AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.179

bra storlek på baselement?

In
224
Indigo
Bmw 535ia-96
ja jag ska bygga en bas låda vad ska jag ha för tum inte överdrivet.. inte så att bakspegeln lossnar...

//stoffe
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Omöjlig fråga att svara på om du inte specificerar dig mer t.ex vad du har för budget , slutsteg att driva med , övriga systemet , bil , musiksmak , m,m
2x10 " tycker jag e lagom. ett par bra 10 ". o ett bra steg till dem.. beross på vad du lyssnar på för mysik. men med 10 " kan man lyssna på allt typ
In
224
Indigo
Bmw 535ia-96
okej jag har huffsad bra budjet ca 5000 kr som jag vill lägga ut på ljud jag har ett 4kanaligt pionner slutsteg..
Jag lyssnar för det mesta på trance thecno .. men allt går..

//stoffe
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Focal 13 WS Be är en minimal subbas , som är 5 tums bas.
ska spelas i slutna lådor mellan 3-7 liter . hifi & musik(NR1-2 februari 2006) hade spelat 2st i en 9,6-literslåda och spelad ner till 45 Hz. Alltså en bas för de som inte är ute efter ljudtryck utan en bra bas som spelar faktist bättre en större syskon...

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Förlåt speedy68 men det var faktiskt ett av dom sämsta förslag jag hört , Indigo är garanterat ingen audiofil vilket dessa högtalare riktar sig mot samt att dom är svindyra i förhållande till prestanda.Kan faktiskt inte se en enda anledning till att köra med 5":are som subbas i en bil.
Indigo: 5000kr att lägga på en bas eller hela systemet förutom steg?
Pioneer gör många 4-kanals steg , du måste specificera dig!
Min rekomendation blir att du går till lite olika bilradio handlare och ber att få rekommendation på system utefter din budget och befintlig anläggning och sedan handlar du av dom som ger dig bästa intrycket.
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
De var kanske bara ett exempel att de inte alltid behöver va stora basar som 12-18tum :-) denna lilla underverk kostar ifs en slant på 3200kr så billig bas är de inte. Det ska va en bra bas om man vill montera fram.
De här att jag tog fram det var att de går ha mindre basar oxå.
Robsarve
Hur kraftigt är ditt pioneer-steg? Skall det driva framhögtalare med?

Till en sida av ett bryggat fyrakanalssteg av normal kaliber brukar jag rekommendera en tolva.Men att bedöma en bas efter diametern är ungefär som att bedöma hur snabbt en bil kan gå efter hur lång bilen är... Den bör vara så pass lättdriven att den funkar med ditt steg och vara lämpad för din lådtyp.

tycker Erik

In
224
Indigo
Bmw 535ia-96
hej.:)
länk till steget Länk
jag har sterio men jag vill kanske ha 4 st mellan register + huffsat bra bas.

//stoffe
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det var inte mkt till effekt, blir till att skaffa en väldigt lättdriven bas :)

Vill man ha små basar, så är nog JLs 6W0 bättre än focal i det här sammanhanget, kostar ca 1000:- styck

Har ett par nya Cerwin Vega "vega 8or" hemma (gamla modellen), och de spelar väldigt bra för sin storlek, de kräver inte så mkt effekt, driver 2st som delar på 350wrms, dock lite mer än vad du har, såvida du inte bryggar alla kanalerna till 2basar. Vill ha ganska stora lådor då de är den äldre modellen, kör med 36liter portat per bas. Kostar 850:- styck

//Simon
Robsarve
Nåt riktigt lättdrivet!

Jag rekommenderar en 10" i basreflex.
T.ex en PG R10 funkar mycket bra i 25 liter basreflex med de 100 W som du har.

4" ? Vad har du för bil?

tycker Erik

Lämnade in min till BRL. De satte i en låda med en 12" i. Anpassad låda. Sluten. Och ett steg, minns inte märket. Tror det är på 300W och driver endast basen. Tyckte dom babblade om att det går på bakhögtalarnas el. Kan inget om sånt där tyvärr men det är en sjujävla bas i alla fall. Jag är nöjd. Min kompis som har två rockford i en låda med hål i väsnas kanske LITE mer men inte märkbart för mina öron iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.