AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.441

Vilken olja ska jag ha?

BM
56
BMW olle
Bmw 535i -90
Ska byta oljan i min bil och undrar vilken olja som är bäst till den här motorn.. Läste ett inlägg om de förut men hittar inte på de.
Sen hur mycke går de i?
Det är en 535i -90
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Köp en bra kvalitetsolja,dvs lämpligt en helsyntet av något märke..JAG kör numera med OK/Q8 Formula Excel 5W/40 helsyntet.

Motorn rymmer 5,75liter motorolja med filterbytet inräknat...

Viktig koll är att du "det första du gör" efter ett olje+filterbyte är att kontrollera oljesmörjningsröret som smörjer kamaxeln...Sitter två banjobultar som efter "x-antal mil" brukar ralla upp och gör att om den lossnar så slits kamaxeln ned i förtid.OBS! dra åt dessa bultar med känsla o inte för hårt så du pressar sönder densamma.

Sedan angående oljor så har du massor med info här på forumet som säkert passar dig :)

Fin maskin som håller länge OM du byter olja+filter regelbundet+ventiljusterar(i samband t.ex med oljesmörjningsrörskontrollen var 2000 mil)+tändstift+naturligtvis övrig service dvs bl.a. luftfilter+även bränslefilter om du inte vet när detta byttes sist..
Kolla även bälgarna till insuget som brukar tendera att spricka sönder efter en tid.
Gärna vevhusventslangkoll också mht sprickbildning..mm.

Byt gärna också den ack så viktiga "lilla böjda kylarslangen" längst fram vid kylaren,trist om den "blåser" vid toppfartskoll på Autobahn(vanligt att den springer läck)...t.ex.

Mvh Janne.

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag köpte biltemas 5w50 olja och hällde i 525:an. Fungerar kanonbra. Underskattad olja anser jag. 340 kr för 6 liter. Då byter jag hällre olja lite oftare än att slänga ut 3ggr så mycket pengar på "kvalitétsolja".
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Biltemas 5W40/50 oljor har klassningen API SL/CF vilket gör den bättre än eller likvärdig med de oljor som fanns när den sista E34 producerades.

___
Bilbloggen: Länk
Juhas 530i
Mugge!

Vad är det som skiljer 5W40 från 5W50 egentligen? (Viskositet förstås men...)

Är det så att 5W40 är typ en året runt olja mens 5W50 gärna änvänds när det är många minusgrader?

Har alltid (nästan alltidi alla fall) kört med 5W40, när ska man bruka 5W50 då?

Mvh Juha
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
5W50 är generellt tjockare än en 5W40-olja när oljorna är varma (dvs. tjockare och mer trögflytande) med de för- och nackdelar det för med sig.

Normalt räcker 5W40, men om man kör väldigt hårt (typ bankörning eller konstant belastar motorn hårt med tunga släp etc.) kan en tjockare olja vara befogad. Är motorn gammal och sliten kan även tjockare olja göra att den går lite tystare och läcker mindre olja.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Biltemas 5W40 kontra Biltemas 5W50 eller 5W40 mot 5W50 rent generellt?

Rent generellt kan man säga så här:

De första siffrorna i beteckningen står för oljans kallviskositet, dvs. oljans tjocklek i kallt tillstånd. Ju högre siffra desto tjockare olja. Därför kan man säga att en 5W40 olja är lika lättflytande som en 5W50 olja när den är kall.

De sista siffrorna i beteckningen står för oljans varmviskositet, dvs. oljans tjocklek när oljan är varm. Ju högre siffra desto tjockare olja. Med andra ord är en 5W40 olja tunnare än en 5W50 olja när oljan är varm.

Fördelen med en olja som har låg kallviskositet är att den lättare kan pumpas runt i systemet (eftersom den är mera lättflytande) och på så sätt kommer oljecirkulationen igång snabbare i motorn när man startar den kall på morgonen.

Vilken varmviskositet som är mest önskvärt beror lite på vad man är ute efter. Hög varmviskositet innebär att motorn bygger upp ett högre oljetryck än vad den hade gjort med en olja med låg varmviskositet. Men samtidigt innebär en hög varmviskositet också att oljan är trögare att pumpa runt i systemet.

Vill man jämföra oljor med varandra ska man främst titta på vilken klassning oljorna har, de 2 vanligaste klassningsskalorna är API och ACEA. Gränsen mellan stegen är så pass snävt satta att man kan säga att alla oljor inom varje klass beter sig på samma sätt. Biltemas 5W40 och 5W50 oljor som det pratades lite om innan har API klassningen API SL /CF vilket är det näst högsta som finns idag. Men enligt ACEA klassningen uppfyller båda oljorna kraven för ACEA klass A3/B3 men Biltemas 5W40 olja uppfyller även kraven för B4.

