|
|
|
|---|---|
|
Hej, det är så att jag äntligen har tillräckligt med pengar för att köpa en bil. Jag har länge kikat på BMW 535i årsmodell 89, den har alla bekvämligheter och prestanda jag behöver och är inte så fruktansvärt dyr. Nu till mina frågor: Vad tycker ni om den här bilen? Speciella saker man ska kolla på innan köp? Någon som har erfarenhet av modellen eller rekommenderar någon annan? | |
|
Läs begagnatguiden för E34: Länk ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Jag har haft min i 4 år. Köpte den vid 21000 mil och har nu passerat 36.000. En UNDERBAR bil är allt jag kan säga. Skulle rekomendera den till 100%. *BAWORAK* |
|
|
Instämmer med "SvanteE" - en underbar bil. Dock så drar den en massa soppa. Naturligtvis är det individuellt hur man kör men också i vilket skick bilen är. Min börjar bli något sliten och det bästa jag fått ner den till är 0,95 på landsväg!!! (Ägg under foten) Men prioriterar du körglädje så är det bara att blunda för förbrukningen och köpa. Då kommer du garanterat inte ångra dig!!! - Kolla rosten, det finns massa rostfria ex. (Det är en BMW inte 240) - Köp ingen snikutrustad, folk ger bort dem idag. Pruta! Men som sagt - läs guiden för E34! |
|
|
Ok..Tilläggas bör att är det en -89 så kolla avgasvärdena,hårdare bestämmelser på utsläppsnivåer kom då.. Kamaxelns slitage beror på dålig koll av oljesmörjningsrörets fastsättning(smörjer kamaxeln)+naturligtvis slarv med oljeservicen(som begagnatguiden också tar upp).. M.a.o. KOLLA nockarna på kamaxeln extra noga innan ev. köp. Ventiljustering är också en livsviktig kontroll du måste göra regelbundet,förslagsvis var 2000:e mil för att säkra motorns "väl o ve",risk finns vid för litet spel att du bränner ventilsäten eller tallrikar och vid för stort spel riskerar att få sämre fyllnadsgrad i cylindrar o påfrestar vipparmar osv mer än vad som är nyttigt.. När ventilspelet kollas/justeras, så kikar du naturligtvis på kamaxelns oljesmörjningsrörs fastsättning,OBS! dra inte åt bultarna(2st banjobultar) för hårt till detta rör, då drar du det i värsta fall "platt", vilket naturligtvis INTE är bra för oljeflödet.. Tilläggas bör återigen att du också MÅSTE kolla oljesmörjningsröret/kamaxeln nu direkt INNAN köpet.. Kontrollera objektet noga också på vanligt "beg koll vis",dvs om det finns olja i kylvattnet/eller vice versa,slangar mht sprickbildning,läckage,kontrollera gärna avgassystemetstäthet(relativt vanligt att dessa system är "lappade" till oigenkännlighet pga att en del tycker att systemet är för dyrt att köpa nytt ;) Stötdämparnas kondition? Kontrollera kompressionen i cylindrarna för att säkerställa att den är tät där iaf,osv osv. Lämpligen så kikar du på stiften när du gör denna kompressionstest(dessa tas ur också vid ev ventiljustering för att underlätta att dra runt motorn ). Tändstiften säger alltid MYCKET om en maskins kondition/inställning.. Du får en bra bil säkerligen OM du kollar objektet ifråga ORDENTLIGT som sagt.. Kanske tjatigt det jag skrev nu igen(har skrivit i princip ovanstående skrift ett otal ggr vid det här laget),men en "halvrisig" 535:a blir ALDRIG kul eller billig att äga.. Se gärna i "sök inlägg" för massor med info om 535 E34. Mvh Janne. |
|
|
Bra första bil som tål att krockas i :-), men om du vill ha en radikalt snabbare BMW sedan (vilket du kanske vill då man ofta får blodad tand och vill ha mer sedan) är en M-bil ett måste och då lär det kosta på allvar! |
|
|
mycket bra bil, skön att åka, värd den extra soppa den vill ha, min tog dock ca. 0.9 landsväg och 1.5 i stan. försäkringen var dock ett mörkt kapitel *shine can never replace attitude* |
