AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
995

Tankar om BMW 330i Touring!

Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Som lite bakgrundsinformation så kan jag nämna att det skall införskaffas ny bil, blir förmånsbil från nya jobbet jag börjar på!
Taket ligger på ungefär 400.000 kr, och det som det står mellan nu är en 330i Touring eller en Mustang GT.
(Praktisk eller ordentlig V8 Motor!)

Kör idag en 540iA Touring (som kommer säljas då vi inte har behovet/pengarna att ha 2 "fetare" bilar)

Här kommer iallafall lite tankar om 330:n
Sådär, här kommer lite tankar, och åsikter om 330i Touring.

Kört en ganska rejäl provkörning då jag fick låna hem bilen för att prova.
Kan säga att med M Sportratt och M Spportstolar så är bilen riktigt härlig att åka, sitta och köra!
Tyvärr satt det dubbdäck på den, dessutom runflat däck, vilket gjorde att det inte var det bästa greppet, men chassit verkar klara betydligt mycket mer än vad däcken gör.
Ett par Goodyear Eagle F1:or på denna så är den nog rolig!

Bilen känns riktigt busig och rolig, om man växlar ner men ligger man kvar på de höga växlarna (6 Växlad låda) så är den enormt lugn och behaglig! Är nog inga som helst problem att köra ner till rivieran med denna!

Motorn måste dock varvas lite för att ge nån effekt (är van med V8 som har grymt vrid från botten!) men det är inga som helst problem att växla ner och hålla varvtalsnålen högt om man vill det!

Ljudet från motorn är riktigt mysigt (dock inte som en V8!!!) när man sitter inuti bilen, men tar man ner rutan eller står utanför bilen låter den nästan lite tråkig! (Här igen jämfört med en V8 som jag kör idag...och en V8 har jag juh som val också då jag kikar på Mustangen!)

Bilen är full av trevliga små detaljer som gör att man verkligen märker att nån lagt ner mycket tid på att komma på saker.
Pryltokig som man är så tycker man juh sånt är guld! Älskar prylar och smarta lösningar!

Exempel på dessa små roliga saker är t.ex. belysningspaketets lampor under ytterhandtagen som lyser upp när man låser upp, kyld drickahållare (med hjälp av AC:n) i mittarmstödet, startknapp, smarta lösningar i bagageutrymmet för att "hänga" fast kassar m.m.

Verkar som om lastutrymmet är helt okej, självklart inte i klass med min nuvarande 5-serie, men klart mycket plats.
Dock är det en liten lasttröskel för att få in grejerna bak, inte bra!

Baksätet är förvånansvärt bra, jag sitter riktigt bra, även "bakom mig själv" så att säga, och då är jag ändå ca 186 cm med långa ben.

Jag är faktigst lite förvånad över hur "lite" bensin den verkar dra, men här blir juh jämförelsen direkt mot min 540 med V8 som drar en hel del!

Så, skall ner och provköra en 330iX också, för att se hur den beter sig mig fyrhjulsdriften.
Generellt sett så gillar jag bilen iallafall, ingen tvekan om saken!

Men skall även ner och Provköra Mustang GT igen, för att se om V8:an lockar över mig, eller om den känns alldeles för plastig för att jag skall kunna välja den istället för BMW:n....

Bilder hittar ni här:
Länk

/Jocce
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Undrar bara lite smått varför du ska ha antingen en coupe eller en touring?
Och eftersom detta är ett Bmw forum måste jag väl rekommendera 330in! =)

Mustang har jag inte varit nära av utan bara läst om och den verkar fräck, men det är kanske bara det den är också. Jag tror man skulle föredra en 330i i längden.

Sen så borde väl mustangen dra bra mycket mer soppa, och om du kör sexa nu ett tag blir det ju mycket roligare för dig att köra åtta sen, för det verkar ju som du föredrar det.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kör en 330d och den slår v8an i vrid alla gånger....
Asken
Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Grelle: Jaddu, det där med Touring eller en Coupe, har väl tänkt så att om jag köper Mustangen så får jag V8:an och en riktigt fräck bil, som inte är spec praktisk, men om jag inte väljer den så kan jag lika gärna välja nått som är ordentligt praktiskt.

Pro: Jo, har funderat på att provköra en 330D faktigst, dock så är jag lite tveksam mot Diesel...men skall inte säga för mkt innan jag provkört den!

/Jocce

Men hur får du ihop en 330i eventuellt xi med den utrustningen du tar upp för max 400kkr? En 330i kostar ju ren 373kkr och som xi 397kkr, och då är dom nästan plåtrena :-)
Det låter svårt i mina öron men det kanske är möjligt om man snikutrustar den och att du genom firman erhåller ca 10% rabatt.
Min 330xd kostade ca 560kkr innan rabatt som jämförelse.

Angående valet av bil så säger jag likt dom flesta andra på ett bmw-forum att du såklart ska välja 330

Lycka till med köpet
Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Pro: Blir troligen ingen X, men vill provköra för att se iallafall!

Har ganska goda rabatter på BMW, så kan gå att få med lite utrustning iallafall!

/Jocce

Jocce81
Glömde säga att du ska provköra dieseln innan du uttalar dig ;-) Själv gillar jag den skarpt men det är som med mycket annat en smaksak.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Jag skulle tveklöst välja mustangen om du inte är i jättebehov av lastutrymme.
Ta kort på båda och jämför så förstår du vad jag menar. De spelar inte i
samma liga. Det är ju muskelbil mot kombi. Och just kombi kommer alltid vara en kombi oavsett motor och utrustning. det är laståsnor.
De blir aldrig snygga bara mer eller mindre fula.

Och skall du ha nåt som är praktiskt skulle jag tveklöst snegla mot våra svenska bilar både större och billigare.
Men detta är ju min åsikt som jag står för valet är ju dit,t tycker att du har ett rätt gemytligt problem.

mvh
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Det är något högre synas-faktor på Mustangen som jag tycker är en riktig vacker bil. Men hur den känns i kvalitén jämfört med 330 E91 vet jag inte. Att 330 Touringen är en fantastiskt fin bil kan jag också skriva under på. Snygg blir den också om du väljer till 18" och M-paket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.