Skillnaden mellan oljor inom samma klass är betydligt mindre än vad reklamen vill få oss tro som vår egen oljeguru Johan B brukar säga.

___
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Johan B han visst svara under tiden jag skrev :-)

___
Juhas 530i
Johan B:

Min motor drar en del olja. Om jag tolkar din tråd rätt så skulle en övergång från 5W40 till 5W50 kanske minska oljeförbrukningen. V8:n har gått 27 000 mil och körs "lagom hårt" så fort han har hunnit bli varm. Med lagom hårt menar jag minst två fullgasaccelerationer från 80 km/h med trean, drar trean helt ut, petar in fyran och drar bilen till 200. Sedan cruising till jobbet/hem i 160.

Aldrig rödljuskörning eller mycket gasande när motorn är kall.

Mvh Juha
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Juha, vad menar du med "en del" olja?

Men svaret är ändå att generellt ger en tjockare olja (högre varmviskositet) oftast en lägre oljeförbrukning.

Den tål att testas i alla fall!

Vilken olja använder du nu?

Mvh

Juhas 530i
Johan B:

Nu sist när jag gjorde oljebyte så köpte jag Shell HelixUltra 5W40. Men efter 300 mil hade bilen dragit ungefär en liter så jag fyllde en liter med samma Helix, efter 50 mil var oljan borta. Hällde i en liter med Biltemas 10W30 mineral eftersom jag inte hade någon annan olja hemma just då. Skall dock göra ett oljebyte snart.

Mvh Juha
Juhas 530i
Innan dess har jag kört med Petrolia AB:s helsyntet 5W40, mobil 1 helsyntet plus Magnatech 5W40... totalt 6500 mil med dessa oljor.

Mvh Juha
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Juha, det låter som om du har något mekaniskt problem i din motor om den drar en liter olja på femtio mil. En liter per hundra mil brukar man säga är gränsen för om man bör göra ett mekaniskt ingrepp i motorn.

Jag är tveksam till om ett byte till tjockare olja gör någon större förbättring i detta fallet - men man kan ju alltid testa!

Ser du något yttre läckage?
Grumlas kylvattnet av olja?
Blåryker bilen? Om så är fallet - när blåryker bilen? (fullgas, gasuppsläpp vid fullgasväxlingar etc)

Mvh

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Lexcom>>>Vet inte om du addresserade ditt svar till mig personligen,dvs det där om att "slänga ut 3ggr så mycket pengar" på "kvalitétsolja",men jag personligen betalade sist 45kr/liter för min OK/Q8 kvalitétsolja...

Handlar om hur/var du köper din olja+hur mycket också naturligtvis..
JAG köper min olja i 20liters dunkar..

Tycker du betalade alldeles för mycket för din olja ;)

Mvh Janne.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Janne T.

Mitt inlägg var bara ett påbud till trådskaparen. Men visst har du en poäng där :)

När jag skrev kvalitétsolja menade jag betydligt dyrare oljor än OKQ8:s excelolja som jag i stort sett likställer med biltemas helsyntetsoljor.

Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående oljans viskositet bör väl den generella regeln vara att inte använda ett större visko-spann än nödvändigt? Jag har inga konkreta bevis men det borde vara svårare för tillverkare att "blanda" till en 0W50 än en 10W40 olja, något som kanske Johan B kan bringa klarhet i?

Annars är dagens oljor till största sannolikhet så pass bra att en 5W40 olja fungerar bra året runt. Har man stora temp-skillnader vinter/sommar kan man kanske köra med 0W40 på vintern och 10W40 på sommaren och köpa något billigare olja och då byta 2 ggr per år istället (och använda pengarna på ett nytt bra oljefilter vid varje byte istället!).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW-slangen, oljans viskositetsindex ("bredd") beror främst på två faktorer.

1. Vilken basolja man använder och dess naturliga viskositetsindex. En enkel/billig mineralolja har smalt viskositetsindex medan en bättre mineralolja har bredare och bredast har en syntetisk basolja.

2. Hur mycket VI-tillsatser man har i additivpaketet. Enkelt kan man säga att man kan få en mineralolja ganska bred viskositetsmässigt om man tillsätter mycket VI-förbättrare. Tyvärr slits viskositetsförbättrarna (additivet) och bildar då en del restprodukter samtidigt som oljan tappar i varmviskositet (blir tunnare när den slits).

Observera att en bra basolja generellt minskar behovet av VI-förbättrare, varför en olja med ett brett viskositetsindex som beror på bra basolja, kan innehålla mindre mängd VI-förbättrare (i vissa fall helt utan) än en annan olja med sämre basolja som är "smalare" viskositetsmässigt.

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.