|
|
|
|---|---|
|
jag har fått ett missljud i motorn, om man lyssnar så hör man ventilerna som vanligt men varvar man upp lite så kommer det ett grövre rasslande eller skorrande ljud, låter ungefär som ventilljudet men grövre och hårdare. någon som har nån aning??? | |
|
kedjesträckaren kanske, väldigt svårt att säga utan att höra det lycka till BMW- När du älskar att köra |
|
|
Kanske inte riktigt passar på din beskrivning, men här är två saker det kan löna sig att kolla: Skruvarna för någon skyddsplåt eller dylikt under bilen kan börja föra ljud. Något ditåt, minns inte exakt men har haft det på min bil :) I detta fall var det lite som ett resonansljud, hördes mest på vissa mellanvarv. Rassla/skorra skulle stämma in på ljudet. Styrservopumpen, mer typ tjutande ljud, hörs mer när man vrider på ratten och mest då man lägger just så mycket tyngd på ratten att hjulen fortfarande står stilla men nästan börjar vända. |
|
|
lyssnade igen, man hör det vanliga ventilljudet men när man varvar upp lite så låter det som ett nytt ljud som är lite hårdare mekaniskt ljud? kan det vara kamkedjan eller vanosen???? |
|
| Sätt handen på, eller en skruvmejsel mellan örat och vanosen. Då borde du höra om det är vanosen. | |
| Jag har också ett enormt jobbigt rasslande ljud nånstans vid 2-3000varv.. men mitt ljud låter inte som det kommer från motorn utan längre bak.. skulle kunna vara nån skyddsplåt som perret säger men jag har inte hittat något sånt.. det konstiga är att om bilen är kall eller inte kört på ett tag så låter den helt perfekt om man står stilla och varvar, kör man sen några meter så börjar den skrammla/rassla igen.. !?! | |
| Fredrik, låter väldigt mycket som problemet jag hade. När jag funderar på det tror jag att det var någon skruv i avgassystemets upphängning som rostat. Bäst att låta hissa upp den och kolla ordentligt :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.