|
|
|
|---|---|
|
Kan man chippa en 520i -93, E34 och vad har det i så fall för fördelar/nackdelar? Var får man tag på chipet? Kan en rookie som jag göra jobbet själv? Tack, J | |
|
Det har vart en hel del diskussioner om chipps här! Uppenbarligen tycker en del att chipps ger några hästar och andra är mer tveksamma till det! Om man kollar runt lite visar reklamen för chipp att det kan ge några hästar från 4500 varv och uppåt och ett obetydligt tillskott på vridmoment! Kör du runt med 4500 varm och mer på motorn så ...... kör du normalt så blir det ju mest körning med lägre varvtal! Det ger faktiskt bättre resultat att lyfta ur reservhjul och köra omkring med mindre i tanken eftersom hästkrafternas största fiende är vikten! Vill inte vara tråkig men det bästa är att sälja och byta upp sig till 525 eller större! Prisskillnaden mellan 520 och 525 ligger runt 5000 och då får du BETYDLIGT bättre vrid och fler hästar! |
|
|
Tack för ett snabbt svar... =) |
|
|
På M50-motorerna får man också en klart jämnare acceleration med trimchip, den går etappvis annars. På min M50B25 var största behållningen en klart märkbärt lägre förbrukning. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Hmmm lägre förbrukning .... jämnare gång! Ja inte överenstämmer det med mina erfarenheter av chipps! Jag fick ingen mätbar skillnad i förbrukning och deffinitivt inte bättre gång på motorn! Visst svarar den bättre på gasen men det är ingen fördel vid kökörning och inget som inte fås på samma sätt genom lite mer tryck på gasen! OBS! Det samma gäller samtliga chippsningar jag gjort! |
|
|
alaska1. Vad är det för motorer du chippat då? Kan vara bra att veta så att man inte köper något i onödan. Som sagt, på min M50B25 var det bara positiva erfarenheter av trimchip. Ca 0.05/mil lägre per mil, jämnare motorgång/acceleration, bättre svar på gasen, och faktiskt en märkbar prestandaskillnad. Jag vill dock poängtera att det inte var någon WOW-upplevelse det handlade om. Däremot så märker jag ingen skillnad alls på min M20B25 mer än flyttat varvstopp. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Okej..jag är rätt mycket rookie..o det enda jag vet är att jag har en 520i..M50? E34..skulle det göra nån skillnad om jag chippade den..och är det svårt att göra? Har fått för mig att det är ett litet ingrepp? Nån länk till en sida där dom säljer sådana chip vore kanon..(har sett dom på ebay..men jag antar att det inte är så bra grejer?)..och nån sida till hur man gör..om det finns vore också kanon! Tack för visat tålamod! ;) |
|
|
jawestyle. Jag hade nog inte satsat på ett chip till din bil för att åter igen vara tråkig. Har man låg effekt från början så blir skillnaden inte så stor. Fast självklart kommer du få en finare motorgång och troligen lägre förbrukning, så meningslöst är det inte! Jag tror du ska satsa på att skaffa JWR-chip (känd BMW-expert) som säljs av It´s fun: Länk ------ BMW CS #04839 |
|
|
Satsa på mappning med Unichip eller om du absolut vill chippa så verkar Powerchip vara mest seriösa! De redovisar såväl momentkurvor som hästkraftskurvor! Jag anser dock att en 520 är en 520, dvs inget chip i värden kan ändra på att det är en tung bil och en liten motor! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.