|
|
|
|---|---|
|
Hade inte många att maila - detta kanske når en bredare massa. Vet inte om jag bryter mot forumsreglerna nu men det tar jag. Något måste göras. Gå in och skriv era namn - det är det minsta vi Svenska Medborgare kan göra!!! Länk (Ber om ursäkt än en gång om jag brutit mot reglerna!) | |
|
Tror dom flesta här som är intresserade redan har skrivit på då detta har varit uppe i en tråd förut. Skadar dock inte med en påminnelse för dom som ev. har missat detta. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| och som vanligt tror svenskarna att det gör nån skillnad att protestera!! löjligt! det krävs handgripligheter för att förändra nåt i sverige! en sån mjölkko som bensinskatten är ändrar man inte på hur som helst. | |
| när det är så lätt kan man ju skriva på även att det inte hjälper. nåt måste göras o jag får la elda upp rikstaden om det ska va så... | |
|
Bättre att försöka än att inte göra de alls,då finns ju en chans till en påverkan,även om den är fruktansvärt liten.. Hörde nyss på ekonominyheterna att vi kan räkna med att priset går upp över 13:-/l under sommaren + att regeringen vill tydligen sänka avdraget på resor till/från arbetet till 11:- eller va de var..? Sjukt asså!! |
|
|
Om ni ställer så är jag beredd med ett lass gödsel utanför Görans trappa! Men i detta tama land kommer han inte fatta vinken. Han kommer tro att någon missat sin åker... På min tid som Facklig ordförande hade vi problem med urusla löner. Vi var tvungna att göra något drastiskt och jag uppmanade till övertidsbojkott! Hela 90 personer dök upp till ett möte och vi hade hettsiga debatter om vad som skulle göras. Tillslut var vi överrens - det skulle bli övertidbojkott. FÖRETAGET RASADE! De som var de första med att bryta bojkotten (- vilket skedde två dagar senare) var de som var de mest hettsiga debattörerna på mötet. Det var de som skulle slåss för det rätta! Jag gjorde det jag tyckte var rätt och hängde ut svikarna. Till sitt försvar vid fikat sa de att de var tvugna att dryga ut kassan till Turkiet. Vad gör man, jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta! DET ÄR VÅRT LAND I ETT NÖTSKALL. KLAGA - MEN SKIT I ATT HJÄLPA TILL OCH FÖRÄNDRA! |
|
|
Jag vet att mitt inlägg är jäkligt hårt och jag är medveten om att det finns många som bryr sig och arbetar för förändringar. Men jag är så jäkligt trött att pinka i motvind! |
|
|
Öh, leszek, prova vänd dig om. då brukar motvind övergå i medvind. Det är omöjligt att ligga alla till lags, speciellt när det gäller politik. Och jag antar att det här är fel forum att ta upp det på, men miljön borde faktiskt också ha ett pris. Dock säger jag inte att det är rätt att ta ut 10kr/l i skatt för att finansiera sveriges vapenproduktionen. MEN det finns buss och tunnelbana och många skulle kunna välja alternativ till bilen i många lägen. bara det skulle sänka bensinpriset massor. pendlar man dessutom till jobbet dagligen i en Range Rover och står i bilköer och puttrar 1h om dagen så kan jag nästa förstå dom bisarra pensinpriserna. Men att säga att det inte är lönt att skriva upp sitt namn på listan låter ju omåttligt korkat! skulle alla tänka så skulle ju inte ens Persson veta om att vi är missnöjda. han lär ju knappast gå ut på stan och fråga. Själv jobbar jag på Statoil och får ta fruktansvärt mycket skit för bensinpriset. folk tror seriöst att det är JAG som sätter priserna?! det slutade med att även vi började med listor för att sänka den höga skatten för att få folk att fatta att det inte är oss dom ska klaga på. Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här... klaga inte på era mackar för högt pris, tacka dom för priskrigen istället. Och lägga pengar och energi på alternativa drivmedel tror jag är en bra lösning. bensinen kommer ändå att ta slut snart så den lär knappast sjunka i pris. Och självklart ska ni skriva på listan om ni vill sänka bensinpriset. det sista som dör är ju hoppet, eller hur säger man nu... |
|
