AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
890

323 kylare

ba
12
balle842
325i -88
någon som vet om kylaren från en bmw 323i -84 passar på en 320 -84 ?
Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
Det beror på. Är det manuellvxllåda, sv-sålda, klimatanläggning, kan även skilja på touring, sedan och coupe iaf infäsningen till dessa.

Men bara för att bägga bilarna är lika på ovannämnda punkter så behöver de inte passa "precis". Mycket som kan vara avgörande.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det där med kylare är lite kluddigt.

Det är annan kylare till tropik och australien versionen, men man får väl hoppas att risken är liten att man stöter på dessa varianter i Sverige (men man kan ju ge sig f-n på att man gör det precis när man ska köpa begagnad kylare).

Och olika om det är manuell eller automat (i automat fallet används kylaren till att kyla transmissionsoljan också). Och ännu en annan variant om du har AC eller inte.

Men låt oss nu anta att det handlar om icke-tropik-australien versioner med manuell låda och ingen AC - då ska det gå att byta mellan 323i -84 och 320i -84.

BMW 323i -84 E30 Coupe/Sedan
I denna sitter kylare med reservdelsnummer 17 11 1 177 702 (nytt nummer). Men letar du begagnad så kommer du troligtvis stöta på det gamla reservdelsnummer 17 11 1 176 895.

Exakt samma kylare sitter även i BMW 320i -84 E30 Coupe/Sedan.

Men! Men! Detta är hur det är i teorin - verkligheten kan vara en annan. Rekommenderar starkt att gå ut och titta vilket reservdelsnummer din nuvarande kylare har - sitter en klisterlapp på höger sida tror jag det är liknande den på bilden Länk där den översta sifferraden är de sju sista siffrorna i reservdelsnummret. Så du borde finna 1 176 895 eller 1 177 702 på 323i och 320i -84 bilarna. Och sedan försäkra dig att den nya kylaren du köper har samma nummer som den du har i nuläget.

Själv så råkade jag ut för att någon tryckt ned en AC kylare i en E30 utan AC. När man hivar upp en kylare ur en bil utan AC förväntar man sig rimligtvis en icke AC kylare - men icke i det här fallet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@balle842 : Vad blev det för kylare? :-)

Visade sig att min kylare har börjat uppvisa ett minimalt läckage, så lika bra att byta nu. Men eftersom kylaren höll i över 30 år så får det anses som fullt acceptabelt :-)

De här kylarna är inte direkt vanliga numera - men lyckades få tag på en original Behr till samma kostnad som allt eftermarknadsskräp som finns där ute.
Länk

Såg nu att att tyvärr sitter det riktigt flimsiga klisterlappar på dessa kylare, så min hade trillat loss såklart någon gång under de sista 30 åren :-) Och det lär vara så för alla med dessa kylare där ute. Men nu visste jag att jag skulle ha en 1 177 702.

Såhär ser den flimsiga klisterlappen ut
Länk

1 177 702 passar alltså till E30 320i/323i upp till 09/1985 som har manuell växellåda och ingen AC (är några av dessa uppgifter annorlunda så är det en annan kylare man ska ha).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.