AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
487

Hjälp! Dubbelvanos rassel

Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Hej. Kan någon hjälpa mig med några frågor angående vanosrassel? Var idag och testade en 96.as M3 på M-testcenter som hade gått 8200 mil och hade servicebok. Allt var ok förutom att det rasslade lite framme vid vanosen vid typ 2000rpm. På tomgång och vid högre varv gick den fint. Vid provkörningen drog den iväg jämt och fint upp till 7000rpm utan problem. Killarna på M-testen sa att det var bäst att kolla upp rasslet närmare på BMW eller nån annan som kan dethär med dubbelvanos. Vart skall jag gå och testa vanosen. Hur kollar man att den e i skick? Är det "ok, normalt" att den för lite oljud? Är nervös och rädd för att den skall rasa. Hjälp!

Jan
BMWCS # 3966
Vanosen på min bil rasslar lite grann mellan 1200-1500 varv. Blev ordentligt orolig när ljudet uppkom så BMW fick ta sej en titt på bilen. Det va enligt dom vanligt att motorerna rasslade lite men ingen att bry sej om så länge det inte blev värre. Sa i alla fall åt dom att ta sej en titt på vanosen och dom lokaliserade ljudet till avgassidan, tror jag dom sa, inte så insatt på vanossystemet. Byta allt skulle kosta 20 000 och det sa dom va och kasta pengarna i sjön. Har nu kört 1500 mil sen ljudet uppkom och det har inte blivit värre och bilen går lika bra som förut. Mitt råd är i alla fall att du kör bilen till BMW så att dom får kolla. Antagligen inget att bry sej om men det kan ju som sagt var bli dyrt om vanosen är trasig.
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Tackar Andreas, skall slå en signal till BMW imorron så får dom kolla upp det....Hur långt har din gått?

Jan
BMWCS # 3966
Kul om man kan hjälpa, jag hoppas att du blev lite klokare. Min bil har gått 9600 mil och rasslet kom nån gång runt 8000 mil.
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Vilka följder får d om vanosen rasar helt? Kan ventilerna och kolvarna ta skada?

Jan
BMWCS # 3966
Jantte: Om du nu ändå skall ringa till BMW. kan inte du ta och fråga hur många dubbelvanos de har blivit tvugna att byta för att den verkligen har rasat? Kanske i förhållade till garantibyten för att någon verkligen stått på sig och krävt att byta för att det rasslar. Ser att du bor i Sthlm så ring Solna så borde de väl kunna svara.

Har inte hört något från min men skall ta och gå ner och sätta örat mot ikväll ;)
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Hejsan. Det blev affär. Har ringt runt lite och alla säger att det är väldigt vanligt fel som sällan rasar helt. Vet ej hur många M3.or det finns i Finland, men jag vet att det aldrig har bytt ut vanosen där...Det är väl bara att byta olja ofta och att köra den ordentligt varm innan man börjar "kvittera" ut lite högre varv ur motorn :-) Hörde du några missljud från din? I såfall vid vilket varvtal? Hur många mil har den gått?

Jan
BMWCS # 3966
Hann inte förbi igår. Får ta en sväng under helgen istället. Den har gått ca 9800 mil.
Själv varvar inte över 3500 innan jag har 80 grader på oljetempen, tror att det är ett bra sätt att få saker och ting att hålla längre.
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Håller med BMWM3CAB.. Kör alltid bilen varm till ca 80grader innan man gasar på..
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Ja det e sant. har alltid varit försiktig med att inte varva för mycket med kalla motorer. Killen som jag köpte den av sa oxån 80 grader och max 3500. Känns jättekul med M3.a!! E nöjd :-)

Jan
BMWCS # 3966
Välkommen i klubben ... verkligen "the ultimate driving machine" om jag får säga. Du får ta och hänga på den Stockholmsträff som mosse håller på att ordna under slutet av april, se separat tråd.

Anmäl dig till honom så får du updates via mail.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.