|
|
|
|---|---|
|
Nån som vet vad som kommer att hända med dieselskatten framöver? Blir det som jag läst, att dieselbilar kommer att beskattas som bensinbilar eller kommer man fortsätta med den minst befogade skattenivån som finns? Borde inte bilar med partikelfilter och som är miljöklassade vara billigare än smutsiga bensinare? MVH /B3 | |
|
Dom siktar på att den ska gälla från november 2006, fick jag veta på ett informationsmöte nyligen. Keep Your Distance! |
|
|
Jag skrev mer om detta här: Länk //Örjan C |
|
|
Clubsport: Menar du att man därmed skall beskattas för utsläppsmängden? Det torde ju i så fall innebära en kraftig skattesänkning för dieslar med partikelfilter!? Men hur troligt är det att förslaget går igenom? //B3 |
|
|
Förslaget har redan gått igenom. Börjar gälla November 2006. Dock så får dieselbilar sin koldioxidkomponent i skatten multiplicerad med 3,5. En diesel med samma utsläppsmängd som en bensinare får alltså 3,5 gånger högre skatt. Logik? Ingen, allt handlar om att få in skattepengarna. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Lövet: Du verkar ha koll, har du nån aning vad skatten blir på en 05:as 530d då? Mvh /B3 |
|
|
Den nya dieselbeskattningen gäller bara bilar som uppfyller milköklass 2005 eller är av årsmodell 06.....eller nyare då framöver. Men efter att en bil haft denna skatt i tre år tror jag den får den gamla beskattningen igen. Det hela är idiotiskt. En dieselbil som säljs 2006 men inte uppfyller miljöklass 2005 får ändå denna nya beskattning. Trots att den inte är speciellt miljövänlig! Bilen: Länk |
|
|
Men nu säger Vägverket att man avvaktar regeringens förslag om ett tillfälligt skatteavdrag för nya (from 2006) dieselbilar med partikelfilter. Beloppet som nämns är ca 2000 kr/år upp till tre år Då skulle en ny BMW 525dA få skatten sänkt från 6990 till 4990. Sen blir det normalbeskattning efter de tre åren. Jag tycker inte att det är speciellt mycket faktiskt. Va synd, en ny 525d som hade klarat miljöklassen 2005PM skulle ju vara mumma, men men. Länk Länk |
|
|
Jag fattar inye riktigt vad som händer om man köper en ny BMW diesel idag...först ska man betala skatt enligt gamla viktsystemet och med avdragen rabatt (2000 kr eller 6000 kr på en gång). Sedan, i oktober, ska man betala co2-baserad skatt. Får man tillbaka de pengar man betalat tidigare då? /M Min bil: Länk |
|
|
Jag fattar inte riktigt vad som händer om man köper en ny BMW diesel idag...först ska man betala skatt enligt gamla viktsystemet och med avdragen rabatt (2000 kr eller 6000 kr på en gång). Sedan, i oktober, ska man betala co2-baserad skatt. Får man tillbaka de pengar man betalat tidigare då? /M Min bil: Länk |
|
|
Som jag har uppfattat det ska viktsystemet skrotas helt för bilar som säljs efter ett november som klarar miljöklass 2005. En bil med partikelfilter får dessutom 6000 kr i skatterabatt under de första tre åren. Detta avdrag sker direkt. Så om skatten är 6000 kr/år är skatten 0 det första året. År 2 och framåt så betalar man skatt efter det nya systemet. (Grundskatt plus koldioxidkomponent.) Detta innebär i kort att årsskatten från år 2 och framåt blir lite lägre än idag men ingen jätteskillnad. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Då det fortfarande verkar vara en del missförstånd kring det nya skattesystemet gör jag ett nytt försök att sammanställa den information som i sin helhet kan läsas här Länk Reglerna kommer att börja tillämpas 1 okt 2006 och innefattar två delar (A=nytt CO2 baserat skattesystem och B=Skattesubvention för låga partikelutsläpp) som beskrivs mer i detalj nedan: A) Beräkningssystemet för vägtrafikskatt kommer att ändras från att vara vikt till CO2 baserad för både diesel och bensinbilar. Alla bilar kommer dock inte att omfattas av detta nya skattesystem, dieselbilar som uppfyller följande krav kommer att omfattas: i) De som klarar EU4 (Miljöklass 2005) utsläpps kraven (oberoende av årsmodell). T ex kommer min E60 530d -04 med partikelfilter att beskattas enligt de nya reglerna medan en E60 530d -04 utan partikelfilter inte kommer att göra det. ELLER ii) är av modellår 2006 eller senare. Vad leder