AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.621

Byta e36:an mot en 635CSi? Vettigt?

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tja!

Har en 323i som jag är väldigt nöjd med på alla sätt! Hyffsat komfortabel, hyffsat snabb, hyffsat snål och extremt pålitlig.

Har dock tröttnat lite på e36:an, dels för att jag har haft 4 stycken och dels för att den är så himla vanlig. På sistone har jag kollat på lite gamla e24, är väldigt förtjust i denna modell, särskilt 635 CSi.

Klassisk och stilren och befriad från de senaste modellernas styling epidemi. Så vad säger ni? Har kikat på några ex:

Länk
Länk
Länk

Så vad säger ni? Sälja e36:an, lägg emellan lite pengar och införskaffa en e24:a? Prisklass 35-60 tusen, är det bara skrot?

Hur är det med driftsäkerheten på de bilarna? Rost? Vad ska man akta sig för? Kan ju tillägga att jag är rätt bra på att skruva men har ingen plats här jag bor, så driftsäkerheten är rätt viktig.

Ös på med tankar, reflektioner och tips! Tack på förhand // M.D
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej MD!
Vettigt och vettigt.. beror helt på vad du är ute efter. E24:n är väl lika driftsäker som vilken som helst annan BMW från 70-80-talet, grundtekniken/chassi är ju samma som på en E28. Motorerna är "skottsäkra" med korrekt service. Att den delar teknik med E28 betyder ju också att den är rimligt billig i drift, inga dyra specialdelar.
Det svåra är att hitta ett ex utan rost, det var nämligen deet som var det stora problemet på denna Baur-byggda E24 , kanske mindre på sena exemplar. Så jag skulle inte använda en fin 6-serie som året runt åk.....(specielt med tanke på att detenda som är RIKTIGT dyrt på den är just karossplåten, tror att t.ex framskärm kostar runt 5-6000 kr.
nu verkar det som att just denna modell är i svacka prismässigt, och inte specielt lätt att sälja(undantaget M6/M635ci) så det går säkert att hitta en vettig bil för ca 50000kr. (den första i dina länkar verkar intressant t.ex med få ägare och bra historik...)
âlskar E24 och skulle gärna vilja äga en ngn dag.... Ngt av det vackraste som finns på vägarna (dock är E9 ännu bättre)

MVH:
Sakke
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
jag gav 39000 för min 635 80 för många år sen , men där är en hel del att göra vid såklart, men den var bra mekaniskt, själv har jag aldrig gillat e36 så jag tycker du skall byta(he he)! för 50 tusen skall det gå att hitta en fin bil, som sagt innan så är dom lika lätta att mecka med som vilken annan gammal bmw som helst!! rosten bli dyr att laga, även lister är dyra. så gärna en fin bil som är dålig mekaniskt än tvärtom!
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Att köpa en E24 kan aldrig vara fel, priserna ligger sannolikt i botten just nu. Min personliga åsikt att är dock att du inte skall bruksköra den, köp en slitoslängbil till vardagen i såna fall.

Det första exemplaret såg väl rätt bra ut tycker jag. Klart väl att kolla på. Är den dessutom hyggligt rostfri så är den klart intressant. Han är dock optimistisk med bränsleförbrukningen, har svårt att tro att den går under 1,2.

Det kostar en slant att få igång AC:n, kanske inte högprioriterat, men elhissarna måste nog funka i alla fall.

Dom andra tycker jag var "så där".

Mats
BMW CS #5847
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
En välskött 635CSI som går som den ska i motorn förbrukar förbluffande lite bensin med tanke på motorstorlek och årsmodell, jämfört med tex nyare skapelser som 535E28+E34 samt 735E32.

Jag har själv en del tester i flera tidningar och man anger den blandade körningen till 1,07l/mil vill jag minnas, villket är den lägsta för samtliga modeller bestyckade med 3,5liters motorn (535E28 tar 1,09l/mil och ligger närmast till).

635är inte tung jämfört med tex 535E34, under 1500kg lite beroende på utrustning och årsmodell. Förbrukningsifforna baseras på den manuellt växlade exemplaret, men under 1l/mil med god marginal ska inte vara problem vid landsvägskörning och bara något över litern vid blandad försiktig körning ska gå att nå. Sitter det automatlåda i kan man nog lägga på ca 2dl extra vid den blandade körningen och hamnar omkring 1,2l/mil.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Jag körde 320 E36 förut.
har en 633 automat -80 nu.

Saknar inte 320n direkt. Den kändes mordernare och drog mindre soppa.
Men det är fin komfort i 633an och automaten växlar hur fint som helst. e36orna är för vanliga som du säger. en 6 serie sticker ut lite mer.
Jag tror inte du skulle ångra dig.
Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
MD, självklart låter det som en mycket bra idé!
E36:an är en dussinbil, det är inte E24:an.

Jag bytte E36 -94 -> E34 -93 -> E24 -88.
Fick lägga lite pengar mellan E34:an och E24:an men det var det värt. Kommer inte att byta bort den i första taget...

Helt korrekt iakttaget är också att E24:an klarat sig ifrån stylinghysterin och lär hålla sig därifrån (hoppas jag) då många som idag köper dem gör det för att de uppskattar bilen precis som den är.

