AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
713

Mysko ljud vid halvkall start...

32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Satt lite igår och sökte i forumet, finns ju en diger databas med mer eller mindre kända fel här, men jag finner ingen som upplever samma fenomen som mitt...

När bilen kallstartas är inget konstigt, den går tyst och fint... men när den stått c:a 3-5 timmar och man startar den, uppstår ett knorrande/morrande/vinande ljud (det enda jag kan efterlikna det med är när det typ knorrar i magen (ni vet, så högt att andra kan höra det) hahaha.. Nåväl, det uppstår vid start, är varvtals-relaterat och försinner efter c:a 10 sek, sedan är det helt borta. Det borde nästan vara något som remmen drar, vattenpump, generator, AC.. ja nåt. 16k mil, ingen vattenpump bytad enligt pappren så det kanske är dags?

Knäpptyst och helt normal alltså vid start när bilen är riktigt genomkall och även när den är varm. Någon som vill känna igen fenomenet eller dra till med en gissning?

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Testa stäng av AC'n!

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Testar till lunchen idag. Om jag stänger av ACn med knappen när bilen står på tändning, kommer den inte att dra igång vid start då?

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Är AC'n av när du stänger av den är den inte på när du startar den. Knorrar det kan det vara remmen som du säger.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Hmm.. såklart var den tyst nu när jag skulle testa... startade utan AC och hade en kompis till att lyssna... När kompressorn slår till och från hörs där ett litet ljud men det är inte alls det jag menar, detta är nog ganska normalt. Dock är remmen på bristningsgräns så den måste bytas och samtidigt ska lagren på gen/pump/AC kännas på så dom inte glappar eller går tungt.

Kan man smörja (fetta) in lagren till AC-kompressorn, alltså utan att sära den helt, bara genom att trycka in fett?

Vattenpumpen, bytar man den efter 16k mil när man har remmen nere eller väntar man till nästa rembyte? Hur känns en pump som är på G att lägga av?

En annan grej, det finns någon (back?)ventil som jobbar med oljepumpen som en gubbe som skruvar lite bil här på jobbet snackade om... men det där med oljetryck tycker jag känns lite vagt, alla lampor slocknar fint även när den låter dom 10 sekunderna... Eller?

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.