efter en stund kan det bli likadant igen man sitter avslappnat och kör när kraften plötsligt försvinner. Än så länge går det att köra med bilen men det är irreterande som fan.

Troligen är det då något glappt i tillförseln av någonting eftersom den vaknar till när man trycker gasen i botten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.