AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.264

Sky hög HC halt 325 e36

St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
Hej.. Jag var in och besiktade min 325i copue 93 här om dagen och fick reda på att hc halten ligger på 547 (gränsen på 100)
och har hört runt lite om nån kan tänkas veta vad det kan vara, var in på en bilaffär som skulle kolla via datorn, men kom inte in i den pga att det satt nåt annat chip i den... Bilen går jävligt bra å fint men tomgången ligger bara på ca 500 varv.. så jag undrar om nån vet vad de kan tänkas vara för chipp å vad man gör åt HC halten....

Mvh Putte

/Putte
chippet vet ja inte..men kanske har du kassa kattar på bilen...
skrammlar det idom??isf e dom slut....eller kanske tömda....tomgången ska väl ligga runt 700varv om ja inte minns fel...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Börja med att kasta ut trimchippet, det är inte ovanligt att de orsakar "märkliga" avgasvärden!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
har kollat kattarna å de skramlar inte.. dom lät inte tomma men svårt å veta... ja jag har oxå hört att tomgången ska ligga runt 7 800 varv... 500 känns lite lågt...

/Putte
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
johan B ja jag skulle ha gjort de bara jag haft ett orginal..nån som vet var de finns å vad de kostar??

/Putte
skroten finns ju alltid...ny databox borde inte kosta så mkt...
har du vanos i din bil???om inte så vill ja köpa ditt chip om du tänker ta bort det...
St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
de där med vanos vette fan.. ingen större koll på de faktiskt.. ganska nyss köpt den så.. men om jag tar ur de så blir de bara vid besiktnig sn i med det igen... :P så tyvärr... men tack för erbjudandet... :P

/Putte
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
624RPM ligger väl tomgången på ungerfär?....enda sättet att få ner HC värdet på min bil till godkänt var att byta stiften sa verstan...
va bilen varm när du besiktigade den?
på ombes. va alla värden åt helvete för höga, så besiktningsmannen körde ett varv runt huset och sen var allt bra....100meter ungefär
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
hört att BMW 6cylindriga motorer ligger väldigt lågt på tomgången...ca 650rpm
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
"Kolväten är oförbränt eller delvis förbränt bränsle. Höga kolvätenivåer (mätt i miljondelar, ppm) i avgaserna är ofta relaterade till problem i tändsystemet; defekta tändstift, dåliga tändkablar, felaktigt tändläge eller slutningsvinkel, vacuumläckor eller felaktigt luft/bränsleförhållande, som förorsakar oriktig förbränning och höga HC-värden."

När var bilen servad sist? Är oljan & filtret fräscht? Luftfilter? Stiften?

Annars brukar lambdasonden ställa till liknande problem.
Zx
153
ZxVC
325i Sedan -94
Hade oxå problem med HC. Lämnade in bilen på BMW för att köra felkoder! Lamdasonden var trasig sa dom. Denna byttes, å jag for SBP för besiktning. HC låg fortfarnade högt, men inte lika som förrut, c:a 170. Besiktningsmannen tog bilen å körda några varv runt byggnaden, å tog sedan avgasprov vid fulla varv! Fick då ner det till 45..

Så de kan ju även vara lamdan för din del!

St
255
Strebers
E30 325 cabrio -90
E34 525 touring -95
tack för alla tips.. Oljan ska precis bytas.. går på sista pinnen på mätarn nu.. stiften har jag inte hunnit med att kolla, lambda värdet var helt ok... men skönt å höra att tomgångnen ska vara så pass låg iaf... :P hehe..
Tar gärna emot mer tips så man vet var man ska leta ifall de inte funkar..

Tack!

the one and only.. BMW
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
köp en stp "full system cleaner" eller va den nu heter, finns på mekonomen för 185kr...renar hela bränslesystemet och då blir förbränningen mkt bättre
ett bra "knep" är att serva bilen...nya stift nytt filter o ny olja detta påverkar faktiskt bilens värden oxo....
en skitig olja kan ge höga värden pga all skit o bensinrester som finns kvar oí oljan..så gör ett oljebyte o i med nya filter o stift..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.