|
|
|
|---|---|
|
Tjena alla BMW freaks.. Det går ju mot våren och vårkänslorna börjar komma igång lite =) Tänkte byta ut min nuvarande sophög till något roligare och funderat lite att köpa mig en *ny* E31 igen.. Har haft en 850 tidigare och kan säga att jag aldrig varit mer nöjd med en bil =) Till problemet.. Har hittat ett intressant objekt som jag eventuellt skall inhandla under samtalet med nuvarande ägaren så berättade han att färddatorn i bilen var kass.. *pixelfel* Problemet har funnits redan när han köpte den men har inte brytt sig om att reparera den.. Troligtvis så funkar ju alla funktionerna till färddatorn men det jag undrar nu är ifall den är lätt att byta eller eventuellt laga..? Är det bara en stickkontakt bakom färddator panelen så den bara behövs att klicka i..? Har märkt att det sitter en samma panel i välutrustade E36:or och undrer ifall *deras* fungerar att sätta i E31:an..? Hoppas ni har några bra svar.. =) MVH Peter | |
|
Sjekk linken, Länk Iflg Bmw i Norge kan man ikke bruke computer fra e36, men de kan jo ta feil. Nesten alle får pixelfeil på 8-serie mod når de nærmer seg 10 år. Ville ikke bry meg så mye om det,så lenge du kan tyde meldingene. Det er mange andre ting som er viktigere sjekke før man kjøper 8-serie. |
|
|
Det finns ett tips här på autopower under gör-det-själv/ mekartips hur man fixar döda pixlar i OBC:n Lycka till...../Sten |
|
Scheckheft |
Och med en dåres envishet hävdar jag att man inte ska följa mekartipset och spraya något instrument. Lagning: kontakta M8 Enzo i Tyskland Länk M8 Enzo utför pixelraparationer åt bla BMW och Mercedes ÅF i Tyskland. Att söka begagnad på ebay är ett annat alternativ. Mvh Scheckheft |
|
Tjena igen.. Tackar för era svar.. Lutar emot att man hittar en bättre begagnad tror jag.. Är den enkel att byta...?? Jag tror att den bara sitter iklickad i en sorts stiftkontakt..?? Och undrar fortfarande ifall den *stora* färddatorn som sitter i E36 är samma, för då blir det ju lättare att komma över en =) MVH Peter |
|
| Har fåttreda på att i USA så bytter BMW OBC´n till monterings kostnaden. har mailat BMW sverige och frågat ang detta, återkommer med svar. | |
| Har åxå problem med pixlarna så berätta vad du får för svar. | |
| Jag skulle också vilja veta för framtida problem | |
|
Fixade min OBC på min nyinköpta 850.. från att ha ungefär 10% pixlar till 100%. detta e några gånger svårare att få rätt på än att fixa döda pixlar i e39:an.. ///Otto |
|
| Blev ett vänligt men bestämt nej ifrån BMW ang OBC´n =/ | |
|
Fortsätter på denna tråd än att starta ny... Hörde talas om att SAAB även har problem med pixelbortfall i sina displayer. Kollade därför upp detta problem på ett SAABforum, dvs denna (strykjärnsmetoden) Länk Är det nått som man skulle kunna utföra på 850:n för att få bukt med pixelproblemet ? Vilken metod använde du dig av, OttoHBG ? Tycker mig se att det är lite si och så med resultatet för de metoder som använts på detta forum. |
|
|
Köpte min 840 i sommras med pixelfel och förra ägaren sa att det var så även när han köpte den 3 år tidigare. Gick inte att tyda någonting på displayen men jag upptäckte att den växlade när jag tryckte in knappen så jag förstod att själva datorn var intakt. Drog sedan tummen över displayen (ganska hårt) och till min stora förvåning så kom alla pixlarna igång. Detta är 6 månader sedan och jag har kollat senast förra veckan när jag var o putsa i garaget och alla pixlar funkar än. Det är nog mer tur än skicklighet men testa innan ni lägger ner allt för mycket tid o pengar.. Nu skulle jag bara behöva programmera om den till svenska så att man fattar vad allt betyder.. //Roger |
|
|
Intressant, skall testa tummetoden istället :-) Ang byte av språk, gå in på mektips och sök på språk, så hittar du hur du gör för att byta språk. Inte Svenska men du kan ju slippa tyskan i alla fall.... |
|
| jag provade tummen idag men det funkade inte | |
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Scheckheft: Jag såg inga kontaktuppgifter till M8 Enzo. Min display till radion, BMW Bavaria Professional funkar knappt alls och köpa en begagnad kan man ju göra men jag skulle gärna försöka reparera pixlarna i originalradion först. |
| Någon som testat om en färddator från en 3 serie av samma årsmodell och som ser likadan ut på fronten passar ? | |
|
Fortsätter på denna tråd än att starta ny... Hörde talas om att SAAB även har problem med pixelbortfall i sina displayer. Kollade därför upp detta problem på ett SAABforum, dvs denna (strykjärnsmetoden) [LÄNK] Är det nått som man skulle kunna utföra på 850:n för att få bukt med pixelproblemet ? Vilken metod använde du dig av, OttoHBG ? Tycker mig se att det är lite si och så med resultatet för de metoder som använts på detta forum. -------------------------------------------------------------------------------------- Skulle vara intressant att höra om ngn har provat att göra detsamma som tydligen funkade på en SAAB.. Själv har jag inga problem med min färd dator men man vet ju inte för framtiden... |
|
|
hallå grabbar, är inte så flitig användare av forumet.. jag testade oxå "tummetoden" först och visst, någon pixel vaknade till liv men bara för att vid nästa uppstart vara helt borta. började att dela hela datorn, och rengöra som man gör på e39:or (som gör det själv delen) men kruxet är att trådarna är ju ett rätt många, samt att dom är löddade fast. att bara rengöra hjälpte inte. utan jag fick fästa ledarna på rätt plats, (ytterst lite super lim i ändarna) och sen tunt med dubbelhäftande tejp som distans mellan kretskort+ledare och det som satt brevid (kommer inte ihåg längre). ialla fall det måste vara över ett år sedan jag gjorde det och ALLA pixlar funkar fortfarande. enda jag har märk var efter vinter förvaringen i mitt kalla/fuktiga garage så var 2st rader döda men efter att det blev lite ljumet i kupén så kom dom. men strykjärns metoden hade jag gärna velat prova, fast helst med en löddkolv. känns lite seriösare :D Velar lite om jag skulle sälja 850´n. endast till en äkta entusiast :) Mvh Otto |
|
|
Til Andeb! Hvilken type fälger har du på din bil? Fabrikat? Storlek? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.