|
| Ok! Tack för alla bra svar. (*Extra stjärna till Janne T*) Är ett M-test på objektet att rekommendera, eftersom att man kan göra missar i köp själv? | |
|
Jag hat tänkt ut två frågor till, som jag inte hittade svar på med sökfunktionen. Hur bra funkar navigatorn på en så pass gammal bil som -89? (Finns det några nödvändiga funktioner? Som fungerande GPS osv.) Är det ett bra köp om man ska använda den till längre resor? (Tyskland och liknande.) Har nämligen endast suttit i ett par 535:or men dom har känts väldigt sköna och bra. Tack igen för svaren, dom uppskattas! |
|
|
Hej igen! M-test säger ju en del,men inte allt..Helt klart är det en bra grej att göra om man känner att sin egen koll brister en smula. Bra långfärdsbil helt klart.. Navigator på en -89 är vad jag vet eftermonterat isf..Kan inte mycket om dessa prylar tyvärr.. Tysklandsresor trivs den alldeles utmärkt med,bilens hemmaplan dessutom. Bra att "blåsa ur" emellanåt. OBS! se till att serva bilen innan en dylik resa. Bra däck,bromsar,fräscha stötisar+fjädrar krävs också om man vill ha säkerhet där naturligtvis..Byt bromsvätska också om det ej är gjort nyligt.. Mvh Janne. |
|
|
Jag gör långkörningar ner genom Europa varje sommar, blir ca 1000 mil, helt underbart med den bilen. Mycket bekvämt landsvägslok. Vill du ha en riktigt bra navigator som även är irg samt passar super bra så ska du försöka komma över en BMW-TRAFFIC PRO. Har en sådan själv o den fungerar helt otroligt bra. *BAWORAK* |
|
| Okej, bilen verkar ju helt klart värd sina pengar. Vad tycker ni prisgränsen går för ett bra ex? Jag har tittat runt nu på ett par olika och dom är alla i pris klassen 18-25k. | |
|
Prisgräns?...Tja,en kalasfin med oklanderlig historik,låga mil mm.mm kan säkert kosta mer än 50 papp med dessutom riklig utrustning,men visst, en bil i "bra bruksskick" med vissa defekter kan du ju säkert få under eller kring 20. Priset säger ibland en del men absolut ingen "garanti" på skicket...Livsfarligt att bara gå på pris. Jag menar en bil för 25'-30' kan naturligtvis vara sämre än en för 18' t.ex.. Sedan så tycker jag att du absolut ska satsa på en med manuell låda,då kommer denna vagn mer till sin rätt anser jag.. Mvh Janne. |
|
| Jo, sälvklart så ska jag ha manuell. Men jag tänkte spendera runt 25 tusen, om det är nåt problem med bilen har jag verkstad jag kan låna så den behöver inte vara perfekt. | |
|
För mig är det alltid så att jag tänker att "det där kan jag fixa" Sedan bygger det på för man valde den billigare bilen. Tillslut tröttnar man. Jag tycker att ger man lite extra för att hitta det där perfekta exemplaret så blir man mer nöjd!! |
|
|
Tyvärr måste man stå ut med lite smårost på sina ställen, nästan alla exemplar har det eller är upplagade, de hör ju till de första E34orna, annars är det bara att provköra och lyssna i maskinen är allt bra där så slå till om priset är rätt. Den 535a jag kör är utsökt och perfekt i maskin och inredning, tyvärr har den risat ner sig lite från att ha varit 99%ig i skick, men efter 9000mils körning så slits ju en bil. Det handlar i stort sett till 99% om rostbekymmer, vid sidoblinkers på skärmarna bildas rost på tysksålda (uppkapade hål utan rostskydd ger rost efter några år), minimalt på bakluckans nedre kant, under nummerplåtsbelysningen, under dörrarna vid listerna, sedan det förbannade tanklocket dvs fågelbadet. Man måste typ svetsa och byta plåteländet därbakom, ett riktigt tråkigt kapitel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.