|
|
|
|---|---|
|
Om man har några år kvar på ordinarie rostskyddsgaranti, vad händer då om man gör en extra behandling hos någon professionell verkstad. Ryker garantin? BMW själva har inte kunnat svara. Att vänta tiden ut när man kör omkring i saltgeggan varje vinter känns olustigt, när rosten väl har kommit och garantin gått ut står man ju där. Rostlagning då blir mest livsuppehållande åtgärder, inget som ger en kvalitetskänsla. | |
BadaBing |
JAg har fått svaret från Försäkringsbolaget att rostskyddsgarantin inte gäller längre om man gör en lackbehandling.. |
|
Rostskydds"garantin" som man får vid nybilsköp är i stort sett värdelös då det måste ha rostat hål i plåten och sen för att dom ska godkänna skadan ska du kunna bevisa att bilen skötts väl! Detta har varit snack om dessa så kallade garantier i ett flertal tidningar och TV dom senaste åren. Ofta tar premium bilhandlare det som goodwill och fixar skadorna. Men som sagt alla bilhandlare tolkar ju detta på sitt eget sätt och hur du som kund har ett förhållande till dom, typ köpt bil flera gånger osv. |
|
|
BMW tolkar rostskyddsgarantin väldigt generöst. År det de minsta rostbubblor så åtgärdar dom det utan kostnad. På min förra 523 som var 5 år vid åtgärd i "fägelbadet" var det säkert ytterligare 5 år innan det skulle ha rostat igenom. |
|
|
BadaBing: Vad har Försäkringsbolaget att göra med rostskyddsgarantin? Det är väl BMW som står för denna och jag har aldrig hör att någon skulle ha blivit nekad åtgärd av rost pga att bilen är lackbehandlad, dvs vaxad, Ditebehandlad eller liknande. Som Mats säger så är BMW väldigt generösa i sin bedömning så länge garantin gäller. Har hittills bara hört om en person som fått rost åtgärdat efter garantitiden gått ut. ___ //Ulf |
|
BadaBing |
Mit Försäkringsbolag informerar att rostskyddsgarantin inte gäller efter att du har lackbehandlat din bil ! Även om det är fabrikanten som står för åtgärden.. |
|
BadaBing: Rostskyddsgaranti ges av BMW och detta är inte ditt försäkringsbolag inblandat i??? Har själv utnyttjat rostskyddsgarantin på mina BMW och det är BMW som står för detta. Bilarna har varit Ditec-behandlade och det är inget som påverkat garantin... Vilket försäkringsbolag är det som informerar dig om detta??? ___ //Ulf |
|
BadaBing |
OK, återigen, Mitt försäkringsbolag informerade om detta då vi diskuterade en skada på en tidigare bil och lackbehandling skulle göras. Det var IF som sa det (Orginalförsäkring) Det hela var tänkt som info för andra på forumet.. |
|
Ok, men då är det nog så att ditt försäkringsbolag inte har full koll på läget. Jag har själv BMW Originalförsäkring och jag har fått lackskada åtgärdad på försäkringen. Då bilen var lackbehandlad så fick jag även ersättning för att få den omlackerade ytan Ditecbehandlad. Jag har också fått baklucka utbytt pga av rost. Inga problem trots lackbehandling. Nu var ju frågan ovan om rostskyddsgarantin förloras om man gör en extra rostskyddsbehandling...vilket det ännu inte svarats på. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.