AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
414

525iA -91

-:BeeMWe:-
Svart, 20300 mil, fint skick

ABS
Air Condition
Centrallås
Dimljus
Elfönsterhiss fram
Elmanövr backsp
Eluppvärmda backspeglar
Sommardäck på 18"
Vinterdäck
Larm/Immobilizer
stereo

Jag skulle tro att 35-40' är rimligt om den är i bra skick och allt fungerar på den. Kanske kan du få den något billigare utan jättefälgarna.

/Simon
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Många är intresserade av en snygg bil, så 18" höjer värdet en hel del, men automaten drar ner värdet lite.

Priset bör ligga på 45-50'

Utan fälgarna är det en vanlig tråkig automatare så då sjunker antalet intresserade och därmed priset rejält....

Det verkar saknas skinn & taklucka. (viktiga saker)

//Daniel
Sa
61
Sanden
Spanar efter E34 Touring 93-95
Jag skulle inte betala en spänn extra för överdimensionerade fälgar. Men det finns väl andra...
Sanden,

har samma grundinställning som du, inte en krona extra för jättefälgar.

/Simon
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag skulle inte betala 1 krona extra för t.ex. tv-navi, vilket för mig är en totalt onödig sak.
Mvh
Marin
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
För min del skulle 18" fälgar dra ner intresset en bra bit, 16" eller 17" är ok, men min personliga uppfattning är att 18" ser för stort ut, däcken blir oproportionerligt små och fälgarna för stora, börjar påminna om cykelhjul...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Automat till den motorn MÅSTE ju sänka en hel del..
Jag menar att om det är någon BMW motor som ej passar så bra med automat så är det väl 24v utan VANOS.
Iaf enl. hur jag ser på det hela.
35000 är mitt tips på värde.

Mvh Janne.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
JanneT:
Förstår inte riktigt din entusiasm ang. VANOS systemet.
(T.ex. en 325 -92 vs. 325 -93)
Tror knappast att du skulle märka vilken som är vilken om du gjorde ett blindtest.
Mvh
Marin
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Entusiasm vet jag väl ändå inte.
Jag menar bara att om det inte ens finns detta "vridmomentsökande" system på lite lägre varv så är den motorn synnerligen olämplig med automat.
Tycker också att man naturligtvis bör ha en större volym om automatlåda skall kännas motiverat.
Vanos kom ju till bl.a för det "klena" vridet på låga varv.
Men allt är som sagt var relativt.

Mvh Janne.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Just det klena vridet på lågvarv gör denna motor mer lämpad för aut. än manuell.
Säg att du ligger i 80-90 km/h och skall acca.
Med den manuella bör du lägga i 3:an för att det skall hända grejer, medan med automaten äre bara och trampa.
Sen att motorn rusar upp i varv är en anna sak.
Den ända nackdelen med automat är att prestanda blir lidande och bränsleförbrukningen ökar, men så är det med alla automatare.

Mvh
Marin
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du svarar ju själv att prestandan blir sämre o förbrukning ökar,det menar jag är starkt negativt till att införskaffa en 525iA o därmed sjunker värdet.Körglädjen som är "vitsen" med BMW tycker jag också försvinner iom aut.lådan i 525iA.(med eller utan VANOS).
Större motorer med automat är mera harmoniska o körglädjen blir inte lidande i lika stor utsträckning som "mindre" automatare.
Dessutom är moderna automatlådor till större motorer inte i alla fall så mycket törstigare så det stör.

Mvh Janne.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
OK, ett litet missförstånd.
Jag peronligen skulle aldrig mer köpa en BMW automat, om det inte var en V8 (typ 535-540) eller större.

Dock har en 525 automat fullt tillräckliga prestanda.

För att återgå till kärnfrågan, så borde automat varken sänka eller höja värdet på den bilen.Det finns nog lika många som inte kan tänkas nått annat än automat, som det finns anhängare till manuellt växlade bilar.
Mvh
Marin
-:BeeMWe:-
Jo jag hade tänkt ett pris på 35-37 med 18" beroende på skick på bilen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.