|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min 318 -03 drar en aning åt höger. Det märks mest vid körning på vägar som lutar något åt höger dvs de flesta mindre landsvägar som ju är högre på mitten. Jag tycker mig känna delvis samma tendens åt andra hållet när vägbanan är doserad åt vänster (och jag har inte anliggande bromsar). Styrningen på BMW är ju lite känslig för underlaget så det kanske är priset man får betala för distinkt känsla i ratten? Jag kan t.ex. jämföra med en tidigare Audi som alltid gick rakt om man släppte ratten, men som å andra sida helt saknade känsla i styrningen, och därmed var ganska trist. Man märker också detta om man vid t.ex. en rödljus har ratten något vriden och bromsar, då vill bilen dra ännu mer åt det hållet. Någon som känner igen detta? Kan vara bra att veta innan jag lägger pengar på hjulinställning. | |
|
Kan vara så att det är inbyggt från fabrik. Av trafiksäkerhetsskäl så drar bilen något åt höger när man släpper ratten. Anledningen är att om du somnar vid ratten så skall bilen inte risker att krocka med mötande trafik. Det är vad jag har hört i alla fall. E |
|
|
Först undrar jag om du är allvarlig, en bil drar åt höger om mitten på vägen ligger högre än högerkanten. Samma sak åt vänster om forhållandena är de omvända. Har för mig att vissa däckgubbar ställer in en minimal dragning åt höger, så att bilen inte skall fronta om man somnar eller liknande. |
|
| E han före... | |
|
Att bilen vill dra åt höger förstärks faktiskt av jordens rotation - det är samma kraft som får vattenvirveln när du släpper ut vattnet från t ex handfatet att rotera medsols här på norra halvklotet. Jag har märkt att både E46:an och E91:an har samma tendenser (inte mycket men märks om man tänker på det), medan vissa andra bilar t ex Volvo märks det inte alls - men de är å andra sidan "döda" styrmässigt... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Utlandsfantomenno1: Det är klart att jag är allvarlig, varför skulle jag inte vara det? Jag försökte tydligt förklara att andra bilar jag haft t.ex. Audi A3 och A4 inte beter sig på detta sätt. Det är klart att om vägen lutar rejält så svänger bilen, men jag pratar om den vanliga, högst marginella lutning åt höger som alla vägar har, dvs även motorvägar. Båda A3 och A4 går i princip rakt fram när man släpper ratten, medan jag i min bil ständigt måste hålla emot, om än inte mycket, för att bilen ska gå rakt. Jag misstänker att det beror på högst normal styrgeometri i bilar som inte driver på framhjulen och som ska vara mer känsliga i styrningen, men vill veta mer innan jag lägger pengar på att kolla det. Och jag köper inte riktigt att det ska vara så inställt från början, det verkar inte klokt, en bil ska väl gå rakt fram? Eller är BMW gjorda för tyskar som somnar på Autobahn? |
|
|
Johan B: Är inte det där med vattenrotationen bara en myt!? Vissa hävdar att badkarsvirveln, när vattnet släpps ur badkaret, alltid snurrar motsols på norra halvklotet och medsols söder om ekvatorn. Men det är inte sant! Virveln kan snurra åt bägge hållen därför att storleken på systemet är så litet och tiden så kort så att corioliskraften blir försumbar. Det är istället på det viset att vattnet alltid får en viss rörelse i karet vid påfyllningen och som finns kvar långt efter det att vattnet fyllts på och som kommer att bestämma åt vilket håll virveln kommer att gå. Om däremot vattnet fick stå absolut opåverkat under flera timmar så skulle virveln oftare bli motsols på norra halvklotet. Men vem har tid att vänta så länge! |
|
|
låter knepigt detta! har hört detta om vattnet med men tvekar på det. När jag släpper ratten på min E46T så går iaf bilen rakt! Har du kollat lufttryck i däcken? Har du likadana däck på alla 4? Ev. brusten fjäder så att bilen inte lutar eller liknande? Sen är väl nästa steg att göra en fyrhjulskoll, kan vara bra så vet man att man inte riskerar att slita däcken snett eller så. Bussningar i framvagnen och de främre i bakvagnen är ju vanliga utbytesobjekt som kan vara slitna med... Diesel-räsern /Rickard |
|
|
den drar väl åt höger för att vägen lutar något............... men hur kan ni hävda att någon ställer in bilen för att den ska dra lite åt höger, man blir ju mörkrädd???? är det inte vägens fel så..... kan vara lufttrycket i bilen kan behöva en hjulinställnignen kan vara slitna bussningar |
|
| är det någon skillnad på fyrhjulsinställing och balansering? | |