detta då till rent generellt? De flesta dieselbilar som omfattas av detta system kommer att få en lägre vägtrafikskatt än idag. Sänkningen blir marginell för bilar med stora motorer och automatlådor (hög bränsleförbrukning = höga Co2 utsläpp), men kan bli avsevärd för bilar med mindre motor och manuell låda (låg bränsleförbrukning = låga CO2 utsläpp). Skatten för varje enskild bil kan lätt räknas ut som: ((CO2 utsläpp i g/km - 100) x 15 kr) + 360 kr) x 3.5 B) Regeringen föreslår också en tillfällig skattelättnad på 6000 kr (uppdelat under tre år) för de bilar som i) klarar EU4 kraven och har lägre partikelutsläpp än 5mg/km (= partikelfilter i praktiken) SAMT ii) registreras före utgången av 2007. Som jag tolkar detta så kommer skattesubventionen att gälla retroaktivt, dvs alla bilar som klarar dessa krav kommer att få ta del av detta (t ex min E60 530d-04 med partikelfilter) Hoppas detta kan vara till någon hjälp för att klara ut begreppen. //Örjan C |
|
|
Tycker förslaget fetsuger på nästan alla punkter. -Varför är det samma skatt med och utan partikelrening?????? Rabatten på 6000 kr kan man ju dra av redan första året. Sen kostar det lika mycket att köra med filter eller miljösvina utan rening. -Varför ska man multipicera med 3,5 ???? För att dieseln är snålare och staten ska ha in lika mycket skatt trots lägre förbrukning. |
|
|
oreo, jag fattar fortfarande inte vad som händer om man köper en ny diesel med p-filter idag. Ska man först betala den gamla viktskatten och sedan i oktober en ny co2-skatt? /M Min bil: Länk |
|
|
tegel, Jag tror att det är som du säger - informationen från finansdepartementet säger hur som helst: "När börjar den nya lagen gälla? De nya reglerna träder i kraft den 1 maj 2006. Till och med utgången av september 2006 kommer dock fordonsskatten fortsatt att beräknas efter vikt, och för tid därefter, dvs. fr.om. den 1 oktober 2006, efter koldioxidutsläpp." samt "Skattelättnaden för dieselbiler med låga partikelutsläpp föreslås träda i kraft den 1 juli 2006 och tillämpas vid första ordinarie debitering av fordonsskatt." Det är värt att observera att man här säger föreslås eftersom detta inte är beslutat ännu (men det är troligen bara en formalitet då detta är en del av budgetuppgörelsen)! //Örjan C |
|
|
Detta är ju en stor skandal! Om man nu vill sänka de miljöfarliga utsläppen som borde väl den f********* sosseregeringen göra det mer förmånligt att köra fordon som är renare så att folk också köper miljövänligare bilar nu och i framtiden. Regeringens agerande talar bara för en sak - man värderar en renare miljö oerhört lågt men skatteintäkterna fortsättningsvis oerhört högt. Detta borde ju verkligen ligga i särskillt miljöparties intresse, men dom vill väl inte att vi överhuvudtaget skall få köra bil. En synnerligen viktig fråga inför valet som den borgerliga alliansen bör ta vara på. //B3 |
|
|
Till alla er som inte förstår varför skatten för diesel ska multipliceras med 3,5 med dieselbilar. Finns det någon dokumentation som styrker att dieselbilar är nere i samma nivå som bensinbilar vad gäller kväveoxidutsläpp(NOx)? Sist jag kollade var det minst faktor 10ggr högre än motsv bensinbil. Som jag har fattat det är multiplikatorn till för att kompensera att övriga miljökrav är lägre på dieselbilar än bensinbilar. Någon som kan verifiera detta/eller visa på att det inte stämmer? |
|
|
simon: Med risk för att svära i kyrkan (men det är den jämförelsen jag kan komma på så här på rak arm) så: Om du tittar på Toyotas produktblad för Avensis med nya 2.2l dieseln med D-Cat Länk så ser du följande: CO: Bensin +150-500% CO2: Bensin + 20% (2.0 vs 2.2D4D) NOX: Diesel + 100-500% //Örjan C |
|
|
177hk dieseln verkar klart bättre än 150hk ur Noxsynpunkt. Verkar vara faktor 5-10 beroende på vilken diesel man väljer. Har för mig att just Toyota håller på och jobbar med att få ned NOxutsläppen på Diesel. |
|
|
DCAT är Toyotas alternativ till de andra märkenas partikelfilter och är även utvecklat för att reducera NOX. Det skulle vara intressant att se vilka utsläpp andra märken har också. //Örjan C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.