| man dödar inte en mjölkko, då får barnen ingen mjölk! bensinpriset kommer aldrig att sänkas! varför? jo för att folket är tvungna att köpa bensin, det kommer att höjas ända tills folk VERKLIGEN inte har råd att tanka, och frågar man persson så är det långt kvar! han tittar ut genom sitt fönster och tänker, oj vad fina bilar svenska folket kör! dom har nog råd att betala lite till för bensinen. men för oss som kör omkring i en gammal skrotbil så börjar det verkligen kännas med bensinpriset! hade det drabbat politikerna med så hade det sett helt annorlunda ut, men som vanligt så drabbar inte det dom själv bestämmer dom själva!!!!nä man borde bildat ett nytt parti med orden EKONOMI O VÄLFÄRD! för det börjar det bli ont om, men svenskarna är så invanda i sina gamla fotspår att dom inte märker vad som håller på att hända med vårt en gång i tiden stolta land, och hade man bildat ett parti hade sossarna snart trampat på en, det har vi gott om bevis på! det kallas demokrati det!!!!!SVERIGE ÄR FANTASTISKT!!!!!NJA? SKÅNE MÖJLIGTVIS!! HE HE HE!! | |
| bensinen kommer aldrig upp i sitt rätta värde ;) | |
|
dd - jag vet inte riktigt om du har förstått det här med politik? Staten är inte ute efter att "tjäna" massa pengar som dom kan sätta in på ett fett konto i Schweiz, utan staten, det vill säga du och jag plus alla andra, finansierar det som vi sliter och har sönder. tar dom inte pengarna från bensinskatten så måste den komma från något annat håll, högre moms, ännu sämre vägar, dyrare systemsprit etc. och alltid kommer det finnas något att klaga på. Och jag förstod inte riktigt vad "stolt land" hade med bensinpriset att göra? Men om du nu är så rackans arg och bitter på sossarna så tycker jag absolut att du ska starta ett "bensinprisparti". det tar nog upp en del tid men knappast så mycket pengar med tanke på hur stort intresset är. Nu ploppar det ju upp alla möjliga partier med bara en stark frågeställning, så det tycker jag låter som en god idé. det kanske öppnar lite fler ögon. dessutom är det ju inte Göran Persson som sätter bensinpriset. inte ens att det är sossarna som gör det. jag tror i stort sätt alla partier är ganska nöjda med priset som det är. utom möjligen moderaterna som försöker lura i folk att dom kan styra ett land helt utan skatter. men sänker dom bensinskatten så kan du ju räkna med att dom sänker din lön också. (om du inte tjänar mer än 70 000/mån) Starta ett parti! det vore fränt! |
|
| staten, alltså vi, styr inte sverige om det är det du tror! för det gör dom sammansvurna politikerna! som dealar med varandra till höger o vänster, och hade inte sverige alltså politikerna som inte har nån som helst verklighetsuppfattning alls inte skänkt pengar till allt o alla hade inte skatten överhuvudtaget behövt vara så hög, en del av skatten går rakt ner i fickan på bla Persson o co! men har man gott om pengar som kanske du har? märker man inte det på samma sätt, ta tex och sätt Persson i en liten lägenhet i nån förort till stockholm med en lön som en låginkomsttagare, han hade inte klarat en månad! den politik vi har idag är inte jämförbar med den vi hade på tex erlanders dagar, idag är det bara pengar i fickan som gäller tyvärr, att vi sen ligger i topp i europa vad gäller skattetrycket gör ju inte saken bättre, dom som blir politiker idag och vill hjälpa folk är lätträknade, dom som vill tjäna pengar är svårare att räkna! | |
|
jag tror inte det finns någon som blir politiker för att tjäna pengar. då finns det enklare sätt att göra det på. det är ju få i politiken som tjänar sånna summor du pratar om. och även om du sparkar persson och får loss 70000 i månaden eller vad han nu kan tänkas tjäna så kommer ju inte det att sänka bensinpriset. vi röstar fram partier och dess ledare, vi bestämmer vilka som ska bestämma över oss. det är ju tanken iaf, sen kan jag ju hålla med om att det låter bättre än vad det är. sen är det synd tycker jag att smutskasta alla politiker bara för att man inte tycker om persson. det finns självklart dom som har en mycket god verklighetsuppfattning. säkert även persson i många fall, jag känner tyvärr inte han. och hade man haft lite bättre koll på sveriges bidrag ser jag inget fel i att skänka pengar till dom som inte ens har vatten att drick. istället för att sitta här och klaga över högt bensinpris. i ett sånt perspektiv blir ju den här debatten jävligt pinsam! snacka om i-landsproblem. PS. jag är allt annat än rik. nybliven pappa, mammaledig mamma, jobbar natt på statiol och utgifter på runt 7000/mån. är glad om jag har råd att tanka 2ggr i månaden. det kallar jag inte rik. DS |