| Balansering avser att man sätter vikter på fälgen för att slippa vibrationer. Med hjulinställning avses att man justerar in hjulet så att inte ett hjul står snett i förhållande till det andra. Fel hjulinställning orsakar instabilitet och snedslitna däck. | |
| Herregud är ni inte kloka.... Så engelska bilar drar åt vänser för att undvika krockar då ? Och beroende på vilken del av jordklotet man är på så drar bilen åt olika håll. För fan i h_vete skärp er.... Hjulinställningen är knas eller så har du mindre luft i däcket på ena sidan än andra.. | |
|
Jag har för mig att man ställer in framvagnens caster och cambervinkel beroende på om bilen körs i vänster eller högertrafik. (vägbanelutningen för att få bort vatten) Tex. om man har castervinkeln ex.+0.5grader på båda framhjulen kan man ha olika cambervinklar på framhjulen för att få den att dra till höger eller vänster på en plan yta. Har man då cambervinkel +0,3 på högra hjulet och 0 på vänstra, drar den åt höger. Nisse |
|
|
Highway: Har inte snackat så mycket om jordhavlor, MEN jo det finns faktiskt däckagubbar som säger att fyrhjulsinställningar bidrar till svag högersväng. Bilen brukar ju dra lite åt höger direkt efter hjulinställning, om detta beror på vägen eller andra saker kan jag däremot lämna osagt. Andy S Tyckte att du själv hade svarat på frågan, vid lutning drar bilen. |
|
|
Så här ska hjulen ställas på en E46 med sportfjädring enligt TIS. Front axle: Total toe 0° 14' ± 8' Camber - 43' ± 20' (difference between left/right max. 30') Track differential angle with 20° lock on inside wheel -1° 34' ± 30' Caster (difference between left/right max. 30') With ± 10° wheel lock 5° 36' ± 30' With ± 20° wheel lock 5° 47' ± 30' Front wheel displacement 0° ± 15' Maximum wheel lock Inside wheel approx. ° 43.6 Outside wheel approx. ° 35.6 Rear axle: Total toe 0° 16' ± 6' Camber -2° 04' ± 15' (difference between left/right max. 15') Geometrical axis deviation 0° ± 6' Alltså ingen skillnad på inställning hörer/vänster |
|
|
Jag vill bara säga till er som tvivlar på att vattnet roterar åt andra hållet.Så är det faktiskt sant att det roterar åt andra hållet på andra sidan jordklotet..Har själv sett det när jag var på Bali på semester..Så nu vet ni det... hjorten |
|
|
Jag tror att vi med dessa svar kan avsluta diskussionen om varför min bil drar åt höger. Jag tackar för hjälpen och konstatera att det nog bör göras en hjulinställning. Och roas samtidigt att funderingarna kring vattenvirveln... Jag köper att fysikens lagar ger olika vattenvirvlar beroende på var man befinner sig, det är vedertaget, men att alla bilar på norra halvklotet skulle dra åt höger att samma orsak känns kanske mer som 1 april. Men det var ett kul inlägg! Andy S |
|
| Gammal tråd detta, men jag har exakt samma problem. Precis som Andy S beskriver det i början av tråden, exakt samma på min. Har gjort fyrhjulsmätning, nya däck runt om, balanserat korrekt o lufttrycker är ok. Vad är detta? Andy kom du fram till nått? | |
|
Jag har presis samma i min också så det ska nog vara så?? När jag kör på lite ojämna vägar så vill bilen dra lite hit och dit, släpper jag ratten så drar den lite lite åt höger och om jag ska stanna helt vid ett rödljus och släpper ratten och bromsar så vrids ratten ännu mer åt höger så att man hamnar i diket.. om man inte tar tag i ratten igen förståss =) haha.. Men som sagt ovan så "känner" man ju vägen mycket mera än i andra bilar, villket jag tycker om. Men jag har gått och funderat lite på om allt står rätt till med bilen. Så jag undrar också om Andy lyckades ändra på detta eller om allt är i sin ordning? Har förresten också fått förklaringen om att bilen ska dra åt höger ifall man somnar vid ratten så ska man inte åker in i mötade trafik utan ner i diket för att skapa minst olycka. Det är ju helt logiskt! Tror mig även ha sett bilporvningen testa detta när dom tar sin lilla prov tur. (och då menar jag inte att somna vid ratten utan att släppa den lite och se om bilen verkligen drar åt höger eller inte! hehe) --------------------------------------------- Med BMW'n tar jag alltid en omväg =) |
|
|
PS: På susning.nu verkar dom också har problem med att komma överens om hur vattnet virvlar på jordens olika halvor haha.. Länk --------------------------------------------- Med BMW'n tar jag alltid en omväg =) |
|
| Jag tycker fortfarande det är märkligt, ska BMW va såhär? Ni som kör 5:serie är de likadana? Verkar va mycket svårt att få klarhet i detta. Det är ett fenomen som absolut retar mig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.