AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
602

Kupevärmebortfall i 540 E-34

mi
67
mitsu
540iA-93
Har ibland totalt bortfall av varmluft i kupe´n, även om jag ställer värmereglaget i "nödläget". Då ska den enligt info, koppla ur den elektroniska värmeregleringen o ge maxvärme. Släpper ofta på värmen om man gasar till ordentligt (då ökar ju trycket i kylsystemet). Efter det reglerar den perfekt. Grunnar på om värmeventilen kärvar eller????Den är väl motordriven??. Nån som drabbats av detta? Är det svårt att komma åt den?. Tacksam för svar.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
kan bero på att värmeventilerna kärvar eller så har cirkulationspumpen som sitter under värmeventilerna gett upp...
hur är det med microfiltret, har det blivit bytt på sistone?
förövrigt så är värmeventilerna bara som en magnetventil därför sitter pumpen under för att få bättre tryck på vattnet in...

Mvh Andreas
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
har du bra blås i systemet?lätt för imma på rutorna?
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Här har du mektips på värmeventilerna:
Länk
mi
67
mitsu
540iA-93
Tackar för toksnabba svar, ska ut o mäta på ventilen om det är nå spänning fram där, annars river jag ner paketet i helgen.(lite skämmit att jag inte såg mekartipset, där ser man till och med hur o var det sitter i bilen) PS microfiltret ska också bytas, precis köpt ett nytt (fastän luftflödet är ganska kraftigt o helt utan värme)
Sa
24
Sasse27
330im estoril blå -03
Min tappade värmen när jag stod på tomgången,men hade bra värme när jag belastade motorn,och det var cirkulationspumpen som var väck,när den och värmeventilerna var bytt blev det bra.

vilken cirkulations pump? min vatten pump är just bytt och ändå kommer det inte varm luft i kupen på tomgång ventilerna är kollade. vad kan det vara?
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
det sitter en cirkulationspump under värmeventilerna som tål att funktionsprovas då man väl är lös med ventilerna...sitter ihop med ventilerna i ett klammer...
alt så kan man dra isär kontaktstycket med 2 kablar som sitter uppe vid värmeventilerna och köra på med 12v och lyssna om den går...

Mvh Andreas
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
jag använde två seriekopplade 6v batterier(industrimodell) som jag provade min pump med och den gick fin fint...

för dom som gruvar sig för att ta lös och isär värmeventilerna så kan jag meddela att det var betydligt lättare än jag trodde och tog eller inte lång tid att göra, det enda lite krångliga är väl att lossa och sätta tillbaka slangarna(kolla även att det är tätt vid slangarna vid ihopmontering).

mektipset är klockrent men skulle kompletteras med funktionstest av cirkulationspumpen...

jag tömde heller inte ut nå vatten iom att på min m50 så är det högsta punkten men jag tog en slangtång ändå och klämde åt över slangen in till pumpen....

Mvh Andreas
Har någon bilder att skicka på pumpen jag hade loss värmeventilerna man jag såg inte någon pump eller nå under den eller någonstans börjar fundera om det inte alls finns på min bil. vad tror ni?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Nr 1 på bilden är väl den pumpen ni snackar om? Länk
finns den pumpen som Erik G länkade till på alla 525 E34:or? på min finns inte den iallafall funderar nu om jag borde gå till bmw och höra vad den kostar att köpa.
rsarits
Något att tänka på vad gäller pumpen, är att den har magnetisk drivning av pumphjulet, dvs motorn kan gå utan att pumphjulet snurrar.
Det är gjort så för att motorn inte skall brinna om kylvätskan fryser.

Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Anderssonfin:bra fråga,har du ac och klimat med liggande rattar för varje sida?

rsarits: det visste jag inte, alltså är det bra om man kan ta upp och provköra den med vatten och se att den pumpar...
det är 1 i länken iaf...

Mvh Andreas
Har inte ac på min bil. Slangarna ser helt ut att dom är orginala dom är lite böjda så där att dom ska passa perfekt. konstigt att det inte finns någon pump får väl köpa till det till nästa vinter. :)
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
pumpen sitter väl kanske inte på dom utan klima....?

Mvh Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.