|
|
|
|---|---|
| Funderar över en 518 -95:a. Den har 115 hk. Räcker verkligen dessa kusar för denna tunga bil. blir inte resultatet att den bara tar mer soppa?? | |
|
jag lånade en sån för ett tag sen i några veckor och kan direkt säga att jag aldrig skulle köpa en sån! känns definitivt att det saknas nåt under huven! kan nog tippa på att förbrukningen hamnar ungefär som en 520 eller 525... desutom brukar ju de flesta vara ganska snikutrustade. men det kanske finns nån fördel med dessa oxå som jag missat?:) |
|
|
Jag har kört en E34 518i vid några tillfällen. Det är en fin bil, men den är inte pigg! Var beredd på att börja planera omkörningar. Men fyran går riktigt mjukt för att vara en fyra. Det var min svåger som hade den och han var mycket nöjd med förbrukningen. Vet inte vad han snittade sin bil till vardags men han var nere på 0.68l/mil vid en längre resa med den. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Jag ägde tidigare en 518i-90 under 7 år, det är ingen racerbil, men det måste varit den billigaste bil jag ägt, inga stora reparationer och väldigt billig i drift. Bilen hade rullat 41000 mil när jag sålde den förra året. BMW CS #5206 |
|
| lär vara en av dom bmwna som drar minst soppa! men ingen raket, sen så har ju 95 den riktiga motorn med!! så vill man ha en billig bmw, kan jag rekommendera den ! | |
|
Smart bil och ofta riktigt fin och fräsch som 95a, tar ungefär 0,75l/snitt vad jag har förstått då jag jämfört olika personers bilar. Slitstark, relativt underhållsfri motor som är som gjord för pendlingar pga bränsleförbrukning i kombination med en låg försäkring. Dessutom har 95-96orna få problem som barnsjukdomar med en ombonad hög kvalitetskänsla! Min 318i med 113hk är riktigt rapp faktiskt med 1150kg i vikt, men jag kan tänka mig att de 2 extra hk inte kompenserar för 20o-300kg extra som E34 har. Nackdelar lär vara högt varvtal vid motrvägskörning samt i allmänhet seg vilket försvårar omkörningar, min 318 går dock skapligt att köra om med 5ans växel i. |
|
|
Har kört 518 e34 vid ett par tillfällen och skulle aldrig komma på tanken att köpa en. Den fick morsans Polo med 75hk att framstå som pigg. Du lär ångra dig om du köper en. Min bil: Länk |
|
|
Det beror på vad du ska ha den till. Pendla Sthlm-Uppsala 200 dagar om året så ska du definitivt satsa på en 518 till nackdel för motorstarkare modeller. Soppaförbrukningen när jag åkte runt i en sådan 95:a var omkring 0,75 lätt blandad körning. Rätt så komfortabel och fin gång i maskinen för att vara en fyra. Klart motorn räcker till, annars skulle väl BMW aldrig byggt bilen? Gamla taximercor med sina 72 hästar dög också att transportera folk i. Men kör du bara omkring 1000 mil om året kanske du ska köpa nåt stekigare? |
|
|
Ni gjorde det verkligen inte lättare för mig nu. Jag måste igentligen ha en ekonomisk bil då jag ska börja plugga - men så är det ju det där med lillsatan som sitter på ens axel. Han skulle kunna tänka sig en BIGBLOCK! Dessutom kör jag en 3,5:a nu som ni ser. Och för att göra allting värre tycker tjejen att BMW börjar bli tråkiga. "De är så tunga" - hon saknar Mazdan säger hon!!! När jag försöker tala om för henne att vi var tvungna att köra Mazdan med 17 000 mil till skroten och att BMW gått 29 000 mil utan rost verkar hon sätta dövörat till. Vad är det med kvinnofolk...? Jag lämnar satan hemma och provkör 518. Men det blir inte lätt när jag ska åka dit i min 3,5:a ... hehehe Tack för alla svar iallafall! |
|
|
Hellre 518i än Mazda! ;) ------ BMW CS #04839 |
|
|
Att "de är så tunga" är ju lite av tjusningen tycker jag, gedignare bil än E:34:an finns ju knappt, skulle vara MB w124 i så fall. Kanske de bästa resp märke gjort. /Peder |
|
Y! |
Om man klarar sig med en 518 eller inte breor nog på hur brottom man har vid rödljusen. Visst har den klenare motor än 535:an men det är ändå stor skillnad på en 88: och en 95:a. Har den bara fått den TLC som en e34 behöver så skall du nog inte ångra dig allt för mycket om du byter ner dig... Utrustning går ju alltid att komplettera om man har behov av det. |