Besök E24-jublieumsträffen i Skokloster den 27/5 så lär du bli övertygad ;-)
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Allright! Har kollat en hel del på forumet och så, tack för all feedback också.

Rosten som jag misstänkte, fan vad dyrt med framskärmar till e24! Upp mot 7000 kr, inte så billigt. Att inte kunna bruksköra e24:an är nog det största problemet då jag inte har tillgång till garage och tänker knappast ha den stående på gatan.

Får väl åka e36 tills man har garage och råd till en hyffsad vardagsbil, kanske en e36:a. E24 måste vara den snyggaste BMW:n som byggts, till och med de som inte tycker om BMW tycker om gamla 6:an (ur min kompiskrets).

Undrar hur värdet kommer vara inom de närmsta åren? Förmodligen kommer de sunkigaste att skrotas och de fina vara kvar vilket lär göra utbudet väldigt litet, anar att de kommer stiga något i värde. Jobbigt läge, om man vore sugen på en t.ex. e46 coupé så skulle man tänka att "priserna går ju ändå ner", men så är nog inte fallet här.

mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
För 60 000:- bör du kunna hitta ett bra ex! Som nämnts tidigare i tråden bör du hålla dig borta från rostiga bilar. Även nylackade kan vara lurigt om det slarvats med underarbetet.

Själv hade jag försökt hitta en så oskruvad orginalbil som möjligt, helst av -83 års modell eller senare.

För övrigt är ju mekaniken, from -83 års modell, i stort sett gemensam med E28, vilket innebär att det fortfarande är hyfsat lätt att få tag på delar och dessutom förhållandevis billigt.

Tidigare modeller hade samma mekanik som E12 och även en del andra skillnader som tex inredning, framskärmar, stötfångare bak och en massa mindre detaljer. Dessa verkar inte heller stå lika högt i värde.

Och som du själv påpekar bör du nog även ha en bruksbil och ett garage.

Värdet på bilarna TROR jag inte kommer att förändras speciellt mycket dom närmaste 10 åren. Känns som om priserna legat still ganska många år nu.

Lycka till!

Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
Vad gäller framskärmarna så kan man om man hittar en E24:a med fina skärmar vara lite preventiv och införskaffa innerskärmar.
Tyvärr är detta inget som finns som originaldel, men det finns en kanadensare som tillverkar sådana och säljer på ebay.
Jag har inte monterat de jag köpte ännu så jag kan inte uttala mig om kvaliteten/passformen men de verkar var helt OK.

Han har dessutom för E24 specialanpassade högtalarpods för backspegelfästet (diskant) och pods för torpedväggen (upp till 6"-element går att montera).

Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej MD!
Som bruksvagn fungerar den bra sommartid.
Dock klär dom inget vidare i smuts, så den måste man med bestämdhet hålla borta.
Tokgasar man inte så är dom som sagt ganska snåla, bekväma, man sitter ganska lågt, trevligt, mysigt. Ganska hög utväxling gör att man inte behöver varva så hårt heller, i min bils fall ca:1800 varv vid 90 km/h. Sedan har sexan en trevlig effektpuckel kring 4000 varv.
Det är väldans trivsamma och harmoniska bilar.

Men som sagt rosten! Den kan finnas. Inte så konstigt iofs, det börjar ju bli gamla bilar. Framskärmarna är det som nämnts. just det att skrällena saknar innerskärmar fram gör att smuts och väta samlar sig på framskärmarna och dom rötar nerifrån. Plus att det finns ett helt gäng med förstärkningar och plåtveck i hjulhusen, vilka samlar smuts.

Jag pratade med en ägare till en -88 i Malmö för ett par år sedan. Vit bil med rött skinn- mumma!
Han hade ägt bilen,som var fin, i 8 år men vinterkört den de två senaste. På de två vintrarna hade framskärmarna börjat bubbla sig i nedkant framtill, stora bubblor var det också!

M635forever skrev ett bra inlägg om rostställen i en tråd för en eller ett par månader sedan, kolla om du kan hitta det. Det var på 6-8serieforumet vill jag minnas...

Köp en välskött, omtyckt bil med skinn så får du en mycket trevlig BMW-doft på köpet, du tillhör ju den skara som uppskattar sådant :)

Har den sportstolar, se det som en bonus som andra e24-ägare kan bli avis på :).

mvh Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tja!

Hehe, ja klart man uppskattar lädets doft & själva doften från en något äldre BMW (vet inte hur det är med den nya?). Dem recardo stolarna verkar ju vara popis, skulle vara kul att ha dem.

Nej, som vinterbil vill man nog inte ha den. Dels lär den ju börja rosta, dels lär den dricka en jävla massa vid kallstarter och så.

Men att hitta en fin sån kommer nog dröja ett bra tag, under tiden kan man ju ha en bruksbil, t.ex. den eminenta 323:an jag har nu. Men det kostar att ha 2 bilar också, samt att måste ha garage. Så jag får väl slå det ur mina tankar för nuet, men fan vad e24 är fin! Har läst rätt så mycket om e24 på sistone och försökt bilda mig en uppfattning, den som man helst skulle vilja ha är ju M635Csi så klart, men den lär ju kosta att köpa och försäkringen kommer nog inte vara direkt gratis.

