|
|
|
|---|---|
| Som sagt, idag när jag kom i slängbilen till jobbet, som råkar vara en framkrafsare från landet mycket långt borta i öster, så funderade jag på saken. Det var hopplöst att komma fram när ena framhjulet bara spann löst hela tiden. Finns det "diffspärr" på framhjulsdrivna bilar? Nu menar jag inte anti-spinn. | |
|
Det finns diff broms till framhjulsdrivna bilar. Inte många som har det orginal dock. Diff spärr är nog inte vanligt på ren framhjulsdriven bil. Däremot spärr på framaxeln på fyrhjulsdrivna bilar finns. |
|
| Upplever samma problem på 525:an. Kan vara jävligt svårt att komma iväg om det är halt. Är det dessutom lite uppförslut så är det kört. Ena hjulet bara spinner... | |
|
LexCom: Ett tips som kan fungera på bakhjulsdrivna bilar utan diffbroms och antispin: Dra lite lätt i handbromsen samtidigt som du gasar. Då kan man få fart på båda bakhjulen med lite tur. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Jesper: Tipset funkar lika bra på många framhjulsdrivna. | |
|
Volvo 850R har diffbroms på framaxeln. Samma sak finns på Ford Focus RS. Det är dock väldigt ovanligt med mekanisk diffbroms på framaxeln såvitt jag vet. Elektroniska varianter finns dock ganska ofta. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
ardbeg> ursäkte min fråga...är du ironisk eller hur menar du??? Hur i helgoland ska man kunna få fart på bakhjulen med hjälp av handbromsen på en framhjulsdriven bil??? Och skulle man nu mot förmodan ändå dra i handbromsen när man försöker komma loss med en framhjulsdriven bli så borde det väl bara minska chanserna att komma loss ÄNNU mer eller? *BAWORAK* |
|
|
Misstänket att ardbeg syftar på bilar där handbromsen verkar på framhjulen (Citroen plus gamla Saab etc). På så viss ska man få viss spärrverkan på framhjulen. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
I mitt fall menar jag just Citroën där den tar fram. Äger 2 just nu. Den ena har parkeringsbromsen på golvet och pedalen låser inte utan fjädrar tillbak, så en fot på gasen och den andra på parkeringsbromsen när det slirar. |
|
|
Jisses, ja man lär sig nya saker varje dag. Måste vara rent livsfarligt:-) Tänk om en annan då som inte vet detta drar i handbromsen i tron att baklhjulen ska låsas o så släpper de helt i stället:-) *BAWORAK* |
|
|
I ett vintertest av Citroën Xantia för sisådär 10 år sen i en av de större motortidningarna gjorde reportern just det. Citat därifrån:"Nej den tar fram, hörde jag mig själv skrika när bilen for genom plogvallen". |
|
|
I många traktorer har man ju möjlighet att bromsa hjulen individuellt, bra om det enda slirar till och man inte orkar lägga i diffspärren. //Stenback |
|
| Dutta lite på bromsen med vänsterfoten brukar funka | |
|
stenback >> Lite OT, men styrbromsen på traktorerna är mest till för att kunna göra mycket tighta svängar... Det blir i princip samma effekt som att dra i handbromsen på en bil... // Erik |
|
|
Hainz_Keller: Jo jag vet att det är huvudsyftet men jag försökte anknyta till tråden =). |
|
|
Stenback >> okej, då är jag med :)) Lockheed >> här finns en annons med en diffbroms för en framkrafsare Länk // Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.