AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.063

Powerchip och 325 insug

bm
4
bmw328i
bmw 328iM
Tjena
Har en 328iM coupe -96 sv-såld 13.000mil, fulluttrustad med hela m-paketet och 17tum m3 original fälgar, bilen är i 100% toppskick, åtminstånde trodde jag till min brorsa köpte en 328 sedan -95 svensksåld.

Vi skulle ut på motorvägen och testa bilarna, starta lite från rödljuset där det var jämnt, sedan på motorvägen över 150km/h, kommer hans bil ifatt min. Vi provade flertalet gånger men samma sak, den hinner ifatt min, inte snabbt men ändå efter några hundra meter e han precis bakom mej och blinkar att jag ska väja undan. Jag trodde att detta kanske berodde på att jag satte in m3 remussystem med 328:ans kattar (modifierad). Men så påstår andra att den ska gå bättre.

Nu undrar jag fan kan det vara med min bil, är motorn sliten eller är det kanske avgassystemet?
Hört av vissa att man måste mappa bilen innan m3:ans system ska funka som bäst. I fall jag skulle mappa bilen skulle jag helst sätta in 325:ans insug. Hörde massa grejer att man kan trimma upp 328:an. Maila en firma vid namnet Powerchip (www.powerchip.se), ang chippning, dom påstår att man får ut ca 20hk och 25 nm om man chippar bilen hos dom för 2500:-.

Jag har läst lite här ang insug osv, men undrar om någon kan förklara varför kanske min bil är segare än brorsans och hur jag ska göra för att få ut bäst effekt på min bil.
Går det bra att chippa och byta insug samtidigt som jag sen mappar bilen, eller ska jag kanske bara chippa bilen, m.m.
vill inte heller lägga ut värsta summan pengar, 4000kr max.
vad kostar det att mappa en bil???

MVH

al
499
alaska1
118dA-13
Att det skiljer lite mellan bilar är inte speciellt konstigt eftersom det finns små tillverkningstoleranser som gör att det skiljer något mellan olika motorer!

Kör på 98 oktan så får du ett par extra kusar, släng ut reservhjulet och ha lite mindre i tanken (blir ju över 50 kg lättare)! En mappning - ja du har ju ändrat förutsättningarna för motorn nu med nya prylar! Kan ge några hästar till!

Unichip är inte helt fel! Sen så segar du dig ifrån brodern!
bm
4
bmw328i
bmw 328iM
hahaha det känns när lillebrorsan drar en, inte nogmed det utan med samma bil, han hade innan vr6 då fick han stryck, nu e det tvärtom.

jimmy/bmw
Om han ligger bakom dig så är det ju du som får ta emot all luft så det är ju inte knepigt att han kör om dig !! Prova ligg bakom han så tar de han :)
bm
4
bmw328i
bmw 328iM
jag har provat det också, samma sak där igen, visserligen försvinner han långsammare, men sticker iväg gör den fortfarande. Om jag satte in 325 insug skulle det öka mina chanser mot honom.

al
499
alaska1
118dA-13
En sak som faktiskt har större betydelse än många tror är att lågprofildäck och bredare däck både ger sämre acceleration i högre farter och lägre toppfart!

Du snackar om att sega iväg runt 150! Kan det vara så att ni har olika däckstyper?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Trådskaparen skriver ju att han har 17" fälgar. Det räcker med att brodern har 16" fälgar så blir skillnaden ungefär som det beskrivs.
al
499
alaska1
118dA-13
Mmm och sedan lite bredare ..... ja då är det plötsligt skillnad så det märks!
bm
4
bmw328i
bmw 328iM
han hade 15 tummare jag hade 17 m3 original 235/40
al
499
alaska1
118dA-13
Byt däck med honom och så lämnar du honom, sedan är den diskussionen löst *S*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.