|
|
|
|---|---|
|
Jag fick idag bekräftat av ALPINA att Michelin har slutat leverera Michelin pilot sport 1 i dimensionerna 235/40-17 och mest allvarligt även bakdäcket i dim 265/35-17. :( ALPINA:s workaround är: Alpina recommends to use Michelin PS2: Front: 225/45 R17 instead of 235/40 R17 (PS1) Rear: 245/40 R17 instead of 265/35R 17 (PS1) Vem har erfarenheter av att klämma ett 245/40 R17 däck på en 9 fälg? Vad händer med köregenskaperna? MVH Uffe | |
|
Jag hörde redan för ett år sedan att de tillfälligt slutat tillverka dimensionen.. Kolla in på M5board.com för lite utförligare diskussioner. Jag vet att Michael hade kontakt med båda Michelin och Alpina under den perioden.. Då var rekommendationerna att byta till 18" ;) /M |
|
|
Hej! Jag har försökt mig på att byta dimension både på min B8 och B3.Kan bara konstatera att det "känns annorlunda", i min mening i negativ riktning.Har däremot fått obekräftade uppgifter om att någon av de stora däcktillverkarna erbjuder 265 orna,vet ej vilken fabrikör eller om det stämmer |
|
|
Jag såg någon annan tillverkare för 3-4 år sedan, typ Bridgestone. Dock har jag under senare tid inte kunnat hitta 265/35 igen tyvärr... |
|
|
På en BMW M Coupé så sitter det 245/40 17" orginal på 9" fälg. Z MMM Coupe |
|
| Sätt på ett par 255/40 med max 6 mm mönsterdjup. så blir det hur bra som helst. Nya 255 ändrar dock rullomkretsen såpass att abs lampan börjar lysa. | |
|
Humm.. Jag har ett par 255/40 - 17 Bridgestone Re540 R-däck som jag har kört en säsong med min Banracings-porsche med. På dessa däck är det bara ca 3mm kvar. borde alltså passa bak min B3:a enligt ALPINA B8:a tips. Man kan ju tänka sig att göra ett experiment... Måste ändå köpa nya däck till Porschen... Jag mistänker att B3:an kommer att äta upp resten av R-däcken som en hungrig best...hehheh |
|
|
Jag fick lägga på 255 istället förra året! tråkigt men sant! |
|
|
Hej Alpinavänner! Jag har nu byt mina halv-gamla 265/35-17 MPS1 till sprilans nya 255/40-17 MPS2 utan att några som helst problem uppkom. Resultat: ABS lampan indikerar inte. Vägljudet är påtagligt mindre. Spårkänsligheten betydligt mindre. Komforten är bättre. Och Subjektivt så upplever jag att väghållningen och balans i snabba böjar är klart förbättrad. Kan kanske ha att göra med att jag nu har MPS 2 runt om. MVH Ulf |
|
|
Du bytte alltså inte alla fyra hjulen samtidigt? Kan det vara så att frmämre hjulen kan vara inslitna och att de nya däcken bak då inte blir helt i obalans omkretsmässigt med fram? Vad skulle hänt om man bytte alla fyra samtidigt, då hade man blivit tvungen att ändra framdäcken väl? Nåja, jag får engagera mig lite mer nästa år, denna säsongen håller däcken men sedan blir det nog dags... |
|
|
Det stämmer att jag inte bytte alla däcken samtidigt. Men framdäcken bytte jag i April, så däckslitaget borde vara obetydligt, har bara kört kortare sträckor dessutom.. Men det är en intressant teori! MVH Ulf |
|
| men med tanke på att original rullomkrets fram är större än bak så faller teorin.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.