AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.196

Vinterkörd softtop?

Pi
8
Piller
BMW Z4 3,5i -12
Hur mycket av ett hästjobb är det att försöka hålla softtoppen i något så när hyfsat skick på vinterhalvåret? Ni som kör på vintern, pratar vi om borstning, tvätt, dammsugning morgon, middag och kväll?

Rent logiskt torde tyget i softtoppen dra åt sig den blandning av vägsalt, spolarvätska och allmänt vinterslask som erbjuds vid normalkörning på vinterväg. Vilket borde ha en negativ inverkan på ytfinishen. Borde alltså, men jag vet inte.

Någon med egna erfarenheter som kan bistå med fakta i ämnet?
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Har tvättat cabben samtidigt som jag tvättat övriga bilen, dvs med svamp och bilshampo. Aldrig med högtryck utan med vanligt vattentryck.
Har impregnerat minst två gånger per år och försöker ta hand om cabben/bilen på bästa sätt och ändå kunna använda den regelbundet utan att må dåligt för att den blir lortig/använd.
Jag anser inte att det är ett hästjobb att hålla den i gott skick. Självklart så har statusen på cabben med tidigare ägares skötsel att göra, men om du har den i gott skick när vintern börjar, så med rimlig skötsel så kommer din cab att vara i gott skick när vintern är över också. Jag tycker om att ta hand om bilen, men ser det inte som en last.
Vintererfarenheten sträcker sig till Göteborgsk vinter, där snötäcket i bästa/värsta fall är decimetertjockt, dock så har vi faktiskt snö flera veckor i sträck... Det vi har gott om är slask, regn och rusk vilket inte heller är önskvärt för ett sufflettyg utan omvårdnad.

Så här efter två års åretruntkörning så är cabben riktigt fin i finishen, mörkt svart utan tendenser till blekning eller onormal slitning. Självklart så är den sannolikt mer sliten än en bil som går enbart sommar, men för att vara en året runt använd cab så är den i riktigt bra skick. Hade jag bott där vi har decimetervis med snö, mer stabilt än här i Gbg, så hade jag investerat i en hardtop. Men hittills har jag inte tyckt att det krävts.
För första gången på tre år har vrålåket fått vila under vintern, men det har inte hafta att göra med att jag inte vill lorta ner grejorna, utan av utrymmeskäl på parkeringen. Har låtit Mini Cooper jobba desto mer.
Mats
Visa användare
71
Peter_E
Audi S4 -05
VW Transporter -93
Håller med Mats att det inte innebär några större besvär. Min erfarenhet gäller dock en tt-roadster som jag kört tre vintrar med utan hardtop. Brukade borsta av taket om det låg för mycket snö men annars tvättade jag den endast vid övrig tvätt och då använde jag högtryckssprutan rätt av. Behandlade den aldrig (kanske lite elakt) men tyckte heller inte jag behövde det då den höll sig mycket svart, ren och fin.
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Ser cabben lite "sliten"ut ska tydligen Raggtop göra ett väldigt bra jobb. Resultatet ska bli som nytt! Dock har jag inte provat det än men tänkte göra det i sommar nångång. Faktat har jag fått från en kille på z4um. Han var väldigt nöjd med resultatet!

rsarits
Har kört Z:an en hel vinter nu, inga problem att hålla rent.
Impregnerade ordentligt i höstas, sedan tvättat med samma schampo som resten av bilen, funkar kanon.
Fo
37
Fonz
Z4 3.0 Roadster
vill du spara tyget så köp hardtop, riktigt snyggt på roadstern... krävs visserligen lite mer pengar, men sparar tygtaket.
c:a kostnad: ny hardtop- asdyr... begagnad : köpte min för 7000
fick dock lacka om (2500:-) sedan kommer fästen (+ jobbet att montera) i mitt fall hos verkstad 2500+ 4500:-.
totalt cirka 17000:- men det går nog att få ner kostnaden en del om man letar ordentligt och gör jobbet själv resulatet blir riktigt bra känns nästan som om bilen var en kupè...
rsarits
Det är iofs snyggt med HT, men varför skulle tyget ta stryk på vintern?
Titta på alla andra tygsaker som finns utomhus, det är solen på sommaren som tar död på dessa, inte kylan och snön på vintern.
Sedan så kan man fundera på om nytt tyg kostar 17000:- ?
kan tänka mig att salt & smuts inte är så bra för taket, därför kanske de tar mer stryk just därför...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Kyla är heller inte så bra för plastrutan. Den blir ganska ömtålig...
rsarits
Har inte haft några problem med min, två vintrar nu...

Det är klart, motorvärmare och kupévärmare har man ju, det hjälper väl.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.