AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.270

Högtryckstvätt - vad skall man köpa får nån?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Funderar på att skaffa en sån där högtryckstvätt-pump eller vad det heter. Syftet är att göra det mindre arbetsamt och mindre tidsödande att hålla bilen hyggligt ren så skulle verkligen uppskatta lite delade erfarenheter från panelen.

Blir det verkligen mindre arbetsamt?
Sitter lacken kvar? :-)
Blir fälgarna rena?

Är det nåt särskilt märke eller modell som är att föredra eller som bör undvikas?

Funktion är viktigare än pris i detta fallet. Är så hjärtinnerligt trött på att skura fälgar och torka fågelskit...

Mvh Björn
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Kärcher eller KEW är de två fabrikat som går mest och det finns mest tillbehör till. Båda ligger i samma prisklass.
Har själv en Kärcher som jag haft lite otur med då handtaget har läckt. Givetvis utbytt på garanti men ändock en del trassel.
Minst 120 bars tryck skall du ha på den.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Som Kane säger är K&K de största. MEd en bra högtryck behöver man inte svampa varje gång man tvättar.
Kane: Lustigt, jag har också haft div småstrul med min Kärcher. Min ÅF där jag köpte den säger att deras kvalitet inte är som en BMW...:)
Lacken sitter kvar ja, fälgarna blir rena, om du använder lämpligt rengöringsmedel på både lack och fälg först.
balmgren: sök lite på nätet där finns en del information. stackens bilvårds site, kärchers hemsdia mm mm. Det viktiga är inte vattentrycket utan flödet av liter vatten/minut. De minsta och billigaste aggregaten(storlek som en större damhandväska) är inget att rekommendera.
Mvh Asken

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
Ett annat märke som det kan vara värt att kolla in är Alto, även de rätt stora och med representation i landet, huvudkontoret ligger hur finskt det än låter i Köpenhamn...
betriebsanleitung
Kew är mycket mer kvalitet,läckande handtag är standard på Kärcher.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har inte KEW byt namn till ALTO???
Ett roterande munstycke har jag inköpt det är väldigt effektivt samt ger ett högre tryck på en större yta
än en medföljande munstycken brukar göra,jobbar bort grus och salt på en mycket bra sätt.Jag har en No Name
10kg tvätt med standard 22mm anslutning,vilket gör att jag inte behöver använda Altos och Kärchers speciella kopplingar.
Munstycket gör och så att trädgårdsplattor tar halva tiden att få rent.

MVH
Hasso
Hur biltemas högtryckstvättar är behöver jag väl inte ens fråga :-)

BMW rules!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
hasso: ett fint sk rotojetmunstycke, lika funktion som din har jag till min Kärcher:) Använder man det på lacken och går för nära blåser man upp minsta stenskott till en stor öppen punkt, vis av egen erfarenhet.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Asken:Har du stenskott på din bil???
Jag har 2 men de målade jag i lika fort som de uppstod.
Mitt munstycke kostade förmodligen lika mycket som din
tvätt, du som har bondgårdsvagn borde väl hålla koll på grejorna på Nima och Grodden
Alla finnesser behöver också det rätta handlaget som
Tjorven sa och då behöver jag inte säga mer eller???
Trycket blir inte högre men bättre och det går snabbare
att få rent.Den koncentrerade smala strålen som du kan få till med orginal munstycket är mycket värre i så fall.Jag använder sällan högtryckstvätten till bilen om den inte är rejält smutsig som din var sist jag såg den.Utan använder tvätten till annat mera yrkesmässigt
du vet.Då köper man inte en tvätt på Coopforum eller nåt.

MVH
Hasso
sebbe_bmw
Kör med Stihls RE 360 K 3 fas högtryck... Och där är det högtryck också:)

Finns många tillbehör att välja bland... Kan varmt rekommendera denna tvätt...
www.stihl.se

Sebbe
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
www.motorhuvmedmjall.se :)
Tvätten var faktisk billig, köpte på rea.
Jag vet vad du menar hasso. Coopforumtvätt?
Sebbe: Blev det 4.4 istf 4.6? Jag var inne på stihl och kollade lite... dags för utbyte snart tror jag...
Det blir annons under delar säljes på tvätten, får orginalstripa den.

sebbe_bmw
Asken:
Japp det blev en 4.4...
Dom får ju bara in 9 st 4.6 till Sverige i år och dom hade kunder som varit före mig fått...BMW visste inte innan hur många bilar dom skulle få in i år så det blev ungefär 40 st som får stå utan sina beställda 4.6or fast man har beställningsblanketten här hemma:)... Vi hade ju fått en nästa år.. Fick ett så bra pris på en ny 4.4 som plåster på såren så jag slog till...

Sebbe
Själv tycker jag att alto har myckt bra maskiner vi har en visst antal på vårat saneringsföretag, men visst Kew har också bra maskiner med mycket bar.....jag tycker inte man ska haka upp sig på bar, för högt tryck det kan behövas när man tex skalar bilen från lack medans det är bra med högt vattenflöde däremot, så beroende på om man ska använda h-trycken ofta eller kanske ngn gång ibland så varierar priserna, men köp ngt billigt det brukar fungera alldeles utmärkt, för kemikalierna som du använder för stt få bort skiten med ska väl jobba lite med......och sen när skiten släppt är det bara skölja av med högtrycken, själv använder jag en liten gammal högtryck med okänt märke som har fungerat nästintill felfritt i år.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
sebbe: Då överlever du då:D

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Tvättade MB igår (vit) men där blev det svamp med lacknafta på sidor och bakstam för att få bort
vinterns ingrodda salt, Väldigt vit o fin blev den
tvättas inte så ofta på vintern då den används varje dag.Där räckte det inte med avfettning och högtryckstvätt.Och avfettning på svamp var lika lönlöst.

MVH
Hasso
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Räcker det med en 100 bars tvätt? Hittade nämligen en kärcher jag funderar på att köpa..

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det räcker bra, men kolla hur mycket kapacitet det är,
dvs, hur många liter den pumpar,

MVH
Hasso
KEW tillverkar även Alto. Numera skriver Alto ut även KEW på maskinerna. Som med så mycket annat: flera varumärken, en tillverkare
Får väl ansluta till er övriga, Kärscher och KEW är de ledande, är inne på min andra Kärscher, har aldrig haft några probs läckande handtag eller liknande.
Har även kört med ett par trefasmaskiner, då får man verkligen se upp.
Numera är även enfasmaskinerna kraftiga, för bra i vissa fall. Pass upp med lager och tätningar, lätt att blåsa in vatten där det inte skall vara. Håll avståndet!

FP
sebbe_bmw
Asken:
Är precis hemkommen från Tyskland.. Tog X5an för att kolla hur det gick... Den går ju väldigt stadigt och fint på Autobahn får jag säga... Men det va en dimma där nere i morse som hette duga så 10 mil i dimma/ 50KM/H och 20 i fint väder / 160 km/h

Ville inte köra fortare med den..inte inkörd än... Men jag är nöjd...

Sebbe
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Sebbe: är den inte så hög att du ser över dimman:)
Kul att du är nöjd med Östermalmstraktorn.

MVH
Hasso
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Hasso:
Kollade på den idag igen och den pumpar 380 eller om det var 360 liter.. Är det tillräckligt?

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.