AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.694

Larm E34

41
8
411VM
540iA -93
Tja

Jag har sök en del nu på forumet men får ingen rätsida på min fråga.
Jag har en 540 -93 som jag undrar om det finns ett originallarm på. När jag tar den "stora" nyckeln med 2 knappar på och trycker på den runda så låser jag bilen.
Om jag sedan trycker på den fyrkantiga knappen så hörs ett kortare "låsljud" och den röda dioden vid luftutblåset i framrutan börjar lysa med fast sken.
Jag tänkte jag skulle kolla om det var larm så jag öppnade dörren med nyckeln, men det hände inget.

Är det larm på bilen, eller finns det något sätt att kolla det på? Jag vill helst inte behöva krossa en ruta bara för att kontrollera om den tjuter ;)
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Sitt i bilen, lås och "larma". Öppna motorhuven med spaken. Om du har larm borde det börja tuta. Lås upp med att tryck på nyckeln så slutar det låta.

/Gunnar
/Länk
vad är det för larm som finn på E34 vad innehåller det?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Larm på alla dörrar, motorhuv, e32 larmar ifall man lyfter på baksätet (kanske samma på e34), bagagelucka, startspärr, är väl inget mer??
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Nja, det finns mer som tillval. Jag har tex glaskross på min. Sen finns/fanns det rörelsedetektering i bilen som ett annat tillval. Även finns bilar med larm om man tex hissar upp den i ett hörn(dvs om den börjar luta).

Jag har inte lyckats reda ut vad som är standard och vad som är tillval eller standard på vissa modeller men visst finns det mer.....

Även lysdiodens uppförande med hur den lyser/blinkar verkar vara lite olika mellan modeller/tillverkningsår.

/Gunnar
/Länk
Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Tjabba!

Gunnar jag ser att du lackerat ädelträet svart riktigt snitzigt, det börjar ju spricka med åren.. hur får man lös dem??

// Josef

Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
jag har också larm men det är eftermonterad start spärr så jag trodde själva larmet var urkopplat.

men när jag höll på trycka på fjärren så började det tjuta å i blinka i larm lampan. (startspärren e kopplad på en annan diod som lyser på sidan om).. Hur slår man på larmet å hur vet man att det e aktiverat??

jag har inte orginal fjärren utan texalarm.

// Josef

Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Bmw525tdsa:
-Dörrarnas paneler sitter med muttrar på baksidan
-Mittkonsolen lyfter man upp i framkant, drar uppåt/frammåt (eftar att tagit bort knapp samt växelindikator)
- växelspaksknoppen sitter med en insektskruv på framsidan (dra rakt upp)
- panelen till vänster om ratten sitter med en plastklämma i bilen som håller fast i en pinne bakom panelen (vänster sida) samt en metallklämma som man kan vrida på om man sticker in handen bakom/under panelen (höger sida)
- panelen till höger om ratten sitter med två plastklämmor i bilen som håller fast i pinnarna bakom panelen (dra rakt ut), ev muttrar ? dock ej på min!
- panelen på handsfacket sitter med muttrar (öppna facket)
- panelbiten till vänster om handsfacket sitter med en mutter på baksidan (stick in handen från höger efter att tagit bort plastskyddet) samt med en skruv bakom högra skyddslisten till mittkonsolen (sprätta lös försiktigt)

Slipade och lämnade in på billacksfirma som grundade + lackade. De spruckna panelerna var tvunget att lackas flera varv då färgen sögs in i sprickorna och lämnade ränder på ytan. Nu ser de dock 100% bra ut.

/Gunnar
/Länk
mi
67
mitsu
540iA-93
Har strulat några dagar med mitt larm (pga en jäkla säkring som blivit bränd av en kortslutning i bagageluckans centrallåsmotor). då rök alla möjliga funktioner och jag höll på att beställa en ny IR nyckel av BMW (kostar 1500 kronor)Nu funkar allt som det ska. Har också snackat med BMW om detta.

Så här är det.

Om du använder "stora" nyckeln. Trycker du på lilla runda, låses bara bilen (cenrallåsfunktion). Trycker du därefter på den fyrkantiga knappen, aktiveras BMW´s larm i bilen (lampan på friskluftsgallret blinkar under ca 10 sek, därefter lyser det, då är larmet aktiverat.

När du låser upp nästa gång (med runda knappen) avaktiveras larmet o dörrarna är då i upplåst läge.

Sen kan du ha en massa extrafunktioner i nyckeln (med att öppna/stänga fönster, men det står i instruktionsboken.

Tänk på att ha fräscht batteri i "stora" nyckeln, så du inte har bilen larmad, och låser upp dörren med nyckel i låset (istället för fjärrstyrningen med nyckeln), för då går larmet. Hoppas du blev klokare.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Blinkar lampan i 10 sek är ngt fel. Den ska lysa med fast sken från början.

*BAWORAK*
mi
67
mitsu
540iA-93
Svante... Helt rätt, min kontakt i bakluckan var nog defekt också, därför fick inte larmet signal ifrån den. Som det står i instruktionsboken"blinkar ledlampan betyder detta att en dörr, motorhuv, bagageluckan eller handsfacket inte är låst (stängt). Efter 10 sek aktiveras larmet automatiskt och ledlampan lyser konstant"
41
8
411VM
540iA -93
Det var ju lysande att låsa inifrån och öppna huven..

Det tjöt ganska fint :) tack för tipsen!
Ma
16
Maurits
BMW 520 -87
Xtracrispy, larmet sätter igång om jag vevar upp min 540 e34 med domkraft.
/Set

Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo, men är det inte "extra"? Tror inte det finns med i standard larmet? Nån annan kanske vet bättre
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Stämmer det Xtracrispy skriver. Nivålarm, ej standard. Eventuellt standrad från tex 540 fr 93 och uppåt. Tex vill jag gärna eftermontera det men har inte kablarna ens framdragna. Mycket tråkigt...

*BAWORAK*
Bm
73
Bmw525tdsa
525i Touring -05
Min lampa blinkar ett tag sen blir skenet konstant?

Alltså e det fel på det?!

men om nån kontakt i dörrarna är urfunktion borde väl inte bilen låsa alls med fjärren??

det finns en i batteriluckan, motorhuven, finns de någon fler?

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Det är nog inte dina dörrar, för är de inte låsta ordentligt så låses bilen upp automatiskt.
Pröva att kolla brytaren i hansfacket tex. Annars kanske du har en steroeo som är utbytt? Dvs inte orginal? Då kan detta också uppstå. Bakluckan har också en kontakt.

*BAWORAK*
18
götisk
530iA Sedan -93
Lånar denna gamla tråd.
Jag har en 530ia -93 e34 men jag fick inte med någon originalnyckel till bilen utan bara 2 kopior som det står JMA på, varpå den ena bara går till tändningen och den andra bara går till dörrarna, och ingen har någon knapp.

Är det larm/c-låsfjärr till alla e34 eller är det tillval?

Nyckeln till dörren har gått av nu så jag ska köpa en ny och tänkte om det är värt att köpa en dyr nyckel med massa knappar på så kanske jag har larm på bilen också?

Lysdioden blinkar rött när bilen är avstängd och grönt när den är igång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.