Hur ligger e34 635 till hos försäkringsbolagen? Typ mellan 6-10 hel/år?

Skulle helst vilja ha en manuell, men hittar man en fin går ju automat också. Bensinförbrukningen får man ju leva med. Är inte den som tokgasar, utan drar på ibalnd, efter minst 15-20 minuters körning och kör mestadels rätt lugnt. Stora reparationer förutom rosten torde vara toppen? M30b35 som sitter i dem? Har inte lyckats få 100% koll på vilka motorer dem var bestyckade med.

Med börjar man kolla runt nu och slå till på nån om ca 1½ år har man nog hunnit spara pengar & fått en bra uppfattning i alla fall!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Oj, lite stavfel, ska ju så klart stå e24 635 och "dem nya BMW". Skulle vara bra med en funktion så man skulle kunna rätt till stavfel & så..
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Vill du ha en bil som väcker uppseende bland både "mogna" och yngre så är E24 ett givet val!
Bilen har en tidlös design samt är mycket trevlig att köra, dvs om bussningar samt motor och stötdämpare inte är slut.
Självklart får man räkna med en del rost på bilen om den inte nyligen varit seriöst renoverad eller är en sommarkörd lågmilare som stått i garage under det blötare samt kyligare halvåret.
Tyvärr har bilarna varit i värdesvacka under en 5 årsperiod och ofta bytt ägare till kanske mindre försiktiga ,samt ej fått den vård den kräver pga åldern.
Hittar du rätt ex. och kanske är beredd att lägga ut lite pengar och kärlek på den så lär du säkert kunna slippa att gå back på den i längden.
E24:an är på väg att få ett någorlunda samlarvärde vid gott skick,många har tyvärr hamnat på bilkyrkogården samt fått donera organ till oss som bryr sig om våra små juveler.
Som 635Csi skrev fanns en tidigare tråd om lite rostangrepp samt annat nyttigt om E24:an Länk

MVH Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

MD!
Har en M635Csi och min försäkring går genom MHRF och kostar mig under 500:- om året med fria mil,kravet är dock att den är i ett fint originalskick och har brandsläckare samt står i garage när den ej brukas.
Självklart får man inte bruka bilen dagligen som transportmedel i och med att det är en entesuiastförtsäkring.
Vill du ha en mycket fin M635:a med låga mil,men med M5 3,6 l
motor till rätt pris, skall du kontakta Danneman

MVH Patrik
Min 635 var jag mkt nöjd med var den tidigare varianten.
Svart racaroskinn, sportlåda.

Sålde den pga att jag inte fick tag på garageplats.
Började bubbla upp rost kring bakrutan och några andra små ställen, handskfacket fylldes med vatten me. Helt otroligt. För övrigt var bilen mkt fin. Hade inte hjärta att låta den står ute. Blev så trött på det hela med garage problemet så jag offrade bilen istället. Ångrar det givetvis idag, men då kändes det bara för jävligt.

Köp gärna en 635 men ta hand om den, garage är ett måste. Skulle inte kunna tänka mig att plöja genom saltdränkt snömodd men en fin e24.

-Phil
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
MD: Jag ger ca: 3800:-/halvår i försäkring för min, halvförsäkrad med lägsta miltal (LF, har även lägenheten försäkrad där).
Så billiga att försäkra är dom ju inte direkt...
För MHRF-försäkring krävs att bilen är minst 20 år gammal, så själv får jag vänta ett år till med sådan, eftersom min är en -86:a.
Dessutom måste man vara medlem i en MHRF-ansluten klubb (exvis BMWCS) i minst ett år.

Om förbrukning: BMW uppger 1.09 liter/mil blandad körning och det går att hålla, tom något lägre (om man får tro färddatorn i alla fall). Vid jämn landsvägskörning runt 100 km/h kommer man ned till strax under 0.8l/mil.

Bilar tillverkade tom -82 har M90-motor(3.5 liter). 218hk.
Sv.sålda -83-84 har 3.2 liters M30 200hk
Sv-sålda -85-87 har 3.4 liters M30 204hk
"Europasålda" -83-87 har 3.4 liters M30 218hk
-88-89 har 3.4 liters M30 med kat 211hk.
En katalysatorversion fanns även före -88, den gav 185 hk.
USA-marknaden var också lite speciell, vill jag minnas, iom andra avgaskrav.

mvh Fredrik

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
635CSI exakt man kan snitta under 1l/mil med ett friskt exemplar om man kör lugnt!

Jag skulle vilja se den bil som klarar av samma bedrift med lika stor motor, även idag tror jag inte det finns någon bil som klarar av detta.

635CSI är väldigt användarvänlig och fungerar bra som både sport och komfortvagn med väldigt bra förbrukningsvärden. Detta samtidigt som den är bedövande snygg i sitt originalutförande.

Jag ska personligen köpa en sådan, vill ha någon av färgerna guldmetallic/grönmetallic/silvermetallic/blåmetallic
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.