AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.329

Ojämn Tomgång och ryckig´på lågvarv

Visa användare
11
Bempa6
BMW 528i Touring -99
Min BMW 525i -92 har ojämn tomgång när den är varm, sen går den ryckigt på låga varv som om den misständer.
Tycker även att den drar mer soppa än vanligt.
Startar hur bra som helst kall som varm.
Är det nån vänlig person som kan svara på detta.
Je
197
Jens walles
BMW 525 Tds Touring-95
Ja!!Då dra vi ett varv till om detta ämnet.
Kolla Vevhusventilationen(skall ej vara tät),tomgångsmotorn(kan tjärva smörj med 5-56),kolla ALLA slangar till å´från insuget, leta med startgas(spraya) på tomgång efter "tjuvluft,kolla tempgivaren som styrluftflödet/samt luftkvaliten sitter på insuget med 2 elkablar,kolla luftbälgen NOGA efter torrsprickor/byt vid behov.
Om du kollar ett tändsift är det säkert svart och en tendens till att vara fuktiga,då vet du att din bil får för mycket bensin.

Slutsats,din bil ger fel värden till luft/bränslebandingen,då blir det fel avgasvärden,lamdasonden ger fel värden till insprutet då blandingen blir för "fet" Ekorrhjulet är slutet.

Lita att börja med.
Jensa

Visa användare
11
Bempa6
BMW 528i Touring -99
Tackar för dom tipsen, ska kolla detta omg.
Mvh Benny
Je
61
Jean123
M50B28 Turbo
Jag hade liknande problem men då var det olja runt 6:e tändstiftet, det var Ventilkåpspackningen som hade gått.
Visa användare
11
Bempa6
BMW 528i Touring -99
Jag har bytt packningarna,
Kan de vara tändhattarna??????
Den ger överslag på nån vet jag?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
har samma problem med min! tändspolarna är en väldigt vanlig felkälla! kollar du på dom så ser du nog att nån redan är bytt, sen så har iallafall jag fått felvärde på min lmm som också brukar lägga av. självklart kan det även vara nåt av föregående talares synpunkter!
Jag har precis bytt bränslefilter, hade liknande problem innan och inga problem efter, testa det, tar 15 minuter att byta, filtret kostade 174kr på mekonomen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.