|
|
|
|---|---|
|
Sitter och klurar lite på vad nästa bil kan bli för något. Sitter just nu med en 320 E46 som jag är nöjd med förutom att man hade velat ha lite mer motor. Däremot är tjejen lite mer tveksam till den pga vintergenskaperna (vi bor i Luleå). Har nämligen bara antispin och inte antisladd. Det gör att baken har lite lust att fladdra på vintern. Det blev inte bättre heller efter att tjejen kanat av vägen pga en avbruten om körning där bilen som skulle köras om svängde ut mot oss. Så min fråga är helt enkelt hur bra BMW:s fyrhjulsdrigt är på halt vinterväglag (E46)? Läste ett test i Automotorsport och de verkade inte gilla den. De tyckte att den bakhjulsdrivna bilen var stabilare och säkrare. Och hur mycket förbättringar kommer med antisladdsystemet? Det kanske räcker att köpa en med det? /Andreas | |
|
Vet inte hur antisladden är på e46, men på e39 så fungerar den riktigt bra! Har inte haft några som helst problem under vintern trotts dubbfria däck. Åk till en handlare och testa en BMW med DSC3 är mitt tips. ni har väl fortfarande snö kvar däruppe? ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Hej! Har för mig jag läste automotor också men kan ha fel i alla fall köpte jag en biltidning med 4 hjuls test under v 9. Där vann bmw och då över märken som volvo xc70 , audi, saburu osv... skall kolla om jag hittar tidningen igen så kan jag återkomma om testet. Länk |
|
|
Powerkillen: Det var väl med BMWs nya XDrive. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Om baken kanar med ASC inkopplat så är det riktigt halt eller så har man kört alldeles för fort. Jag tycker E46 går riktigt bra på vintern och har aldrig varit med om att bilen har sladdat utan att jag själv velat det. Är du säker på att ni inte kört med asc urkopplat?? Det gjorde min farbror då han trodde att när lampan lös var systemet aktiverat... Lite kul men livsfarligt! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
J.Dredd stämmer :-) det var bmws nya x drive. Länk |
|
|
Näe, det var inkopplat. Räcker inte alltid till helt när det är snösträngar på vägen eller ett lager snö ovanpå is. Kör man framhjulsdrivet genom en snösträng är det bara att gasa så är man säker. Kan tänka mig att full gas med bakhjulsdrivet inte är att rekomendera i 90km/h. Har kört fyrhjulsdrivet (AUDI) och måste säga att den kändes mer stabil och säker än min nuvarande. Men antisladd måste ju ge något mervärde? Väldigt mycket enligt vissa tester jag läst. Och tyvärr så ligger det ingen snö på vägarna just nu, så det blir till att vänta till nästa vinter om jag ska provköra på halt väglag |
|
|
Det låter konstigt... Jag har legat i 140km/h och gjort omkörningar (i och över snösträngen) och visst har antispinnlampan blinkat men bilen har gått som på räls. Ger man full gas i halt väglag ger inte motorn full gas utan stryper kraften direkt. DSC känner av i förväg om något av de fyra hjulen är på väg att tappa greppet medans ASC bara känner av bakhjulen. DSC hämmar därför risken för understyrning vilket ASC inte gör. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Låter vettigt, då får jag dra slutsatsen att det i de fallen helt enkelt varit så dåligt före att det inte hade hjälpt med framhjulsdrivet eller antisladd. När vi kanade av var det ändå beroende på att bilen bredvid vinglade till mot oss varefter min flickvän släpte gasen och fick kast på bilen. Efter 3-4 sladdar kanade vi av. Hade kanske inte hjälpt med något hjälpsystem i det fallet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.