|
| Toyota prius är inget alternativ så jag fortsätter gasa! | |
|
Tycka vad man vill. Frågar man gemene man om sin livssituation idag jämfört med tidigare år kommer nog inte många svara (ärligt) att det är fetare i den egna kassan. Att vården (omsorgsmässigt) är bättre. Att skoleleverna trivs och går ut med bättre resultat. Att pensionärerna lever värdiga liv efter avslutat livsverk. Att vägnätet håller en hög standard, osv i all oändlighet oavsett partipolitisk läggning! Utan att vara naivt kritisk kan väl vem som helst se på skolor, vård, vägar, äldreomsorg etc vart det barkar! Det är faktiskt vi Svenskars (alla som bor här) skyldighet att tillsammans (sen om du är röd, blå, grön eller vafan som helst) arbeta upp välfärden igen dit den en gång befann sig. Snart kommer valfläsket stå en upp i halsen som en kvällsrap på julafton, är så förbannat trött att matas med osanningar om "den Svenska välfärden" i pressen vareviga dag! Öpppna era ögon ni som tycker Sverige är så fantastiskt. Och ni som inte håller med mig (jag förstår att det finns många) jämför inte med massa B-nationer och låtsas-stater. För att bli bättre jämför man inte neråt! Och alla ni som tycker det är så bra med bidrag. FINE skänk av era egna beskattade pengar om det får er att må bra. Jag skriver på.. |
|
|
Kan hålla med om påståendet om den svenska välfärden, så hemskt bra är det inte. Visst polisen är inte korrupt och samhället bortsett sjukvården fungerar hyfsat. Har själv det bättre ekonomiskt ställt utomlands i ett U-land, men totalt sett har ju alla det sämre. Om svenskar skulle veta hur det är att bo i ett U-land så skulle de nog inte slå på stora trumman för Sverige. Visst är det tufft att inte ha någon farbror stat som håller en om ryggen hela tiden, är man fattig så är man. MEN i princip ALLA har mat för dagen och en Tv hemma (om den nu är viktig). Skillnaden syns ordentligt vid naturkatastrofer då folk dör pga att staten inte har resurser att hjälpa till. Däremot hjälps alla åt, har grannen problem så kan man ge dem pengar så att allting fixar sig. Att påstå att Sverige är jättebra är nog att ta i, även om jag bor här igen. Bor här igen för att jag skaffade barn, säkrare för honom här. Inte alls lika kul här men samtidigt kan man se sig själv leva tills man blir 70 och man behöver inte gå beväpnad. Ganska skönt bara det... Svensk sjkuvård är ett skämt om man jämför med utländsk, iof privatvård, men ändå. Även statlig sjukvård tar där hand om en på en gång, inga vårdköer där inte. Finns alltid många bra grejor med Sverige hur man än vrider och vänder på det, likadant är det med andra länder. Svårt att jämföra eftersom allting är annorlunda. Men visst finns det saker att jobba på i Sverige, det skriver jag under på |
|
|
Det där med resurser vid naturkatastrofer är lite intressant som måttstock. Hur duktiga var Sverige för drygt ett år sen, på en skala? Sen att höra politiker och tjänstemän försvara sig och hålla varandra om ryggen vid KU-förhör osv gör bara saken ännu pinsammare. Under 60-talet och början av 70-talet låg Sveriges välfärd bland den högsta i världen, skattetrycket var också högt men inte katastrofalt och framtidstron var stark. Därefter har välfärden sjunkit, har för mig att vi hamnar runt 19:e plats vid senaste jämförelsen medan skattetrycket däremot ligger på topp. Säger inte detta något om hur bra "vi" lyckats? FP |
|
|
Det är väl bara att se till tjäna mer pengar, så man har råd bensinen? Tycker man ändå att kostnaden är ett stort problem, kan ni väl börja köra en Micra. Jag har köpt en moped att alternera med under sommaren och det är rikigt kul! Bensinen kommer att ta slut snart(10-20år) och bland annat med den långvariga högkonjukturen i Asien(Kina) kommer priserna fortsätta att höjas hela tiden tills oljan är slut. Det är bara att inse och att sänka bensinskatten kommer inte att lösa det. Det är bara något som kallas verkligheten. Bensinskatteintäkterna används säkert till en massa bra saker och skulle dessa saker försvinna, så skulle det väl skrivas på listor för att man är emot det med. --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.