|
|
|
|---|---|
|
Jag letar olika alternativ till min 318 m-10 som gör den lite roligare utan att lägga ner en förmögenhet och alltför mycket tid. Har läst på tyska sidor om turbokonvertering som ska kunna ske utan större problem med given effektökning och inte alltför mycket jobb på motor. Men personligen gillar jag inte turbokonvering i nån utsträckning på bmw. Så jag ser gärna tips på kammar,insprutning,ev 2-lit konvertering,förgasarkonvertering mm. Det är en 318iK-87 och jag tror att jag kan skippa katten utan att besiktningen blir grinig. Någon som vet? | |
|
har det suttit kat från fabrik så får man inte plocka väck den eller tömma den. upptäcks det så leder det till anmärkning. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| Men jag har för mig att kravet på kat kom senare och iomed att det var tillval på de tidigare modellerna. Så att det inte blir panik om man tar bort den... | |
|
ja det är inte krav på katalysator förrän 89 men om bilen såldes ny med kat så måste ha kat under hela sin livstid. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
bara en tanke varför inte köpa en snabbare bil istället?? |
|
| Jag e väldigt kär i min bil :) | |
|
Ok jag förstår! Inte för att jag är särskilt insatt. Men jag har svårt att tänka mig att det finns färdiga trimprylar till din motor och specialgrejer är dyra. Motorbyte kanske kan vara ett alternativ? Det ger många hk / kr. |
|
|
Kowalofski, där finns tonvis med trim prylar till den gamla hedliga m10 snurran, både nytt och beg. Mathiase. titta in på 02tavlan där dom troligtvis har gått igenom det mesta som finns i trim väg till m10 snurran. Annars är det väl en 2l konvertering, lagom vass kam, topplocks arbete, upp med komp och en modernare digital insprutning det som gäller ev med sepparata spjäll |
|
| Jag hoppas att du är riktigt kär i din 318. För det kostar mycket mer än det smakar att trimma sugmotor. Billigaste alternativet är en annan motor. Enklaste alternativet är en annan bil. Varför inte en 318 is 16v? rolig bil för lite pengar. | |
|
Under mektips så finns det lite info. Kolla här: Länk ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Uppskattar tipsen,välkomnar fler =) Och angående tankar om bilbyte så har det självklart beräknats,318is tex är ju ett bra tips. Men som så mycket annat så är det beroende av en helt annat budget än vad som finns att tillgå... En tanke som jag har haft är,tvåliterskonvertera,kam,använda orginalsprut med andra spridare,,bränsleregulator,bättre andning o avgas,kanske bearbetad topp. Sånt som går att göra någorlunda rullande... Med ganska begränsad budget men viljan att den ska bli lite roligare helt enkelt =) |
|
| jag har också en 318 -87. är innne på samma grej. man kan tydligen borra blocket och köra med volvokolvar och 2litersvev som ger 1cm extra i slagvolym. har topp som är portad med vassare kam och ett extraktorgrenrör. siktar på 170 hk. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.