|
Jag har jämfört 520 Touring E34 med 518 Touring vid samma tillfälle. Så här upplevde jag det: För vanlig svenssonkörning räcker 518 till. Den har sin effekt på lägre varv (<3500), där jag upplevde den rätt så pigg i förhållande till motorstorleken. Över det varvtalet hade den däremot inte så mycket. Men en fin liten motor är det, den går riktigt jämnt. Och en 95:a vill du såklart ha, så du får kamkedja (ej rem). Den upplevs lättare över framvagnen än bilar med 6:a. Lite mer lättstyrt, det gillar säkert din tjej. Och när du väl ligger på motorvägsfart och tuffar på så är den som vilken E34 som helst. Jag skulle klart hellre ha en 518 än vilken samtida Mazda som helst! E34 är ju för sin ålder riktigt bra när det gäller komfort, körglädje, kvalitetskänsla osv. |
|
|
Ska åka och titta på den i helgen. Är det värt att kolla upp den hos BMW - får man någon info om E34 av värde. Det är en -95:a som importerats -98. Haft 5 ägare i sverige. Gått knappa 20 000 mil. Ingen servicebok! Var det mellan 94-95 som de bytte till kedja? Fattar inte varför vägverket bara kan skicka info om bilen via fax - inte e-post. Det står bara att man ska skriva in sitt faxnummer om man vil ha de senaste ägarna??? |
|
|
Om jag var du så skulle jag nog satsa på en svensksåld 318. Men vill man ha en e34 så. |
|
|
Måste hålla med ErikBerg,har en 518-90 som billig andrabil och en 540-95. 518 går mycket bra och billigt så jag är helnöjd med bilen.Ska man ha effekt så ska man väl ha en M5 eller V8. Komfortmässigt är 518 E34 helt okej. /Urban Tillbaks till BMW:-) |
|
|
leszek. Du kan få de tre senaste besiktningspapprena på bilen (om de inte redan finns där) om du ringer till SBP, antingen via fax eller e-post i pdf.-format. Men jag håller med om att det är helt kass att man inte kan få information via e-post från VV, vi betalar ju trots allt en hel del i skatt åt dem... ------ BMW CS #04839 |
|
| Jag skulle dö utav tristess ifall jag satte mig i en bil med mindre motor-volym än 2liter... =) | |
|
Är stört nöjd med min 518, men det är ju som ni säger, jag låg på varvstoppet både på 2:an å 3:an vid dom första omkörningarna för det är allt annat än en racer, men man vänjer sig. Det är ju känslan som räknas inte farten, Jag kör min under 0,75 vid långkörning. Har man sen en av dom senare årsmodellerna så finns det viktigaste så som ac, farthållare å el-hiss. Larry |
|
|
Jag måste säga att en 523i är ett mycket kompetent motståndare till 518i när det gäller förbrukning.... jag har under de senaste dagarna haft mina föräldrars 523i - 00 till låns eftersom min 518i har lite problem. Vad sägs om dessa förbrukningssiffror... Göteborg - Kungsbacka (tur och retur), körd med farthållare och laglig hastighet, med ett snitt på 0.72 liter / mil enlig färddator. Under de senaste 55 körda stadsmilen så har jag ett total snitt på 0.85 liter/mil. Rätt imponerade, så snålt kör jag defenitivt inte med min 518i, inte ens i närheten. Dessutom så känns 523an som ett kraftmonster i jämförelse med min 518i. kanske inte svar på frågan, men man behöver inte göra avkall på prestandan för att köra snålt. :-) ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Off-topic visserligen men>>>Mugge>>>Helt riktigt,farsans E39 523i-97 har han kört UNDER 0,7l/mil under långkörning...Han har aldrig(vad jag vet iaf) kommit över 0.9l/mil sedan han hämtade ut den ny i Sk-å dec.-96. Brukar kika i hans dagbok emellanåt,han har fört in alla tankningar sedan den var ny! Tilläggas bör att han är pensionär och kör naturligtvis lugnt...alltid. Vad gäller 518i E34 ska man,tycker jag, köpa årsmodell-95 eller -96 som även trådskaparen funderar på, då den mycket riktigt fick kamkedja och hela två hk :) mer än tidigare.Dvs fr.o.m. årsmodell -95-> Totalekonomiskt bör en 518i-95 vara en perfekt "vardagsbil" med en tillräckligt snål motor,komfort som räcker långt även idag,och i övrigt låga fasta kostnader om man hittar en bra vagn(borde inte vara så svårt tycker man). Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.